Abstract
This article examines the transgressive figure of Magdalena Camacho “La camarones”, who due to her superstitious practices embodied the profile of the unorthodox female who moves outside of patriarchal structures. Recognized by those who knew her well as a great witch, Camacho fluctuated between a constantly transgressive everyday existence and imaginaries based on prejudice and stigma. She was tried before the Inquisition from 1662 to 1664 in Lima, and her case file exemplifies situations, in which the protagonists are not the people on trial, but the spell they cast. Estrangement, the search for love, social or economic wellbeing were just some of the conflicts that Camacho resolved with her spells.
References
Albornoz, María Eugenia. “Violencias cotidianas en femenino: desbordes ‘naturales del sexo’ ¿O rendijas, cegueras e impotencias del orden? Chile 1800-1874”. Escrita con sangre. Historia de la violencia en América Latina: Siglos XIX y XX. Editado por Igor Goicovic. Santiago: Ediciones USACH, CEIBO, UAHC, 2013.
Caro, Baroja Julio. Vidas mágicas e Inquisición, volumen I. Madrid: Taurus, 1992
Caro, Baroja Julio. Las brujas y su mundo. Madrid: Alianza, 2003.
Cavallero, Ricardo. Justicia inquisitorial. El sistema de justicia criminal de la Inquisición española, Buenos Aires: Ariel, 2003.
García, Mina. Magia, hechicería y brujería. Entre la Celestina y Cervantes. Sevilla: Renacimiento, 2011.
Ginzburg, Carlo. El hilo y las huellas. Lo verdadero, lo falso, lo ficticio. México: FCE, 2010.
Lara Martínez, María. Brujas, magos e incrédulos en la España del Siglo de Oro. Microhistoria cultural de ciudades encantadas. Cuenca: Alderabán, 2013
Lara Martínez, María. Pasaporte de bruja. Volando en escoba, de España a América, en el tiempo de Cervantes. Cuenca: Alderabán, 2016.
Mannarelli, Mariemma. La domesticación de las mujeres. Patriarcado y género en la historia peruana. Lima: La Siniestra, 2018.
Mannarelli, Mariemma. “Corte y carnaval en Ángela de Dios. Lima, siglo XVII”. Género y mujeres en la historia del Perú. Editado por Claudia Rosas Lima: PUCP, 2019.
Mannarelli, Mariemma. Hechiceras, beatas y expósitas. Lima: Fondo Editorial del Congreso del Perú, 1999.
Maravall, José Antonio. El mundo social de la Celestina. Madrid: Gredos, 1964.
Mérida, Rafael. El gran libro de las brujas. Hechicerías y encantamientos de las mujeres más sabias. Barcelona: RBA, 2006.
Pérez, Manuel y Paola Monreal. “Motivos tradicionales de hechicería erótica en denuncias y autodenuncias inquisitoriales de San Luis Potosí (1629)”. Mujeres quebradas. La Inquisición y su violencia hacia la heterodoxia en la Nueva España. Editado por María Zamora Calvo. Madrid: Iberoamericana, 2018.
Rosello, Estela. “El mundo femenino de las curanderas novohispanas”. Mujeres en la Nueva España. México: UNAM, 2016.
Sánchez Ortega, María Helena. La mujer y la sexualidad en el Antiguo Régimen. La perspectiva inquisitorial. Madrid: Akal,1992.
Rosello, Estela. Ese viejo diablo llamado amor. La magia amorosa en la España moderna, Madrid: Ediciones UNED, 2004.
Tausiet, María. Abracadabra Omnipotens. Magia Urbana en Zaragoza en la Edad Moderna. Madrid: Siglo XXI, 2007.
Torquemada, María Jesús. La Inquisición y el diablo. Supersticiones en el siglo XVIII, Sevilla: Universidad de Sevilla, 2000.
Urra, Natalia. “Magia amorosa en la Lima del siglo XVIII. Pociones, filtros y ungüentos eróticos”. Eadem Utraque Europa, n.° 15, 2014, pp. 141-160.
Urra, Natalia. “Mestizaje mágico en la ciudad. Intercambios, apropiaciones y recepciones. El proceso inquisitorial contra María Flores ‘La llana Candela’, 1699-1709”. Edad de Oro, n.° 38, 2019, pp. 361-373.
Urra, Natalia. “María Josefa de la Encarnación. Endemoniada, posesa y loca frente a los inquisidores de Lima, 1714-1719”. Historia Sao Paulo, n.° 38, 2019, pp. 1-16.
Zamora, María Jesús y Alberto Ortiz. Espejo de brujas. Mujeres transgresoras a través de la historia. Madrid: Abada, 2012.
Fuentes
AHN, Inquisición de Lima, expediente 5345, documento n.º 1, folios 34-40.
Rojas, Fernando de. La Celestina. Madrid: Edimat, 2009.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2022 Revista de humanidades (Santiago. En línea)