The Photographic Sign

Versions

PDF (Español (España))

Keywords

signo
fotografía
arte
huella
documento sign
index
symbol
document
photography
art

How to Cite

Beneyto Ruiz, F. “The Photographic Sign: Photography’s Semantic Relation to Reality”. Revista De Humanidades (Santiago. En línea), no. 43, Jan. 2021, pp. 349-70, https://revistahumanidades.unab.cl/index.php/revista-de-humanidades/article/view/19.

Abstract

Photography’s primary function, unlike that of other visual arts, is to record events, due to the close physical bond that exists between photographer and subject. Nevertheless, photography can also create narratives which distance it from its referential function and move it towards more symbolic realms. Given its ability to act simultaneously as icon, index and symbol, photography has been used in a variety of ways, keeping the debate about the relationship between signifier and signified very much alive. What follows is a reflection on the photographic sign and its relationship with the referent, depending on the image’s function.

PDF (Español (España))

References

Barthes, Roland. La cámara lúcida. (Nota sobre la fotografía). Barcelona: Paidós, 1989.

Barthes, Roland.. Lo obvio y lo obtuso. Imágenes, gestos y voces. Barcelona: Paidós, 1986.

Bartolomé, Castor M.M. “De la alienación imitativa a la potencia mimética. Platón y Adorno, Aristóteles y Benjamin”. Revista Universitas Philosophica, n.º 35, 2018, pp. 145-73.

Baudelaire, Charles. Écrits sur l’art. Tomo II. París: Gallimard y Librairie Générale française, 1971.

Benjamin, Walter. Sobre la fotografía. Valencia: Pre-Textos, 2008.

Benjamin, Walter. “La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica”. Discursos interrumpidos I. Buenos Aires: Taurus, 1989, pp. 17-57

Berger, John. Otra manera de contar. Murcia: Mestizo, 1997.

Bourdieu, Pierre. Un arte medio. Ensayo sobre los usos sociales de la fotografía. Barcelona: Gustavo Gili, 2003.

Coronado e Hijón, Diego. “Arte, fotografía e ideología. El falso legado pictorialista”, Euskal Herriko Unibersitatea, 2001, www.ehu.eus/ojs/index.php/Zer/article/view/6112

Didi-Huberman, Georges. “El punto de vista anacrónico”. Revista de Occidente, n.º 213, 1999, pp. 25-39.

Didi-Huberman, Georges. La ressemblance par contact. Archéologie, anachronisme et modernité de l’empreinte. París: Les éditions de Minuit, 2008.

Dubois, Pierre. El acto fotográfico. De la representación a la percepción. Barcelona: Paidós, 1986.

Eco, Umberto. La estructura ausente. Introducción a la semiótica. Barcelona: Lumen, 1981.

Flusser, Vilém. Hacia una filosofía de la fotografía. México: Trillas 1990.

Fontcuberta, Joan. El beso de Judas. Fotografía y verdad. Barcelona: Gustavo Gili, 1997.

Foster, Hal. El retorno de lo real. La vanguardia a finales de siglo. Madrid: Akal, 2001.

Freund, Gisèle. La fotografía como documento social. Barcelona: Gustavo Gili, 1993.

Jauvert, Alain. Le commisariat aux archives. Les photos qui falsifient l’histoire. París: Bernard Barrault, 1986.

Krauss, Rosalind. Lo fotográfico. Por una teoría de los desplazamientos. Barcelona: Gustavo Gili, 2002.

Pardo, José Luis. Estructuralismo y ciencias humanas. Madrid: Akal, 2001.

Paglen, Trevor. “Imágenes invisibles”. La Fuga.cl, 2016www.lafuga.cl/imagenesinvisibles/944

Ricoeur, Paul. Tiempo de narración III. El tiempo narrado. Madrid, México DF, Buenos Aires: Siglo XXI, 2009.

Ricoeur, Paul. Teoría de la interpretación. Discurso y excedente de sentido. Madrid-Ciudad de México-Buenos Aires: Siglo XXI, 2006

Rosset, Clément. Fantasmagorías seguido de lo real, lo imaginario y lo ilusorio. Madrid: Abada, 2008.

Rosset, Clément. Lo real. Tratado de la idiotez. Valencia: Pre-Textos, 2004.

Sontag, Susan. Ante el dolor de los demás. Barcelona: Penguin Random House, 2019.

Sontag, Susan. El “siglo” de la imagen fotográfica. Los hijos de Nadar. Buenos Aires: La Marca, 2004.

Sontag, Susan. Sobre la fotografía. Madrid: Alfaguara, 2005.

Sorlin, Pierre. El siglo de la imagen analógica. Buenos Aires: La Marca, 2019.

Stoichita, Víctor. Breve historia de la sombra. Madrid: Siruela, 1999.

Van de Walle, Josephine. “Modern Classics: Cindy Sherman - Untitled Film Stills, 1977-1980”, Artlead, 2017, www.artlead.net/content/journal/modernclassics-cindy-sherman-untitled-film-stills/net.

Waldenfels, Bernhard, “Fenomenología de la experiencia en Edmund Husserl”, Areté Revista de Filosofía, vol. 29, n.º 2, 2017, pp. 409-42.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Revista de humanidades (Santiago. En línea)

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...