The Principle of the Autonomy of the University as Decentered Democratic Autonomy
PDF (Español (España))

Keywords

Universidad
autonomía
independencia intelectual
autorregulación
neoliberalismo University
Autonomy
Intelectual Independence
Self- Regulation
Neoliberalism

How to Cite

Jaramillo R., M. M. “The Principle of the Autonomy of the University As Decentered Democratic Autonomy: Historical and Philosophical Backgrounds of the Ethical and Political Evolution of This Concept”. Revista De Humanidades (Santiago. En línea), no. 26, Dec. 2016, pp. 195-47, https://revistahumanidades.unab.cl/index.php/revista-de-humanidades/article/view/292.

Abstract

This article begins with the analysis of some of the main structural aspects of the crisis of the Latin American university; crisis caused by the increasing processes of its neoliberalization and by the premise according to which if the practice of the university´s autonomy is the only way we can face neoliberalism, the slippery aspect of the concept would need to be semantically reconfigured. Then, the article presents a broad analysis of the origin, and historical and philosophical development of the idea of autonomy. Afterwards, the text analyzes the way in which such a concept was historically established by the classic German thinkers. To conclude the article presents the possible challenges of the public university, as a democratically autonomous and de-centered university, facing the possibility of selfinstitutionalizing a new project of society, both at the regional and national level.

PDF (Español (España))

References

Aristóteles. Política. Trad. Manuela García Valdés. Madrid: Gredos, 1988. Impreso.

Bauman, Zygmunt. Modernidad y ambivalencia. Trad. Maya Agiluz. Barcelona: Anthropos, 2005. Impreso.

Bobbio, Norbert. El problema de la guerra y las vías de la paz. Trad. Jorge Binaghi. Barcelona: Gedisa, 2000. Impreso.

Bourdieu, Pierre. Les règles de l’art. Genèse et structure du champ littéraire. Paris: Seuil, 1992. Impreso.

Carrizo, Luis. “Sed de ética, Capital Social y Desarrollo en América Latina. Antecedentes y Contexto [o de las “Estrategias técnicas de rediseño de la Universidad pública latinoamericana”]. Ed. Luis Carrizo y François Vallaeys (Dossier del BID).

Castoriadis, Cornelius. El mundo fragmentado. Trad. Roxana Páez. La Plata: Terramar, 2008. Impreso.

Descombes, Vincent. Philosophie par gros temps. Paris: Éditions de Minuit, 1989. Impreso.

De Souza Santos, Boaventura. “De la idea de universidad a la universidad de ideas.” De la mano de Alicia. Trad. Consuelo Bernal y Mauricio García. 1995. Bogotá: Siglo del Hombre/Uniandes, 2006. Impreso.

Escobar, Arturo. El final del salvaje: naturaleza, cultura y política en la antropología contemporánea. Santafé de Bogotá: ICAN, 1999. Impreso.

Faure et al. Aprender a ser, Informe de la Comisión Internacional para el Desarrollo de la Educación establecida por la Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. Trad. Carmen Paredes de Castro. Madrid: Alianza Editorial/ UNESCO, 1981. Impreso.

Fichte, Johann Gottlieb. Algunas lecciones sobre el destino del sabio. trad., Faustino Oncina Coves y Manuel Ramos Valera, Madrid: Itsmo, 2002. Impreso.

Foucault, Michel. Historia de la Sexualidad I: La voluntad de saber. Trad. Ulises Guiñazú. México: Siglo Veintiuno, 2007. Impreso.

Habermas, Jürgen. Facticidad y validez. Trad. Manuel Jiménez Redondo, Valladolid: Trotta, 2005. Impreso.

Held, David. Modelos de democracia. Trad. Teresa Albera. Madrid: Alianza Universidad, 2005. Impreso.

Hobsbawm, Eric. Historia del siglo XX (1914-1991). Trad. Juan Faci, Jordi Ainaud y Carmen Castells. Barcelona: Crítica Mondadori, 2007. Impreso.

Honnet, Axel. “Autonomía descentrada” Crítica del agravio moral. Patologías de la sociedad contemporánea. Trad. Peter Storandt Diller. Buenos Aires: FCE, 2009. Impreso.

Husserl, Edmund. Idées II: Recherches phénoménologiques pour la constitution. Trad. Éliane Escoubas. Paris: PUF, 1982. Impreso.

Husserl, Edmund. Leçons sur l’éthique et la théorie de la valeur. Trad. Philippe Ducat, Patrick Lang et Carlos Lobo. Paris: PUF, 2009. Impreso.

Husserl, Edmund. Renovación del hombre y de la cultura. Cinco ensayos. Trad. Agustín Serrano de Haro. Barcelona: Anthropos, 2002. Impreso.

Husserl, Edmund. Sur l’intersubjectivité I. Trad. Natalie Depraz. Paris: PUF, 2001. Impreso.

Husserl, Edmund. Sur l’intersubjectivité II. Trad. Natalie Depraz. Paris: PUF, 2001. Impreso.

Husserl, Edmund. La crise des sciences européennes et la phénoménologie transcendantale. Trad. Gérard Granel. Paris: Gallimard, 1983. Impreso.

Kant, Immanuel. Anthropologie du point de vue pragmatique. Trad. Michel Foucault. Paris: J. Vrin, 1964. Impreso.

Kant, Immanuel. Crítica de la facultad de juzgar. Trad. Pablo Oyarzún. Caracas: Monte Ávila, 1992. Impreso.

Kant, Immanuel. Crítica de la razón práctica. Trad., E. Miñana, Salamanca: Sígueme, 2002. Impreso.

