Abstract
The article describes the narrator of the novel Casa de campo by José Donoso as a faceless voice who gives rise to a parodie spcech and allows the reader to understand the identity of the subject as an artificial literary construction. In this way, a comparison between the novel and the painting Las Meninas by Velázquez is established, thereby confirming the evasive presence of a subject aJTected by a crisis of representation.
References
Cornejo Polar, Antonio. "El obsceno pajaro de la noche: la reversabilidad de la metáfora" José Donoso: la destrucción de un mundo. Buenos Aires: Femando Garc1a Cambeiro, 1975.
Couve, Adolfo. "Una aproximación a "Las Meninas", de Velásquez" en Escritos sobre arte. Paz Balmaceda, comp. Santiago: Ediciones Universidad Diego Portales, 2005.
Donoso, José. Casa de campo. Santiago: Alfaguara, 1999.
Meléndez-Paéz, Pedro. "En tomo a la autoridad narrativa en "Casa de campo". Letras.sS.com/Proyecto Partrimonio. 1990. http://,vww.letras.s5com/ donoso0 105027. htm
Morales, Leonides. "Introducción a la obra de José Donoso" en Donoso, 70 años. Chile: Ministerio de Educación, 1997 .
Morales, Leonides. "Máscara y enunciación" en Novela chilena contemporánea. José Donoso y Diamela Eltit. Santiago: Cuarto Propio, 2004.
Sarduy, Severo. "Barroco" en Obra completa. Tomo II. Gustavo Guerrero y Francois Wahl, coord. Buenos Aires: Sudamericana, 1999.
Solotorevsky, Myrna. José Donoso: incursiones en su producción novelesca. Santiago: Ediciones Universitarias de Valparaíso. Universidad de Valparaíso, 1983.
Valdés, Adriana. "Casa de campo: el poder y la pesadilla" Composición de lugar. Santiago: Universitaria, 1996.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2022 Revista de humanidades (Santiago. En línea)