Thinking Afro-Diasporic Heritage in Chilean Museums: Perspectives on the Arrangement and Staging of Decolonized Objects and Bodies
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

Patrimonio afrochileno
Museos
Descolonización
Cultura material Afro-indigenous Heritage
Museums
Decolonization
Material Culture

How to Cite

Carmona, J. . “Thinking Afro-Diasporic Heritage in Chilean Museums: Perspectives on the Arrangement and Staging of Decolonized Objects and Bodies”. Revista De Humanidades (Santiago. En línea), no. 49, Jan. 2024, pp. 29-55, doi:10.53382/issn.2452-445X.771.

Abstract

The material culture and visualities of Afro-descendant component of state and university museums in Chile persist in their invisibility to society as a whole due to museological practices dissociated from the spheres of reflection on racialized structural inequality (activism, academia and public policies). Afro-diasporic heritages in Chilean public museums are characterized from the dialogue with decolonizing tendencies that are emerging in Western museums. In order to offer a first mapping of the pieces that compose this heritage, we discuss Hispanic-indigenous theoretical model that orients the classificatory order and the exhibition complex of museums when the problematic Afro-indigenous category becomes protagonist.

https://doi.org/10.53382/issn.2452-445X.771
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Alvarado Cornejo, Manuel y Thiare León. “Vicente Huidobro, coleccionista de arte africano”. Informes. Fondo de Apoyo a la Investigación Patrimonial 2021, Santiago: Ministerio de las Culturas, de la Artes y el Patrimonio, 2021.

Amigo Durre, Ricardo. “Apuntes sobre la patrimonialización y popularización de la cultura afroariqueña en Chile contemporáneo”. Revista Paginas, vol. 14, n.º 34, 2022, pp. 1-26.

Andrade, Pedro, Mary Ann Argo Chávez y Alonso Soto-Cerda. “The presence of Africans and their descendants in colonial Concepción, Chile: a first approach”. Revista de Historia de América, n.º 162, 2022, pp. 13-56.

Appadurai, Arjun. “Disjuncture and Difference in the Global Cultural Economy”. Modernity at Large. Minnesota: University of Minnesota Press,1996; 27-47.

Arriaga, Eduard. “Visualidades, afro-descendencia y políticas de la representación en Colombia. Violencia simbólica y lucha por la representación”. A Contracorriente, vol. 20, n.º 1, 2022: 151-71.

Báez, Cristian. “Relaciones interétnicas afro-indígenas en el Norte de Chile. Desde la negación al reconocimiento”. Proyecto Afrocoquimbo, historia afro-indígena en Chile, Perú y Bolivia. Santiago: Ediciones Universidad Alberto Hurtado, 2022; 31-42.

Bakker, Freek y otros. “The Global Museum: natural history collections and the future of evolutionary science and public education”. Peer J, n.º 8, 2020, e8225.

Benavente, Carolina. “En el Centro Cultural La Moneda: la exposición ‘África’ y la cuestión colonial”. El Ciudadano, 1 ag. 2013. www. elciudadano.com.

Bergeron, Yves y Michèle Rivet. “Introduction”. Decolonising Museology. París: International Committee for Museology/ICOFOM, 2021; 10-18.

Bernand, Carmen. Negros esclavos y libres en las ciudades hispanoamericanas. Madrid: Fundación Histórica Tavera, 2001.

Bertin, Marion. “Que signifie ‘décoloniser’ les musées?”. Decolonising Museology. París: International Committee for Museology/ICOFOM, 2021; 43-47.

Bluard, Christine. “AfricaMuseum, Tervuren. Une ‘réorganisation’”. Decolonising Museology. París: International Committee for Museology/ICOFOM, 2021; 53-57.

Brea, José Luis. Los estudios visuales: por una epistemología política de la visualidad. En Estudios visuales. Madrid: Akal, 2005.

Carbone, Valeria Lourdes. “Investigar racismo, raza y etnicidad en América Latina. Una aproximación”. Haciendo historia. Buenos Aires: CLACSO, 2020; 213-32.

Carmona Jiménez, Javiera. “Esculturas africanas de Chile: lecturas de un patrimonio nacional en el escenario de la diferencia cultural”. Comparative Cultural Studies - European and Latin American Perspectives, vol. 3, n.º 6, 2018, pp. 41-56.

Célius, Carlo Avierl. L’esclavage au musée: Récit d’un refoulement. L’Homme, vol. 38, n.º 145, 1998, pp. 249-61.

Centro Cultural de La Moneda. “África. Obras de arte del Museo Etnológico de Berlín”. CCLM. 2013, www.cclm.cl.

Cortés, Gloria. “De aquí a la modernidad. Colección MNBA”. De aquí a la modernidad. Santiago: MNBA, 2020; 9-15.

