Abstract
This paper analyses how Chilean society inserted itself in the process of Americanization. As a way to understand this process, this research will study the reception of western movies, and the way the Chilean society of the 1920’s started to appropriate the genre. In order to accomplish this, the paper will analyze how discourses, such as manifest destiny and the frontier, interact and dialogue with Chilean nationalism.
References
Appadurai, Arjun. Modernity at Large: Cultural Dimensions of Globalization. Minneapolis: University of Minnesota Press, 1998.
Barr Melej, Patrick. “Cowboys and Constructions: Nationalist Representations of Pastoral Life in Post-Portalian Chile. Journal of Latin American Studies 30.1 (1998).
Getino, Octavio. Cine y televisión en América Latina. Producción y mercados. Chile: LOM, 1998.
Kroes, Rob. “American Empire and Cultural Imperialism: A View from the Receiving End”. Diplomatic History 23.3 (1999): 463-497.
Latcham, Ricardo; Montenegro, Ernesto y Manuel Vega. El criollismo, Santiago: Universitaria, 1956.
Latorre, Mariano. “Algunas preguntas que no me han hecho sobre el criollismo”. Memorias y otras confidencias. Santiago: Editorial Andrés Bello, 1971. 46-59.
Ludmer, Josefina. El cuerpo del delito. Un manual. Buenos Aires: Perfil Libros, 1999.
Ossa, Carlos. Historia del Cine Chileno. Colección Nosotros los chilenos. Santiago: Editorial Quimantú, 1971.
Ossandón, Carlos y Eduardo Santa Cruz. El estallido de las formas. Chile en los albores de la “cultura de masas”. Santiago: LOM, 2005.
Pratt, Mary Louise. Imperial Eyes. Travel writing and transculturation. Londres: Routledge, 1992.
Purcell, Fernando. “Una mercancía irresistible. El cine norteamericano y su impacto en Chile, 1910-1930”. Historia Crítica 38 (2009): 46-69.
Rinke, Stefan. “Historia y nación en el cine chileno del siglo veinte”. Borrador inédito.
Rinke, Stefan. “Las torres de Babel del siglo XX: Cambio urbano, cultura de masas y Norteamericanización en Chile, 1918-1931”. Ampliando miradas. Chile y su historia en un tiempo global. Ed. Fernando Purcell. Santiago: RIL editores- Instituto de Historia PUC, 2009. 159-193.
Rinke, Stefan. Begegnungen mit dem Yankee: Nordamerikanisierung und soziokultureller Wandel in Chile, 1898-1990 [Encuentros con el Yanqui: Norte Americanización y cambio sociocultural en Chile, 1898-1990]. Lateinamerikanische Forschungen 32. Köln: Böhlau, 2004.
Santana, Alberto. Grandezas y miserias del cine chileno. Santiago: Editorial Misión, 1957.
Salvatore, Ricardo (comp.). Culturas imperiales. Experiencia y representación en América, Asia y África. Rosario: Beatriz Viterbo Editora, 2005.
Salvatore, Ricardo (comp.). Imágenes de un imperio. Estados Unidos y las formas de representación de América Latina. Buenos Aires: Editorial Sudamericana, 2006.
Skuban, William. “La apertura y el cierre de la frontera chileno-peruana: el plebiscito de Tacna y Arica, 1880-1929”. Ampliando miradas. Chile y su historia en un tiempo global. Eds. Purcell, Fernando y Alfredo Riquelme. Santiago: RIL editores-Instituto de Historia PUC, 2009. 129-158.
Slatta, Richard. Cowboys of the Americas. New Haven: Yale University Press, 1990.
Subercaseaux, Bernardo. Historia de las ideas y de la cultura en Chile. Tomo IV. Nacionalismo y cultura. Chile: Editorial Universitaria, 2007.
Weinberg, Albert K. Destino Manifiesto. El expansionismo nacionalista en la historia norteamericana. Argentina: Paidos, 1968.
Williams, Raymond. Marxism and Literature. Gran Bretaña: Oxford University Press, 1977.
Periódicos
El Mercurio, Santiago.
El Mercurio, Valparaíso.
El Corvo, Tacna.
Películas
Llorente, Alfredo. “El Leopardo”. Chile, 1926, 45 min.
Documentos
Wambaugh, Sarah. Plebiscites since the World War: with a Collection of official documents. Washington: Carnegie Endowment for International Peace, 1933.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2022 Revista de humanidades (Santiago. En línea)