The Video Art Self-portrait
PDF (Español (España))

Keywords

videoarte
videoarte latinoamericano
arte contemporáneo
autorretrato
estética del narcisismo video art
Latin American video art
self-portrait
aesthetics of narcissism

How to Cite

Varela, F. “The Video Art Self-Portrait”. Revista De Humanidades (Santiago. En línea), no. 21, Dec. 2010, pp. 69-85, https://revistahumanidades.unab.cl/index.php/revista-de-humanidades/article/view/346.

Abstract

As an artistic discipline, video art is grounded on a poor theoretical production. Its recent appearance in the sphere of the art is a forceful reason to explain this situation. Nevertheless, another reason of weight is the particular circumstances in which it came into existence. In this study we will discuss the contemporary video art creation and explore some key aesthetics concepts of self-portraits in video art.

PDF (Español (España))

References

Aburto, Paz. “Proyecto Palestina”. Claudia Aravena Abughosh. 28 ene.2010. «http://claudiaaravenaabughosh.com».

Agúndez García, José Antonio. “El ojo del elefante”. Primera generación. Arte e imagen en movimiento [1963-1986]. Madrid: Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, 2006.

Arlandis, David y Javier Marroquí. “Introducción”. Catálogo Habitada, de Gabriela Golder. Valencia: La LLLLotgeta, 2010.

Baigorri, Laura, coord. Video en Latinoamérica. Una historia crítica. Madrid: Brumaria, 2008.

Baigorri, Laura. Vídeo, Primera Etapa. El Vídeo en el contexto social y artístico de los años 60/7. Madrid: Brumaria, 2004.

Barthes, Roland. Roland Barthes por Roland Barthes. Barcelona: Paidós, 2004.

Bellour, Raymond. L`Entre-images: Photo, Cinéma, Vidéo. París: La Différence, 1990.

Bergala, Alain. “Si yo me fuera contado”. Cineastas frente al espejo. Madrid: T & B Editores, 2008.

Cuevas Álvarez, Efrén. “Del cine doméstico al autobiográfico: caminos de ida y vuelta”. Cineastas frente al espejo. Madrid: T & B Editores, 2008.

Debord, Guy. La sociedad del espectáculo. Madrid: Pre-textos, 2002.

Del Río, Víctor. La fotografía objeto. La superación de la estética del documento. Universidad de Salamanca, 2009.

Foster, Hal. Arte desde 1900. Modernidad. Antimodernidad. Posmodernidad. Madrid: Akal, 2006.

Jay, Paul. El ser y el texto. La autobiografía, del Romanticismo a la Posmodernidad. Madrid: Megazul, 1993.

Krauss, Rosalind. “Videoarte: la estética del narcisismo”. Primera generación. Arte e imagen en movimiento [1963-1986]. Madrid: Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, 2006.

Lejeune, Philippe. “Cine y autobiografía, problemas de vocabulario”. Cineastas frente al espejo. Madrid: T & B Editores, 2008.

Lejeune, Philippe. Le pacte autobiographique. París: Seuil, 1975.

Martín Gutiérrez, Gregorio. “Entre el reflejo y la sombra. Estrategias del yo en el cine”. Cineastas frente al espejo. Madrid: T & B Editores, 2008.

Moscoso, Manuela. “Entrevista a Gabriela Golder”. Catálogo de Tragicomedia. Cádiz: Caja Sol Obra Social, 2008.

Olhagaray, Néstor. “Breve reseña de la historia del videoarte en Chile”. Video en Latinoamérica. Una historia crítica. Madrid: Brumaria, 2008.

Olivares, Rosa. “Editorial. Todo sobre mí mismo”. Exit Book 11 (2009). Ortega, María Luisa. “Las modulaciones del yo en el documental contemporáneo”. Cineastas frente al espejo. Madrid: T & B Editores, 2008.

Quílez, Laia. “Sutiles pretéritos. (Post)memoria y (auto)biografía(s) en el cine documental contemporáneo”. Cineastas frente al espejo. Madrid: T & B Editores, 2008.

Robecchi, Martha. “You`re innocent when you dream”. Flash Art. Milán 236 (2004).

Rorimer, Anne. New Art in the 60s and 70s: Redefining Reality. New York: Thames & Hudson, 2001.

Rosset, Clément. Lo real y su doble. Ensayo sobre la ilusión. Barcelona: Tusquets, 1993.

Sibilia, Paula. La intimidad como espectáculo. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 2008.

Villacorta, Jorge y José Carlos Mariátegui. Videografías invisibles, una selección de videoarte latinoamericano 2000-2005. Valladolid: Museo Patio Herreriano, 2005.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Revista de humanidades (Santiago. En línea)

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...