Fuente, Alejandro de la y George Reid Andrews. “Los estudios afrolatinoamericanos, un nuevo campo”. Estudios Afrolatinoamericanos. Una introducción. Buenos Aires: CLACSO 2018; 11-37.

Gavilán, Jimmy. “El artista y coleccionista recuerda a amigos como el surrealista español y Roberto Matta”. EMOL. 15 en. 2018. www.emol.cl.

Gonçalves, Rodrigo. “‘Pensar alto” o el arte de no limitarse. Un documental sobre Malangatana Ngwenya Valente”. Revista Meer. 25 mar. 2021 www. meer.com/es.

Junge, Peter. “Arte de África”. África. Obras de arte del Museo Etnológico de Berlín. Santiago: CCLM / Ethnologisches Museum der Staatlichen Museen zu Berlin, 2013; 13-35.

Kreps, Christina. “Changing the rules of the road: post-colonialism and the new ethics of museum anthropology”. The Routledge Companion to museum ethics. Londres: Routledge, 2012; 70-84.

Lamborghini, Eva. “Antropología de los museos y representaciones afrodescendientes: perspectivas teóricas, debates y propuestas”. Revista del Museo de Antropología, vol. 12, n.º 3, 2019, pp. 61-72.

Matamoros-Fernández, Ariadna y Johan Farkas. “Racism, hate speech, and social media: A systematic review and critique”. Television & New Media, vol. 22, n.º 2, 2021, pp. 205-24.

Montoya-Aguilar, Carlos. Colección de esculturas africanas Vicente Huidobro. Santiago: MNBA. 2006.

Montoya-Aguilar, Carlos. Esculturas del África Central. Santiago: Ocho Libros, 2013. Museo de Arte y Artesanía de Linares. Manuscrito registro 4870-11544.

Olusoga, David. “Prólogo”. El libro de las culturas negras. DK/Penguin Random House, 2022; 9-10.

Oros Rodríguez, Varinia. Muñecas: personajes del tiempo. La Paz: Musef, 2014.

Philippe, Nora y Deborah Willis. Black Dolls. La collection Deborah Neff. Lyon: Fage, 2018.

Phillips, Barnaby. “La extraordinaria historia de una valiosa escultura africana que solo debía ser vendida ‘en caso de un nuevo Holocausto’”. BBC News Mundo, 28 mar. 2021. www.bbc.com.

Pérez Cuevas, Jaime y Milencka Vidal. Catastro y visualidad de afromestizos en Chile. Santiago: RIL, 2019.

Porto, Nuno. “African Collections in Times of Restitution”. Under Different Moons. Vancouver: Museum of Anthropology of UBC, 2021; 187-210.

Proyecto AfroCoquimbo. “Conversatorio: Artes y Afrodescendencia en Hispanoamérica y Chile”. Youtube, 26 diciembre 2023. https://youtu.be/PAGrWzH-tCg?si=ri7_dJkRs86ZLo7F.

Risnicoff, Mónica. “Afro-descendent heritage and its unacknowledged legacy in Latin American Museum Representation”. Museums, Ethics and Cultural Heritage. Londres: Routledge; 296-303.

Savoy, Bénédicte. Africa’s Struggle for its Art. History of a Postcolonial Defeat. Princeton: Princeton UP, 2022.

Schavelzon, Daniel y Flavia Zorzi. “Arqueología Afro-Argentina: Un caso de miopía racista en el mundo académico al inicio del siglo veinte”. The Journal of Pan African Studies, vol. 7, n.° 7, 2014, pp. 93-107.

Seattle Art Museum (SAM). Art from Africa. Long Steps Never Broke a Back. Seattle: SAM, 2002.

Shelton, Anthony. “Introduction”. Under Different Moons. Vancouver: Museum of Anthropology of UBC, 2021; 3-15.

Torres Vergara, Andrea. “Museo de Arte y Ciencia de Los Choros: ‘La comunidad nos ha ido llevando a hacer las cosas’”. Revista Museos, n.º 36, 2017, pp. 18-25.

Turner, Hannah. Cataloguing culture: Legacies of colonialism in museum documentation. Vancouver: UBC Press, 2020.

Uribe, Alfonso. “Clasificación y discurso sobre la cultura material de los afro en los museos de Córdoba”. Esclavos. Una subjetividad negada. Estudio interdisciplinario en territorios periféricos de la antigua Monarquía hispánica: siglos XVII a mediados del XIX. Córdoba: Báez Ediciones, 2019; 221-53.

Wade, Peter. “Estudios afrodescendientes en Latinoamérica: racismo y mestizaje” Tabula Rasa, n.º 27, 2017, pp. 23-44.

Warne Monroe, John. Metropolitan fetish. African sculpture and the Imperial French invention of Primitive Art. Nueva York: Cornell UP, 2019.

Wolf, Eric. Europa y la gente sin historia. México: FCE, 2022.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Revista de humanidades (Santiago. En línea)

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...