The Monologue and Fictionalization of Testimony in Contemporary Chilean Theatre: Hilda Peña
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

Teatro chileno
Monólogo
Testimonio
Ficcionalización
Hilda Peña Chilean Theater
Monologue
Testimony
Ficcionalization
Hilda Peña

How to Cite

Brncic, C. . “The Monologue and Fictionalization of Testimony in Contemporary Chilean Theatre: Hilda Peña”. Revista De Humanidades (Santiago. En línea), no. 49, Jan. 2024, pp. 313-39, doi:10.53382/issn.2452-445X.783.

Abstract

The article examines the relationship between monologue and testimony in contemporary theatre focusing on the analysis of the Chilean play Hilda Peña (2014) by Isidora Stevenson. For this purpose, in first place it explores the most relevant characteristics of testimony as a type of discourse and its problematic literary status, seen in critical approaches on Latin American narrative and Chilean theatre in recent decades. In this development, it looks particularly into its progressive fictionalization.  Secondly, the paper places the significance of the monologue in current dramaturgies as a paradigmatic manifestation of an intimate theatre, closely related to the testimonial discourse. Elaborating on both theoretical assumptions, my analysis of Hilda Peña proposes the fictionalization of extratextual referent so as the, fictionalization of testimony through dramatic monologue. In our interpretation, we will understand the monologue as a discursive and reflexive strategy, and a constitutive locus of experience, in which the character testifies to himself in reality.

https://doi.org/10.53382/issn.2452-445X.783
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Achugar, Hugo. “Historias paralelas/ Ejemplares: La historia y la voz del otro”. Revista de Crítica Literaria Latinoamericana, 18, n°36, 1992, pp. 51-73. www.jstor.org/stable/4530622

Agamben, Giorgio. Lo que queda de Auschwitz: el archivo y el testigo. Trad. Antonio G. Cuspinera. Valencia: Pre-Textos, 1998.

Batlle, Carles. El drama intempestivo. Hacia una escritura dramática contemporánea. México: Paso de Gato, 2020.

Barría, Mauricio. “Recuerdos en tránsito (App/Recuerdos). La recuperación política de la experiencia”. Perspectivas políticas de la escena latinoamericana: Diálogos en tiempo presente. Coordinado por Lola Proaño-Gómez y Lorena Verzero. Buenos Aires- Los Ángeles: Editorial Argus-a, 2017, pp. 177-197.

Benjamin, Walter. El narrador [1936]. Traducido por Pablo Oyarzún. Santiago: Ediciones Metales Pesados, 2016

Benjamin, Walter. “Experiencia y pobreza” [1933]. En Discursos interrumpidos I. Traducido por Jesús Aguirre. Madrid: Taurus, 165-175.

Beverley, John. “The Margin at the Center: On Testimonio (Testimonial Narrative)”. Modern Fiction Studies, vol. 35, n°1, Spring 1989, pp. 11-28.

Brownell, Pamela. “Acerca de lo político y lo histórico en el teatro documental contemporáneo: algunas experiencias de Argentina y Chile”. Latin American Theatre Rewiev, vol. 52, n° 1, Fall 2018, pp.43-64 https://muse.jhu.edu/article/713431

Cohen, Esther. “Volver del campo de concentración: testimoniar ante el enmudecimiento de la lengua”. Metapolítica, vol. 28, marzo-abril 2003, pp. 47-55.

Contreras, María José. “Del relato testimonial al cuerpo de la memoria: investigación performativa sobre la escenificación de testimonios de niños chilenos en dictadura”. Cuadernos de Música, Artes Visuales y Artes Escénicas, vol. 12, n°1, enero-junio 2017. https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/cma/article/view/16386/Articulo

Contreras, María José. “Performative Testimonial Practices: Teatro Testimonial in Postdictatorship Chile”. Versus. Cuaderni di Studi Semiotici, n°16, gennaio-giugno 2013, pp. 107-128.

Díaz Cid, César. “El discurso testimonial y su análisis literario en Chile”. Revista Documentos Lingüísticos y Literarios UACh, n° 30, 2007. http://revistadll.cl/index.php/revistadll/issue/view/28

Epple, Juan Armando. “Acercamiento a la literatura testimonial de Chile”. Revista Iberoamericana, vol.168-169, n° 60, julio-diciembre 1994, pp.1144- 1159. https://revista-iberoamericana.pitt.edu/ojs/index.php/Iberoamericana/article/view/6467

Feld, Claudia. Del Estrado a la pantalla: las imágenes del juicio a los excomandantes en Argentina. Madrid: Siglo XXI, 2002.

Forsyth, Alison y Chris Megson (Eds.). Get Real. Documentary Theatre. Past and Present. Chris. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2009.

García, Victoria. “Literatura testimonial en la Argentina: un itinerario histórico (1957- 2012)” Cuadernos del CILHA, vol.18, n°1, 18, enero-junio 2017, pp. 11-43.

García, Victoria. “Testimonio latinoamericano literario: una reconsideración histórica del género”. EXLIBRIS, n°1, 2012, pp. 371-389. https://www.aacademica.org/victoria.garcia/5

Hausbei, Kerstin y Francoise Heulot. “Monólogo”. Léxico del drama moderno y contemporáneo. Coordinado por Jean Pierre Sarrazac. Traducido por Sandra Camacho, Ana María Vallejo y Víctor Viviescas México: Paso de Gato, 2013, pp. 137-14.

