Magazines XIX Century as Agents of Exile: If Camilo Henríquez and Some of Argentine 37
PDF (Español (España))

Keywords

Revistas culturales
siglo XIX
exilio
Camilo Henríquez
Proscriptos argentinos Cultural magazines
XIX century
Exile
Camilo Henríquez
Argentine Banned

How to Cite

Alvarado Cornejo, M. “Magazines XIX Century As Agents of Exile: If Camilo Henríquez and Some of Argentine 37”. Revista De Humanidades (Santiago. En línea), no. 31, Jan. 2017, pp. 197-18, https://revistahumanidades.unab.cl/index.php/revista-de-humanidades/article/view/226.

Abstract

The axes that articulate this work are the nineteenth-century exile and exile cultural magazines, which are placed in dialogue to answer the question how the cultural magazine during the first half of the nineteenth century constituted visibility agent and representative of projects, ideas and questions of subject emigrants around the ideas of nation and culture? To answer this question, this article focuses on the situation of Friar Camilo Henríquez in Buenos Aires, and the intellectuals of the Generation of 37 recognized publications grouped in Valparaiso Magazine (1842) and The Museum of Both Americas (1842).

PDF (Español (España))

References

Altamirano, Carlos y Beatriz Sarlo. Literatura/Sociedad. Buenos Aires: Edicial S.A, 2001.

Amunátegui Aldunate, Miguel Luis. Galería nacional, o, Colección de biografías i retratos de hombres célebres de Chile: tomo primero / escrita por los Principales Literatos del País ; dirijida i publicada por Narciso Desmadryl, autor de los grabados i retratos ; Hermójenes de Irisarri, revisor de la redacción. Ed. facsimilar numerada. Santiago de Chile: Eds. de La Biblioteca Nacional, impresión de 1996 [2], xiii, 235 p.,[17] h. de láms. Tomo I, p. 17-26: retr.

Bourdieu, Pierre. Las reglas del arte. Génesis y estructura del campo literario. Barcelona: Anagrama, 2005.

Bourdieu, Pierre. ¿Qué significa hablar? Madrid: Akal, 2001.

Carrasco, Carlos Gustavo. “Camilo Henríquez y las raíces de su República”. Informe final para optar al grado de Licenciado en Filosofía. Universidad de Chile, 2009.

Castro R. Silva. Escritos Políticos De Camilo Henríquez. Santiago: Universidad de Chile, 1960.

Chartier, Roger. El mundo como representación. Estudios sobre historia cultural. Barcelona: Gedisa, 2005.

Chartier, Roger. El Presente Del Pasado, Escritura De La Historia, Historia De Lo Escrito. México: Universidad Iberoamericana, 2005.

Chartier, Roger. Libros, lecturas y lectores en la Edad Moderna. Madrid: Alianza Editorial, 1994.

Donoso, Armando. Sarmiento En El Destierro. Buenos Aires: M. Gleizer, 1927.

Dosse, Francoise. La marcha de las ideas. Historia de los intelectuales, historia intelectual. Valencia: Universidad de Valencia, 2007.

Dubois, Jacques. “Del modelo institucional a la explicación de los textos.” Revista Criterios XII (1988): 21-24.

El Censor (1817), n° 91, 12 de junio.

El Censor (1818), n° 127, 9 de febrero.

El Museo de Ambas Américas (1842), n° 13.

Foucault, Michel. Arqueología del Saber. México: Siglo XXI editores, 2007.

Jensen, Silvina. “Representaciones del exilio y de los exiliados en la historia argentina”. E.I.A.L. Vol. 20. Nro. 1 (2009):19-40.

La Revista de Valparaíso (1842), n°4.

Lugones, Leopoldo. Historia de Sarmiento. Buenos Aires: Editorial Universitaria, 1960.

Myers, Jorge. “La revolución de las ideas: la generación romántica de 1837 en la cultura y en la política argentinas”. Web. 05 de mayo de 2014.

http://www.cervantesvirtual.com/obra-visor/la-revolucion-de-las-ideas-la generacionromantica-de-1837-en-la-cultura-y-en-la-politica-argentinas/html/

Myers Goldman, Noemí. Nueva Historia Argentina: Tomo 3. Buenos Aires: Editorial Sudamericana, 1988.

Ossandón, Carlos. El crepúsculo de los sabios y la irrupción de los publicistas. Prensa y espacio público en Chile. Santiago de Chile: LOM, 1988.

Ossandón, Carlos. Modos de validación del texto periodístico de mediados del siglo XIX en Chile. Santiago de Chile: Universidad Arcis, 1966.

Poblete, Juan. Literatura chilena del siglo XIX: Entre públicos lectores y figuras autoriales. Santiago de Chile: Cuarto Propio, 2002.

Rodríguez Martín, Bárbara. Juan María Gutiérrez y su contribución periodística (1833-1852) a La crítica cultural Hispanoamericana. La Laguna: Universidad de La Laguna, 2006.

Rojas, Ricardo. Historia de la Literatura Argentina: Ensayo filosófico sobre la Evolución de la cultura en El Plata. Buenos Aires: Editorial Losada, 1948.

Román, Claudia. “La prensa periódica. De La Moda (1837-1838) a La Patria Argentina (1879-1885)”. Historia Crítica de la Literatura Argentina. La lucha de los lenguajes. Buenos Aires: Emecé, 2003. 439-467.

Roniger, Luis y Mario Szajder. “Antecedentes coloniales del exilio político y su proyección en el siglo XIX”. E.I.A.L. Vol. 18. No 2 (2007): 31-51.

Sarlo, Beatriz, “Intelectuales y revistas: razones de una práctica”. Le discours culturel Dans las revues latino-américaines (1940-1970). París, América-Cahiers du-CRICCAL. Nro. 9/10, (1992): 9-16.

Silva, Castro R. Prensa Y Periodismo En Chile, 1812-1956. Santiago: Ediciones de la Universidad de Chile, 1958.

Subercaseaux, Bernardo. “Literatura y prensa de la Independencia, independencia de la literatura”. Revista Chilena de Literatura. Noviembre 77 (2010): 157-180.

Valdebenito, Alfonso. Historia Del Periodismo Chileno: 1812-1955. Santiago de Chile: S/D,1956.

Valenzuela, Diego y Mercedes Sanguineti. Sarmiento periodista. El caudillo de la pluma. Buenos Aires: Editorial Sudamericana, 2012.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Revista de humanidades (Santiago. En línea)

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...