Oral Traces in Student´s Academic Texts
PDF (Español (España))

Keywords

Marcas de oralidad
textos académicos estudiantiles
situación de comunicación
conversación
producción de textos Oral traces
scholastic academics text books
communicational situation
conversation
production of text books

How to Cite

Errázuriz Cruz, M. C. “Oral Traces in Student´s Academic Texts”. Revista De Humanidades (Santiago. En línea), no. 21, Dec. 2010, pp. 183-05, https://revistahumanidades.unab.cl/index.php/revista-de-humanidades/article/view/351.

Abstract

This article addresses writing problems of university students in relation to the oral traces in their written academic texts. The analysis considers the communicational situation of written academic texts and the lack of communicative repertoire of young people. Ten academic texts produced by university students are analyzed discursively and oral traces are identified. Finally, a diagnosis of the analysis, its possible causes and some remedial measures which could be applied are established.

PDF (Español (España))

References

Blanche-Benveniste, Claire. Estudios lingüísticos sobre la relación entre oralidad y escritura. Barcelona: Gedisa, 2005.

Briz, Antonio. El español coloquial en la conversación. Barcelona: Ariel, 2001.

Calsamiglia, Helena. “El estudio del discurso oral”. Signos. Teoría y práctica de la educación 12 (1994): 18-28.

Calsamiglia, Helena y Amparo Tusón. Las cosas del decir. Barcelona: Ariel, 2001.

Carlino, Paula. Escribir, leer y aprender en la universidad. Una introducción a la alfabetización académica. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 2009.

Casanny, Daniel. Describir el escribir. Barcelona: Paidós, 1991.

Escandell, Victoria. Introducción a la pragmática. Barcelona: Anthropos, 1993.

Ferrero, Emilia. Pasado y presente de los verbos leer y escribir. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 2008.

Ong, Walter. Oralidad y escritura: tecnologías de la palabra. México: Fondo de Cultura Económica, 1987.

Portolés, José. Marcadores del discurso. Barcelona: Ariel, 1998.

Reyes, Graciela. El abecé de la pragmática. Madrid: Arco, 1995.

Tusón, Amparo. “Las marcas de la oralidad en la escritura”. Signos. Teoría y práctica de la educación 12 (1991): 14-19.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Revista de humanidades (Santiago. En línea)

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...