Hamburguer, Andreas. “Refracted attunement, affective resonance. Scenic-narrative microanalysis of entangled presences in a Holocaust survivor’s video testimony”. Psychoanalysis and Holocaust Testimony. Unwanted memories of Social Trauma. Editado por Dori Laub y Andreas Hamburguer. London& New York: Routledge, 2017, pp. 279- 297.

Jay, Martin. Canciones de experiencia. Variaciones modernas sobre un tema universal. Traducido por Gabriela Ventureira. Buenos Aires: Paidós, 2009.

Jelin, Elizabeth. Los trabajos de la memoria. Lima: Instituto de Estudios Peruanos, 2012.

Johansson, María Teresa. “Escenarios narrativos y memoria en la literatura chilena a partir de 1973”. Memorias en tinta. Ensayos sobre la representación de la violencia política en Argentina, Chile y Perú. Editado por Lucero de Vivanco. Santiago: Universidad Alberto Hurtado, 2013, pp.215-234.

Kalawski, Andrés. “Cronotopos del testimonio en cinco obras dramáticas chilenas postdictadura”. Tesis para optar al Grado de Magíster en Literatura. Universidad de Chile, 2007.

Kalawski, Andrés. “2 gelatinas en el teatro documental contemporáneo”. Cátedra de artes, n°2, 2006, pp. 51-65.

Martin, Carol (Ed). Dramaturgy of the Real on the World Stage. London & New York: Palgrave Macmillan, 2010.

Morales, Leonidas. La escritura de al lado: géneros referenciales. Santiago: Cuarto Propio, 2001.

Peris- Blanes, Jaume. “Literatura y testimonio: un debate”. Puentes de Crítica Literaria y Cultural, n°1, enero 2014, pp. 10-17.

Puga, Ana Elena. Memory, Allegory, and Testimony in South American Theater. London &New York: Routledge, 2008.

Ricoeur, Paul. La memoria, la historia, el olvido. Madrid: Trotta, 2003.

Rykner, Arnaud. “Théâtre-Témoignage/ Théâtre-Testament”. Etudes theâtrales, n°51-52, 2011/2-3, pp.165-171. https://www.cairn.info/revue-etudes-theatrales-2011-2-page-165.htm

Ryngaert, Jean Pierre y Julie Sermon. El personaje teatral contemporáneo: descomposición, recomposición. Traducido por Beatriz Luna y Edgar Chías. México: Paso de Gato, 2016.

Ryngaert, Jean Pierre. “Écritures théâtrales contemporaines: état des lieux”. Pratiques: linguistique, littérature, didactique, n° 119-120, 2003, pp. 109-118. https://doi.org/10.3406/prati.2003.2016

Salomon, José. Falso subalterno. Testimonio y ficción en la narrativa chilena de postdictadura. Santiago: Piso Diez, 2020.

Sarlo, Beatriz. Tiempo pasado. Cultura de la memoria y giro subjetivo. Una discusión. Buenos Aires: Siglo Veintinuo Editores, 2012.

Sarrazac, Jean Pierre. Juegos de sueños y otros rodeos: alternativas a la fábula en la dramaturgia. Traducido por Víctor viviescas. México: Paso de Gato, 2011.

Sarrazac, Jean Pierre. Théâtres intimes. Essai. Texte sur le théâtre. Paris: Actes Sud, 1989.

Stevenson, Isidora. Hilda Peña. Santiago: Muestra Nacional de Dramaturgia, 2014. http://muestranacional.cl/hilda-pena/

Sotomayor-Botham, Paola. “Teatro testimonial contemporáneo en Chile: dilemas éticos y estéticos”. Revista Nuestra América, n°10, enero-julio 2016, pp. 193-204.

Subercaseaux, Bernardo. Historia, literatura y sociedad. Santiago: DOCUMENTAS/ CESOC/ CENECA, 1984.

Trastoy, Beatriz. “El monólogo teatral y los ecos de la crisis argentina de 2000”. REVISTA TEATRO CELCIT, n° 27, 2005

https://www.celcit.org.ar/publicaciones/revista-teatro-celcit/21/27/

Trastoy, Beatriz (1998) “El monólogo teatral como estrategia narrativa. Notas sobre Música rota y Circo negro de Daniel Veronese”. El teatro y sus críticas. Editado por Osvaldo Pelletieri. Buenos Aires: Galerna/Facultad de Filosofía y Letras UBA, 1998, pp. 175-183.

Ubersfeld, Anne. “El habla solitaria”. Trad. de Jaime Moerno Villarreal. Acta poética, n°24, 2003, pp. 9-26. https://revistas-filologicas.unam.mx/acta-poetica/index.php/ap/article/view/95

Upton, Carol-Anne. “The Performance of Truth and Justice in Northern Ireland: The case of Bloody Sunday”. Get Real. Documentary Theatre. Past and Present. Editado por Forsyth, Alison y Chris Megson. Chris. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2009, pp.179-194.

Weldman, Sabrine. “La parole des auteurs. Corman, Durif, Piemme, Valletti, Novarina”. Alternatives théâtrales, n° 45, junio 2004.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Revista de humanidades (Santiago. En línea)

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...