Abstract
Culture and arts-oriented corporate sponsorship usually benefits itself from a tax-evicted system of donations in most Latin American countries. In Latin America several countries have just started creating a legal frame for such philanthropy, releasing corporations partly from their tributary duties when donating to cultural institutions. This might be a certain advance though a wider recognition of this corporate sponsorship as a serious and valuable mechanism for the patronage of culture and arts. Could we compare what happens in this sense in the different Latin American countries? Is corporate sponsorship becoming a recognizable actor in the patronage of culture and arts in Latin America? Could we expect any further development of private patronage of arts in our region?
References
Antoine, Cristian. “Mecenazgo y Financiamiento de La Cultura. Modelos Jurídicos para Un Estudio Comparado”. Revista Ius Publicum 9 (2002): 71-87.
Antoine, Cristian. La Ley Valdés y al aporte privado a la cultura. Patrocinio y donaciones con fines culturales. Santiago de Chile: Ediciones Universidad Santo Tomás, 2003.
Antoine, Cristian. Mecenazgo y Patrocinio Cultural. Santiago de Chile: Editorial RILRILRIL, 2005.
Antoine, Cristian. “¿Réquiem Para Las Donaciones Privadas a La Cultura De Chile?”. Revista Quantum 3 (2008): 88-105.
Arteaga, Alicia de. “Duhalde vetó la ley de mecenazgo”. La Nación (Buenos Aires), 6 de enero 2002.
Barboza de Oliveira, José Carlos. Intervención en “Seminario Internacional Aportes Financieros del sector privado a las artes. Modelos vigentes y perspectivas”. Facultad de Ciencias Económicas, Universidad de Buenos Aires, Argentina, 2 de julio 2008 (apuntes personales del autor).
Capriotti, Paul. “El Patrocinio Como Expresión De La Responsabilidad Social Corporativa De Una Organización”. Razón y Palabra 56 (2007).
“Declaraciones de Gabriel Valdés”. El Mercurio (Santiago de Chile), 21 de mayo 2006.
Fischer, Hana. “El Estado ¿Promueve o Fagocita la cultura?”. Diario de América. Web. 7 de enero 2009.
García Mérida, Wilson. “Renace El Sano Mecenazgo” (crónica). Bolpress. Web. 16 de enero 2006.
Harvey, Edwin. La Financiación de la Cultura y las artes. Iberoamérica en el contexto internacional (instituciones, políticas públicas y experiencias). Madrid: Datautor, 2003.
Hatty, Ivonne. Mecenazgo en Colombia y financiación de la cultura. Bogotá: Círculo de Lectura Alternativa, Kimpres, 2003.
Iglesias Mendizábal, Fadrive. “Ley De Mecenazgo: ¿Cuánto Más Hay Que Esperar?”. Blog (Cochabamba, Bolivia, 2009). 26 de junio de 2009. http://clavo.blogspot.com/2009/03/ley-de-mecenazgo-cuanto-mas-hay-que.html.
Itriago Machado, Antonio y Miguel Ángel Itriago Machado. “La filantropía empresarial: un deber moral, social y legal”. The Internacional Journal of not-for-profit Law 4.1 (sept.2001). www.icnl.org/JOURNALOURNALOURNALOURNALOURNALOURNAL/vol4iss1/itriago5.htm
Mateos-Vega, Mónica. “El mecenazgo, casi nulo en México”. 23 de agosto 2007. www.jornada.unam.mx/2003/10/05/03an1cul.php?origen=cultura.php&fly=2
Mateos-Vega, Mónica y Guillermo Tovar. “Estamos acostumbrados al asistencialismo cultural”. www.jornada.unam.mx/2007/03/19/index.php?section=cultura&article=a11n1cul. 18 de julio 2008.
Real Academia de la Lengua. Diccionario de la Lengua Española, 22ª Edición, 2001.
Santilli, Diego. “La ley de mecenazgo: una deuda con la cultura”. La Politica Online. Web. 29 de noviembre de 2008.
“Se puso en marcha la ley de mecenazgo”. Datachaco.com. Web. 24 de octubre 2009.
Zabarte, María Eugenia. “Ponencia sobre mecenazgo”. Estrategias para una nueva gestión cultural: tres experiencias significativas: conferencias realizadas en el centrocultural Ricardo Rojas de la Universidad de Buenos Aires. Ed. Sappiens.com, 1998.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2022 Revista de humanidades (Santiago. En línea)