The formation of readers in Colombia: from Republican teachers to workers as intensive readers (1930-1970)
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

Genealogía
lectura
alfabetización
lector
Estado Genealogy
Reading
Literacy
Reader
State

How to Cite

Guzmán, D. P. “The Formation of Readers in Colombia: From Republican Teachers to Workers As Intensive Readers (1930-1970)”. Revista De Humanidades (Santiago. En línea), no. 35, June 2017, pp. 75-101, https://revistahumanidades.unab.cl/index.php/revista-de-humanidades/article/view/166.

Abstract

Reading is primarily a social practice; it refers to the place of subjects in the world, it belongs to modes of sociability as well as it accomplishes a key role for both the circulation of thought and the changes regarding power relations. From a perspective of the genealogy of reading, this article reviews concepts such as literacy, reading and reader taking into account diverse milieus. Therefore, we analyze reading culture for artisans and Catholic readers of the second half of the nineteenth century as well as the construction of an emancipated reader such us the strikers of the Colombian publishing house Bedout.

PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

“A los artesanos”. La Alianza: periódico de los artesanos 1 (1866): 3-5.

“Carta a la editorial Bedout”. Noticias Regionales. Radioperiódico El Clarín, Medellín. Octubre de 1970. Programa de Radio. Archivo Municipal de Medellín.

“Informe”. La Escuela Normal 104 (1872): 9-12.

“La instrucción popular”. La Escuela Normal 83 (1872): 482-483.

“Los profesores alemanes”. La Escuela Normal 106 (1873): 15.

“Prospecto”. El centinela: periódico moral, filosófico, científico y religioso 1 (1856): 1.

“Razones para la huelga”. Noticias Regionales. Radioperiódico El Clarín, Medellín. 1967. Programa de Radio. Archivo Municipal de Medellín.

“Respuesta a las preguntas del Clarín”. Noticias Regionales. Radioperiódico El Clarín, Medellín. Octubre de 1967. Programa de Radio. Archivo Municipal de Medellín.

Anaya, Manuel José. Vindicación de los derechos de la Iglesia Católica ante la representación. Bogotá: [s.n.], 1864.

Anaya, Manuel José. Vindicación de los derechos de la Iglesia Católica ante la representación nacional. [s.n.], 1864

Ángel y Rufino José Cuervo. Vida de Rufino Cuervo y noticias de su época. Bogotá: Biblioteca Popular de Cultura Colombiana, 1946.

Archila Neira, Mauricio. Cultura e identidad obrera, Colombia 1910-1945. Bogotá: CINEP, 1991.

Bourdieu, Pierre. La eficacia simbólica. Religión y política; traducción de Alicia B. Gutiérrez y Ana Teresa Martínez. Buenos Aires: Editorial Biblos, 2009.

Campoamor, Javier. “Educación obrera”. El Amigo: Boletín del círculo de obreros y noticias 51 (1915): 15-17

Carta del director de ferrocarriles al Ministro de Educación. Archivo General de la Nación. Fondo República, Ministerio de Educación, CO.AGN.SAA.II, carpeta 5, 1945.

Chartier, Anne-Marie. Discursos sobre la lectura (1880-1980). Traducción Alberto Luis Bixio. Barcelona: Editorial Gedisa, 1994.

Decreto Orgánico de Instrucción Pública. <http://www.pedagogica.edu.co/storage/rce/articulos/5_8docu.pdf>.

Diálogo entre un campesino i una culebra. Bogotá: Imp. por J. A. García, 1844.

Equipo de Historiadores Archivo Histórico de Medellín. Radioperiódico Clarín 1959-1988: lo que otros callan. Medellín: Tragaluz, 2016.

Fabre, Daniel (dir.). Écritures ordinaires. París: P.O.L, 1993.

Ginzburg, Carlo. El queso y los gusanos: el cosmos, según un molinero del siglo XVI. Traducido del italiano por Francisco Martín; traducción de las citas en latín Francisco Cuartero. Barcelona: Muchnik Editores, 1981.

Guzmán Méndez, Diana. “De la doctrina a la opinión pública: la literatura de folletín en la prensa católica colombiana”. Anales de Literatura Hispanoamericana 43 (2014): 39-62.

Hebrard, Jean. “Les nouveaux lecteurs”. Historie de l’édition francaise. Le temps des éditeurs, Du romantisme á la Belle Époque. Paris: Promodis, 1990. 400-435.

Jaramillo, Lucía. “Sobre la Biblioteca del Maestro”. Revista Femenina: Instituto Central femenino (1941): 18-22.

Koselleck, Reinhart. Futuro pasado: para una semántica de los tiempos históricos. Traducción de Norberto Smilg. Barcelona: Ediciones Paidós, 1993.

Londoño, Juan. “Carta a los trabajadores de Colombia”. Archivo personal del Dr. Carlos Lozano, 1966.

Lyons, Martín (2011). “Los nuevos lectores del siglo XIX: mujeres, niños, obreros.” Historia de la lectura en el mundo occidental. Madrid: Editorial Taurus, 2001: 387-421.

Marin, Louis. “Lógicas del secreto.” Revista de Occidente 374/375 (2012): 11-26.

Martínez Pulido, Jorge. “Dios le da hambre a quien no tiene dientes”. Problemas: revista internacional 10 (1967): 9-11.

Núñez Espinel, Luz Angela. El obrero ilustrado: prensa obrera y popular en Colombia 1909-1929. Bogotá: Ediciones Uniandes, 2006.

Pestalozzi, Johann Heinrich. Cartas sobre educación infantil. Estudio preliminar y traducción de José María Quintana Cabanas. Madrid: Editorial Tecnos, 1988.

Petit, Michèle. Lecturas: del espacio íntimo al espacio público. México: Fondo de Cultura Económica, 2001.

Restrepo, Ignacio. “Concurso pedagógico. Segundo premio.” Instrucción Pública Antioqueña 32-33 (1910): 6-8.

Rodríguez, Jorge. “Carta al presidente Enrique Olaya Herrera”. Archivo General de la Nación (Colombia). Fondo República, Ministerio de Educación, CO AGN. SAA. II, carpeta 7 (un folio), 1931.

Street, B. Literacy in theory and practice. Nueva York: Cambridge University Press, 1984.

Street, Brian. El lenguaje hablado y el lenguaje escrito. México: Siglo XXI Editores; Centro de Cooperación Regional para la Educación de Adultos en América Latina y el Caribe (CREFAL), 2008.

Uribe, Gabriel. “Carta a la Biblioteca Nacional”. Archivo General de la Nación (Colombia). Fondo República, Ministerio de Educación, CO.AGN.SAA.II, Carpeta 6, 1940.

Zapata Damaso. “Decreto por el cual se establece tres escuelas rurales en las caserias de “El Hatillo” “Sueba” i “Gama”, en los distritos de Guatavita, Junin i Gachalá”. El Maestro de Escuela 78 (1873): 15-18.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Revista de humanidades (Santiago. En línea)

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...