The National Institute as the Core of the Construction of the Citizen Writer
PDF (Español (España))

Keywords

XIX Century
National Institute
Literary Field
Literary Criticism
Literature Teaching Siglo XIX
Instituto Nacional
campo literario
crítica literaria
enseñanza de la literatura

How to Cite

Hurtado, E., and D. . Doll. “The National Institute As the Core of the Construction of the Citizen Writer”. Revista De Humanidades (Santiago. En línea), no. 33, Mar. 2017, pp. 57-77, https://revistahumanidades.unab.cl/index.php/revista-de-humanidades/article/view/194.

Abstract

Our interest to investigate about the National Institute emerges when we back to XIX century in order to study the literary criticism and the conditions for its appearance, which includes education as a key space to understand the literary field. The fundamental hypothesis which guides this investigation states that at the beginning of the national foundation project as well as of chilean literature, the National Institute became a central axis in the building up of the republican imaginary and also in the making of the citizen-writer. For this purpose, we will review the function of the Institute as an educational institution where the political, cultural and literary ideas were developed and taught to understand some of the reasons for its permanence as a sui generis institution.

PDF (Español (España))

References

Amunátegui Solar, Domingo. El Instituto Nacional bajo los rectorados de Don Manuel Montt, Don Francisco Puente i Don Antonio Varas (1835-1845). Santiago de Chile: Imprenta Cervantes, 1891.

Aurora de Chile. 02/02/2013 <http://www.auroradechile.cl/newtenberg/681/article-2822.html>.

Benjamin, Walter. La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica. México: Itaca, 2007.

Bourdieu, Pierre. “El campo literario. Prerrequisitos críticos y principios de método”. Criterios N25-28 (enero 1989-diciembre 1990): 20-42. 20/02/2013 <http://www.criterios.es/pdf/bourdieucampo.pdf>.

Catalán, Gonzalo. “Antecedentes sobre la transformación del campo literario en Chile”. Cinco estudios sobre cultura y sociedad. Eds. José Joaquín Brunner y Gonzalo Catalán. Santiago: Flacso/Ediciones Ainavillo, 1985. 69-149.

Chacón, Jacinto. “Una carta sobre los hombres de 1842”. Atenea 203, vol. 19 (1924) 193-200. 03/02/2013 <http://www.memoriachilena.cl/temas/documento_detalle.asp?id=MC001136>.

Doll, Darcie. “Discursos crítico-literarios en Chile: Bello y Lastarria como ‘sujetos críticos adelantados’”. Alpha 31 (2010): 231-242.

Dubois, Jacques. L’Institution de la Littérature. Bruxelles: Editions LABOR, 1978.

García San Martín, Alvaro. “De la esclavitud moderna. Un capítulo de la filosofía en Chile: Francisco Bilbao (1839-1844)”. La Cañada 3 (2012): 137-166.

Gómez Hermosilla, José. Arte de Hablar en prosa y verso. Novena edición. París: Librería de Garnier Hermanos, 1842.

Gutiérrez, Claudio. Educación, ciencias y artes en Chile, 1797-1843. Santiago: Ril editores, 2011.

Henríquez, Camilo. “De la influencia de los escritos luminosos sobre la suerte de la humanidad”. Testimonios y documentos de la literatura chilena (1842-1975). Ed. José Promis. Santiago: Nascimento: 1977. 69-72.

La Camila, o La patriota de Sud-America: drama sentimental en cuatro actos. Buenos Aires: Imprenta de Benavente, 1817.

Labarca H., Amanda. Historia de la enseñanza en Chile. Santiago de Chile: Imprenta Universitaria, 1939.

Lastarria, José Victorino. Recuerdos literarios. Santiago de Chile: Imprenta de la República de Jacinto Núñez, 1878.

López, Vicente Fidel. Curso de Bellas Letras. Santiago: Imprenta El Siglo, 1845.

Narvaja de Arnoux, Elvira. “Hacia una reflexión autónoma sobre la escritura. Las Artes de escribir de la ilustración”. Verba 34 (2007): 59-79. 19/02/2013 <http://dspace.usc.es/bitstream/10347/3468/1/pg_059-080_verba34.pdf>.

Orrego Luco, Augusto. “Hombres, ideas y hechos. El movimiento literario de 1842”.10/02/2013 <http://www.memoriachilena.cl/602/w3-article-70133.html>.

Poblete, Juan. Literatura chilena del siglo XIX: entre públicos lectores y figuras autoriales. Santiago: Cuarto Propio, 2002.

Proyecto educativo del Instituto Nacional. 20/01/2013 <http://zeth.ciencias.uchile.cl/~sgodoy/documentos/proyecto_educativo.pdf>.

Ramos, Julio. Desencuentros de la modernidad en América Latina. Literatura y política en el siglo XIX. Santiago: Cuarto Propio, 2003.

Sarmiento, Domingo Faustino. “Biblioteca americana. Su necesidad en Chile”. Obras completas. Tomo II. Buenos Aires: Félix Lajouane editor, 1887.

Subercaseaux, Bernardo. Historia de las ideas y la cultura en Chile. Tomo I, Sociedad y cultura liberal en el siglo XIX: J. V. Lastarria. Santiago: Universitaria, 1997.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Revista de humanidades (Santiago. En línea)

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...