The Representation of Francisco Solano López in the Brazilian Satirical Press during the War against Paraguay (1864-1870)
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

Caricatura
siglo XIX
Prensa satírica
Brasil
Francisco Solano López Caricature
19 Century
Brazil
Francisco Solano Lopez
Satyrical Press

How to Cite

Sosa, S. . “The Representation of Francisco Solano López in the Brazilian Satirical Press During the War Against Paraguay (1864-1870)”. Revista De Humanidades (Santiago. En línea), no. 50, Aug. 2024, pp. 153-87, doi:10.53382/issn.2452-445X.831.

Abstract

The satirical press was a cultural artefact of great popularity in the 19th century that was characterised by the regular inclusion of critical and festive caricatures in its ages. In Rio de Janeiro, in particular, it was an important medium that put into circulation a multiplicity of images and visual constructions about the War against Paraguay at the time it was in progress (1864-1870). Considering this genre of periodicals, the main objective of this article is to analyse the way in which the figure of Paraguayan President Francisco Solano López was visually configured during the war. We start from the hypothesis that, discursively, the war was not being waged against the Paraguayan people, but against their ruler. As a result, his figure became the favourite target of attack in the caricatures of the Brazilian press at the time and the inspiration for a multiplicity of significant and specific representations of the cultural imaginary of the time.

https://doi.org/10.53382/issn.2452-445X.831
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Baratta, María Victoria. La guerra del Paraguay y la construcción de la identidad nacional. Buenos Aires: SB, 2019.

Capdevila, Luc. Una guerra total: Paraguay, 1864-1870. Ensayo de historia del tiempo presente. Buenos Aires: SB, 2020.

Carvalho, José Murilo de. “Brasil. Naciones imaginadas”. Inventando la nación. iberoamérica siglo XIX. Editado. por A. Annino y F. Guerra. México: FCE, 2008.

Cavalcanti, Lailson de Holanda. Historia del humor gráfico en el Brasil. Lérida: Milenio, 2005.

Chartier, Roger. “Defesa e ilustração da noção de representação”. Fronteiras, vol. 13, n.o.º 24, 2011, pp. 15-29.

_. El mundo como representación. Estudios sobre historia cultural. Madrid: Gedisa, 1992.

_. “La historia del arte como historia cultural.” CAIANA, Revista de Historia del Arte y Cultura Visual del Centro Agentino de Investigadores de Arte, vol. 9, 2016, pp. 96-101.

Cid, Gabriel. La guerra contra la confederación. Imaginario nacionalista y memoria colectiva en el siglo xix chileno. Santiago: Ediciones UDP, 2011.

Doratioto, Francisco. O Brasil no Rio da Prata (1822-1994). Brasilia: Fundação Alexandre de Gusmão, 2014.

Garavaglia, Juan Carlos y Raúl Fradkin. A 150 años de la guerra de la Triple Alianza contra el Paraguay. Buenos Aires: Prometeo, 2016.

Gombrich, Ernst. “El arsenal del caricaturista”. Meditaciones sobre un caballo de juguete y otros ensayos sobre teoría del arte. Madrid: Debate, 1998, pp. 127-42.

Johansson, María Lucrecia. “Estado, guerra y actividad periodística durante la guerra del Paraguay”. Anuario del Centro de Estudios Históricos Prof. Carlos S. A. Segreti, vol. 10, 2010, pp. 189-210.

–. La gran máquina de publicidad. Redes transnacionales e intercambios periodísticos durante la guerra de la Triple Alianza (1864-1870). Andalucía: Universidad Internacional de Andalucía, 2017.

Johansson, María Lucrecia y Luis Sujatovich. “Papeles de guerra. Causas de la guerra de la Triple Alianza a través de la prensa argentina y paraguaya (1862-1870)”. Universum, vol. 2, n.º 27, 2012, pp. 99-111.

Lustosa, Isabel. Imprensa, humor e caricatura. A questão dos estereotipos culturais. Minas Gerais: Editora UFMG, 2011.

Matallana, Andrea. Imágenes y representación. Ensayos desde la historia argentina. Buenos Aires: Aurelia Rivera Libros, 2010.

McEvoy, Carmen. Guerreros civilizadores. Política, sociedad y cultura en Chile durante la guerra del Pacífico. Santiago: UDP, 2011.

Román, Claudia. “Diseños transnacionales. La prensa satírica en la guerra de La Triple Alianza”. Literatura y Lingüística, n.º 34, 2016, pp. 131-50.

_. La prensa satírica argentina del siglo XIX: palabras e imágenes. Buenos Aires: UBA, 2010.

Silva, Rosangela de Jesúus. “La prensa ilustrada y la guerra en el siglo XIX: imágenes de los líderes de la guerra de la Triple Alianza (1865-1870). Cabichui, Cabrião y El Mosquito”. Americania, vol. 5, 2017, pp. 65-102.

Silveira, Mauro Cesar. A batalha de papel: a charge como arma na guerra do Paraguai. Florianópolis: UFSC, 2015.

Szir, Sandra. “De la cultura impresa a la cultura de lo visible. Las publicaciones periódicas ilustradas en Buenos Aires en el siglo XIX”. Imágenes, textos y contextos, colección investigaciones de la Biblioteca Nacional. Buenos Aires: Teseo, 2009.

_, editor. Ilustrar e imprimir: una historia de la cultura gráfica en Buenos Aires (1830-1930). Buenos Aires: Ampersand, 2016.

Toral, André. Imagens em desordem. A iconografia da guerra do Paraguai. Barcelona: Humanitas, 2001.

Whigham, Thomas. La guerra de la Triple Alianza. Causas e inicios del mayor conflicto bélico de América del Sur. Asunción: Taurus, 2010.

_, editor. La guerra Guazú. Conversaciones y reflexiones de historiadores extranjeros sobre la epopeya paraguaya. Asunción: Intercontinental Editora, 2021.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Revista de humanidades (Santiago. En línea)

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...