Abstract
The purpose of the current article is to present the work of the Colombian writer Fernando González Ochoa (1895-1964) a writer almost as unknown in Colombia as outside of the country. Coming from the margins of literature and philosophy, Ochoa’s writing opposed the official high culture of his time. The understanding of his esthetic proposal allows balancing his contribution to the reformation of the novel in Colombia, and Latin America between 1930 and 1940.
References
Asensi, Manuel. Literatura y filosofía. Madrid: Síntesis, 1995.
Bajtín, Mijail. Teoría y estética de la novela. Madrid: Taurus, 1989.
Barthes, Roland. Crítica y verdad. Madrid: Siglo XXI, 1998.
Barthes, Roland. El grado cero de la escritura. México: Siglo XXI, 2000.
Bourdieu, Pierre. Las reglas del arte. Barcelona: Anagrama, 1997.
Goldmann, Lucien. “La sociología y la literatura: situación actual y problemas de método”. Sociología de la creación literaria. Buenos Aires: Nueva Visión, 1984.
González Ochoa, Fernando. El triunfo liberal. Ensayo de sociología colombiana. Medellín: Pluma de Oro, 1936.
González Ochoa, Fernando. Don Mirócletes. Medellín: Bedout, 1973.
González Ochoa, Fernando. Los negroides. Medellín: Universidad Pontificia Bolivariana, 1995.
González Ochoa, Fernando. La tragicomedia del padre Elías y Martina la velera. Medellín: Universidad Pontificia Bolivariana, 1996.
González Ochoa, Fernando. El maestro de escuela. Bogotá: Norma, 1998.
González Ochoa, Fernando. Salomé; El remordimiento. Medellín: Fondo Editorial Universidad EAFIT, 2008.
Jiménez, David. Poesía y canon. Los poetas como críticos en la formación del canon en la poesía moderna en Colombia 1920-1950. Bogotá: Norma, 2002.
Kristeva, Julia. El porvenir de la revuelta. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica de Argentina, 1999.
Lazo Briones, Pablo. La frágil frontera de las palabras. Ensayo sobre los (débiles) márgenes entre filosofía y literatura. México: Siglo XXI Editores, 2006.
Macherey, Pierre. ¿En qué piensa la literatura? (título original: A quoi pensé la litteráture? Exercices de philosophie littéraire, 1990). Bogotá: Siglo del Hombre Editores, Universidad Nacional de Colombia, Embajada de Francia, 2003.
Miller Green, Connie. In the vanguard: the Colombian novel between the wars. Thesis Submitted in partial fulfillment of the requirements form the degree of Doctor of Philosophy in Spanish in the Graduate College. University of Illinois at Urbana-Champaign, 1997.
Padilla Chasing, Iván. “Estética de la novela y fatalismo en Jacques el fatalista y su amo de Denis Diderot”. Revista Educación Estética 4 (2009): 49-90.
Rama, Ángel. La ciudad letrada. Hanover: Ediciones del Norte, 1984.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2022 Revista de humanidades (Santiago. En línea)