Kant, Immanuel. Crítica de la razón pura. Trad. Pedro Ribas. Madrid: Alfaguara, 1998. Impreso.

Kant, Immanuel. ¿Qu’est-ce que s’orienter dans la pensée? Trad. A. Philonenko. Paris: J. Vrin, 1959. Impreso.

Kant, Immanuel. “Respuesta a la pregunta: ¿qué es la Ilustración?” ¿Qué es la ilustración? Trad. Agapito Mestre y José Romagosa. Madrid: Técnos, 1993. Impreso.

Kant, Immanuel. Conflit des Facultés en trois sections. Trad. J. Gibelin. Paris: J. Vrin, 1955. Impreso.

Marcuse, Herbert “La nueva mentalidad alemana”. Guerra, tecnología y fascismo. Trad. Juan Fernando Saldarriaga R. Medellín: Editorial Universidad de Antioquia, 2001. Impreso.

Michelet, Jules. Le Moyen Âge. Histoire de France. Paris: Robert Laffont, 2000. Impreso.

Montaigne, Michel de. Oeuvres Complètes. Paris: Gallimard (coll. “Pléiade”), 1962. Impreso.

Morin, Edgar. “Los siete saberes necesarios para la educación del futuro”. Trad. Mercedes Vallejo-Gómez. Marco conceptual RSU (Dossier del BID).Ed. Luis Carrizo y François Vallaeys. Impreso.

Nussbaum, Martha C. “La crisis silenciosa.” Sin fines de lucro. Por qué la democracia necesita de las humanidades. Trad. María Victoria Rodil. Buenos Aires: Katz, 2010. Impreso.

Peyreffite, Alain. Cuando China despierte… el mundo temblará (Napoleón I). Trad. Adolfo Martín. Barcelona: Plaza & Janes, 1975. Impreso.

Piché, Claude. “Wilhelm Von Humboldt y la creación de la Universidad de Berlín.” Trad. Juan Manuel Cuartas. Wilhelm Von Humboldt pedagogo y lingüista. Cali: Universidad del Valle, 2007. Impreso.

Portantiero, Juan Carlos. “El sentido de la Universidad Pública”/ Aronson, Perla. “El ‘saber’ y las ‘destrezas’, perfil de los graduados universitarios.” Filosofías de la universidad y conflicto de racionalidades. Comp. Naisthat et al. Buenos Aires: Colihue, 2001. Impreso.

Rama, Claudio. “La Tercera Reforma de la Educación Superior en América Latina” Antecedentes y Contexto [o de las “Estrategias técnicas de rediseño de la Universidad pública latinoamericana”], (Dossier del BID). Ed. Luis Carrizo y François Vallaeys. Impreso.

Rousseau, Jean-Jacques. Emilio o la educación. Trad. F. L. Cardona Castro. Barcelona: Bruguera, 1975. Impreso.

Saramago, José. El último cuaderno. Bogotá/ Madrid: Alfaguara, 2011. Impreso.

Schelling, Friedrich. “Leçons sur la méthode des études académiques.” Philosophies de l’Université. Trad. Jean-François Courtine et Jacques Rivelaygue. Paris: Payot, 1979. Impreso.

Schleiermacher, Friedrich D.E. Pensées de circonstance sur les Universités de conception allemande”. Cit. in Philosophies de l’Université. Trad. Jean-François Courtine et Jacques Rivelaygue. Paris: Payot, 1979. Impreso.

Séneca, Lucio Anneo. Epístolas Morales a Lucilio I. Trad. Ismael Roca. Madrid: Gredos, 1986. Impreso.

Sieyès, Emmanuel. ¿Qué es el Tercer Estado?/ Ensayo sobre los privilegios. Trad. Marta Lorente y Lidia Vásquez. Madrid: Alianza Editorial, 1989. Impreso.

Smith, Adam. Investigación sobre la naturaleza y causa de la riqueza de las naciones. Trad. Gabriel Franco, México D.F.: FCE, 2008. Impreso.

Spinoza, Baruch. Tratado político. Trad. Atilano Domínguez. Madrid: Alianza Editorial, 2010. Impreso.

Stiglitz, Joseph. Caída libre. El libre mercado y el hundimiento de la economía mundial. Trad. Alejandro Pradera y Núria Petit. Bogotá: Prisa, 2012. Impreso.

Toffler, Alvin. El “Shock” del futuro. Trad. J. Ferrer Aleu. Barcelona: Plaza & Janés, 1974. Impreso.

Vermeren, Patrice. Victor Cousin: El juego político entre la filosofía y el Estado. Trad. María del Pilar Díaz Castañón, Rosario: HomoSapiens, 2009. Impreso.

Vermeren, Patrice. “De l’ UNESCO comme utopie philosophique et du programme de l’UNESCO en matière de philospophie.” Philosophie, Lettre d’information de la Division de la Philosophie de l’UNESCO, N° 2/ octubre 1995. Impreso.

Von Humboldt. “Sobre la organización interna y externa de los establecimientos científicos superiores en Berlín” Trad. Wenceslao Roces. Recogido en Texto y contexto N° 25, Septiembre/ Diciembre, 1994. Bogotá: Universidad de los Andes. Wilhelm Von Humboldt pedagogo y lingüista. Ed. Juan Manuel Cuartas, Cali: Universidad del Valle, 2007. Impreso.

Weber, Max. Economía y sociedad. Trad. José Medina et al. Santafé de Bogotá: FCE, 1997. Impreso.

Wilde, Oscar. “El alma del hombre bajo el socialismo.” Obras completas. Trad. Julio Gómez de la Serna. Madrid: Aguilar, 1972. Impreso.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Revista de humanidades (Santiago. En línea)

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...