Abstract
The aim of this article is to analyze the essay works of Diamela Eltit considering those points that have been a constant in her production and where are woven, metaphorically or allegorically, historical uncertainties such as the body and violence to elaborate a political reading of History through the body in order to read the signs of social and mental distress of a society that continuously tries to erase its past. These essays, most of them published in magazines, newspapers, seminars and conferences aim to discuss current issues and dialogue with public opinion, both national and international, constituting a plot in the process of construction of memory that is quite gray and nebulous.
References
Alberca, Manuel. El pacto ambiguo. De la novela autobiográfica a la autoficción. Madrid: Editorial Biblioteca Nueva, 2007.
Amaro Castro, Lorena. La pose biográfica. Ensayos sobre narrativa chilena. Santiago: Ediciones Universidad Alberto Hurtado, 2018.
Appadurai, Arjun. La modernidad desbordada. Dimensiones culturales de la globalización. México D.F.: Trilce, 2001.
Arfuch, Leonor. El espacio biográfico. Dilemas de la subjetividad contemporánea. México D.F: FCE, 2002.
Cabrera, Mario Federico David. “Feminismo y escritura: los ensayos de Diamela Eltit”. Catedral Tomada. Revista de Crítica Literaria Latinoamericana, vol. 7, n.º 12, 2019, pp. 159-82.
Castillo, Alejandra. Julieta Kirkwood. Políticas del nombre propio. Santiago: Palinodia, 2007.
Colaizzi, Giulia, ed. Feminismo y teoría del discurso. Madrid: Cátedra, 1990.
Duchesne, Juan. Ciudadano insano. Ensayos bestiales sobre cultura y literatura. San Juan: Callejón, 2001.
Eltit, Diamela. Crónica del sufragio femenino en Chile. Santiago: Sernam, 1994.
_. Dos guiones. Texto en acción/guión. Santiago: Sangría, 2017.
_. El ojo en la mira. Buenos Aires: Ampersand, 2021.
_. Elena Caffarena: el derecho a voz, el derecho a voto. México: Ediciones Casa de Chile, 1993.
_. Emergencias. Escritos sobre literatura, arte y política. Santiago: Planeta, 2000.
_. Errante, erratica. Pensare il limite tra letteratura, arte e politica. Traducido por Laura Scarabelli. Roma: Mimesis, 2022.
_. A máquina Pinochet e outros ensaios. Editado por Javier Guerrero y Pedro Meira Montero. Peixe Elétrico, 2017.
_. Réplicas. Escritos sobre literatura, arte y política. Santiago: Seix Barral, 2016.
_. Signos vitales. Escritos sobre literatura, arte y política. Santiago: Ediciones UDP, 2008.
Eltit, Diamela, y Leonidas Morales T. Emergencias: escritos sobre literatura, arte y política. Santiago: Planeta/Ariel, 2000.
Lazzara, Michael, Mónica Barrientos, y Rosa Olivera-Williams, eds. Diamela Eltit: Essays on Chilean Literature, Politics, and Culture. Latin American Research Commons-LASA, 2023.
Lejeune, Philippe. El pacto autobiográfico y otros estudios. Madrid: Megazul-Endymion, 1994.
Morales, Leonidas. “Diamela Eltit: El ensayo como estrategia narrativa.” Atenea, n.º 490, 2004, pp. 131-44.
Nancy, Jean-Luc. La comunidad desobrada. Traducido por Perera, Pablo. Madrid: Arena Libros, 2001.
_. Corpus. Madrid: Arena Libros, 2003.
Neustadt, Robert. (Con)fusing Sign and Postmodern Position. Spanish American Performance, Experimental Writing, and Critique of Political Confusion. Nueva York: Garland Publishing, 1999.
Pratt, Mary Louise. Los imaginarios planetarios. Madrid: Aluvión, 2018.
Rojas, Sergio. Escritura neobarroca. Santiago: Palinodia, 2010.
Sarduy, Severo. Ensayos generales sobre el Barroco. Buenos Aires: FCE, 1987.
Scarabelli, Laura. “Diamela Eltit y la práctica testimonial: narr-acciones e historias ejemplares”. Nuevas formas del testimonio. Editado por Carolina Pizarro Cortés. Santiago: Ediciones USACH. Colección IDEA, 2021. 33-52.
Zalaquett, Cherie. Sobrevivir a un fusilamiento. Ocho historias reales. Santiago: Aguilar, 2005.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 Revista de humanidades (Santiago. En línea)