Abstract
Using as an excuse one of the sentences elaborated by Heraclitus of Ephesus, the essay problematizes the link between ethics and history; this by implanting in the disjunction between such notions, the concept of anachronism. The introduction of the
concept of anachronism urges to refer to two thinkers who differentially thoughted and mapped this aporetic landscape: Walter Benjamin and Georges Didi-Huberman. In this sense, throughout the paragraphs, we will walk alongside the conceptual characters that Benjamin and Didi-Huberman craft (the man with the rosary between his fingers, the man in the brothel, the man of beliefs, the ragpicker, the splinters, among others), in order to position ourselves in that problem that implicates the structure of the dialectical images, and with this, we will think in the ethical-historical horizons that are at stake in the notion of ethical anachronism.
References
Benjamin, Walter. “Calle de dirección única”. Obras libro IV, vol. I. Traducido por Jorge Navarro. Madrid: Abada, 2010.
Benjamin, Walter. El origen del trauerspiel alemán. Traducido por Alfredo Brotons. Madrid: Abada, 2012.
Benjamin, Walter. Libro de los pasajes. Traducido por Luis Fernández, Isidro Herrera y Fernando Guerrero. Madrid: Akal, 2013.
Derrida, Jaques. Khôra. Traducido por Horacio Pons. Buenos Aires: Amorrortu, 2011.
Didi-Huberman, Georges. Ante el tiempo. Historia del arte y anacronismo de las imágenes. Traducido por Antonio Oviedo. Buenos Aires: Adriana Hidalgo, 2015.
Didi-Huberman, Georges. Cuando las imágenes toman posición. El ojo de la historia 1. Traducido por Inés Bértolo. Madrid: Machado, 2013.
Didi-Huberman, Georges. El hombre que andaba en el color. Traducido por Juan Manuel Hernández. Madrid: Abada, 2019.
Didi-Huberman, Georges. La imagen superviviente. Historia del arte y tiempo de los fantasmas. Traducido por Juan Calatrava. Madrid: Abada, 2009.
Didi-Huberman, Georges. Lo que vemos, lo que nos mira. Traducido por Horacio Pons. Buenos Aires: Manantial, 2014.
Didi-Huberman, Georges. Pueblos expuestos, pueblos fulgurantes. Traducido por Horacio Pons. Manantial: Buenos Aires, 2014.
Didi-Huberman, Georges. Supervivencia de las luciérnagas. Traducido por Juan Calatrava. Madrid: Abada, 2012.
Fisgativa Sabogal, Carlos Mario. “Imágenes dialécticas y anacronismo en la historia del arte (según Georges Didi-Huberman)”. Revista de Filosofía UIS, vol. 12, n.º 1, enero-junio 2013, pp. 155-80.
Kirk, G. S., J. E. Raven, y M. Schofield. Los filósofos presocráticos. Traducido por Jesús García. Madrid: Gredos, 1987.
Pabón S. de Urbina, José M. Diccionario manual griego. Barcelona: Vox, 2008.
Pasolini, Pier Paolo. “Il vuoto del potere”. Corriere della Sera, 1 de febrero de 1975, www.corriere.it/speciali/pasolini/potere.html.
Reyes Mate, Manuel. Medianoche en la historia. Madrid: Trotta, 2009.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.