Carmen Berenger / Bobby Sands: that reversible Fragment, that Poem is me, each of us
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

Poesía
Pensamiento
Dictadura
Hambre
Prisión Poetry
Philosophical Thought
Dictatorship
Hunger
Prision

How to Cite

Prado, N. “Carmen Berenger / Bobby Sands: That Reversible Fragment, That Poem Is Me, Each of Us”. Revista De Humanidades (Santiago. En línea), no. 46, July 2022, pp. 235-68, doi:10.53382/issn.2452-445X.610.

Abstract

This article proposes an interpretation of Bobby Sands faints on the wall, the poetry book by Carmen Berenguer, whose rebel writing interrupts the alienated time of Thatcherism and Pinochetism. Those authoritarian, conservative governments that demonised the working class are confronted by poetry, transforming words and bodies into a poem of death (perhaps) and into the possibility (perhaps) that allows to think about the present and revaluate our past. From Eyrean people towards Chilean people, the book poeticises an ethic of reversibility of closeness and distance, which commits the being-with that the poem thinks. Delay, captivity, deprivation and revolt against dictatorial and authoritarian violence. Resistance through Sands’ hunger strike that joins the voices of protest of Chile in the eighties.

https://doi.org/10.53382/issn.2452-445X.610
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Agamben, Giorgio. Lo que queda de Auschwitz. Valencia: Pre-textos, 2000.

Benjamin, Walter. “Tesis de filosofía de la historia”. Discursos interrumpidos I. Buenos Aires: Taurus, 1989.

Berenguer, Carmen. Bobby Sands desfallece en el muro. Santiago: EIC Producciones Gráficas, 1983.

Berenguer, Carmen. Chiiit, son las ventajas de la escritura, antología. Santiago: LOM, 2008.

Berenguer, Carmen. Huellas de siglo. Santiago: Sin Fronteras, 1986.

Berenguer, Carmen. Mi lai. Santiago: Mago, 2015.

Berenguer, Carmen. Naciste pintada. Santiago: Cuarto Propio, 1999.

Berenguer, Carmen. “La presencia ineludible y definitiva de Bobby Sands desfallece en el muro en la obra poética de Carmen Berenguer”. Entrevista de Alberto Moreno. Letras.s5.com, www.letras.mysite.com/cber200216.html, enero-febrero 2016.

Berenguer, Carmen. “Las utopías ya no son un sueño colectivo”. Entrevista de Jessica Zambrano Alvarado. Cartón piedra. www.cartonpiedra.com.ec/noticias/cultura/1/las-utopias-ya-no-son-un-sueno-colectivo, 21 de noviembre, 2015.

Brito, Eugenia. Campos minados. Literatura post-golpe en Chile. Santiago: Cuarto Propio, 1990.

Butler, Judith. Cuerpos aliados y lucha política. Hacia una teoría performativa de la asamblea. Barcelona: Paidós, 2017.

Butler, Judith. Marcos de guerra. Las vidas lloradas. Barcelona: Paidós, 2010.

Carrión, Jorge. Mejor que ficción. Crónicas ejemplares. Barcelona: Anagrama, 2011.

Celan, Paul. “El discurso de Bremen”. Obras completas. Madrid: Trotta, 2002. 497-498.

Cixous, Hélène. La risa de la Medusa. Ensayos sobre la escritura. Traducido por Ana M. Moix. Barcelona:Anthropos, 1995.

Díaz Varín, Stella. Razón de mi ser. Chile: Morales Ramos Editor, 1949.

Didi-Huberman, Georges. “Cómo abrir los ojos”. Harun Farocki: Desconfiar de las imágenes. Caja negra 2013. 13-35.

Didi-Huberman, Georges. “¿Dónde va la cólera?”. Traducido por Florencia Giménez Zapiola. Le Monde Diplomatique., n.º 203 , 2016.

Didi-Huberman, Georges. Sublevaciones. Buenos Aires: Universidad Nacional de Tres de Febrero (UNTREF), 2017.

Esposito, Roberto. Categorías de lo impolítico. Buenos Aires: Katz, 2006.

Etchecopar, Dolores. “Una entrevista y 5 poemas”, por Enrique Solinas. Vallejo & Co., 2015, www.vallejoandcompany.com/dolores-etchecopar-una-entrevista-y-5-poemas-por-enrique-solinas/

Han, Byung-Chul. La agonía del eros. Barcelona: Herder, 2014.

Lorey, Isabell. Estado de inseguridad. Gobernar la precariedad. Madrid: Traficantes de sueños, 2016.

Luongo, Gilda. “Carmen Berenguer: ‘la lengua fija su muda”. Paso de pasajes: crítica feminista. Santiago: Tiempo Robado Editoras, 2018.

Masiello, Francine. Presentación. Mi lai. Santiago: Mago, 2015.

Messina, Aïcha. “De un tono revolucionario adoptado en Chile el 2011”. Aneconómicas. Revista de Pensamiento Contemporáneo, n.º 4, 2013, pp. 6-20.

Olea, Raquel. "'América no la inventé yo'. La escritura de Carmen Berenguer". Chiiit, son las ventajas de la escritura. Santiago: Lom, 2008.

Olea, Raquel. Lengua víbora. Santiago: Cuarto Propio, 1998.

Olea, Raquel. Variaciones. ensayos sobre literatura y otras escrituras. Santiago: Cuarto Propio, 2019.

Ortega, Julio. “Carmen Berenguer”. Caja de herramientas. Prácticas culturales para el nuevo siglo chileno. Santiago: Lom Ediciones, 2000, pp. 29-36.

Quignard, Pascal. Pequeños tratados I. Traducido por Miguel Morey. México: Sexto Piso, 2016.

Rancière, Jacques. La palabra muda. Ensayo sobre las contradicciones de la literatura. Buenos Aires: Eterna Cadencia, 2009.

Santa Cruz, Guadalupe. “Escritura, destinación y destino”. Revista Chilena de Literatura, n.º 71, 2007, pp. 149-153.

Santa Cruz, Guadalupe. Lo que vibra por las superficies. Santiago: Sangría, 2012.

Villoro, Juan. “La crónica, ornitorrinco de la prosa”. La Nación, 22 de enero de 2006, www.lanacion.com.ar/773985-la-cronica-ornitorrinco-de-la-prosa.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Revista de humanidades (Santiago. En línea)

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...