Raising a Hand against Another

Versions

PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

latin american literature
crime
violence
homicide
resistance literatura latinoamericana
crimen
violencia
homicida
resistencia

How to Cite

Kottow, A., and A. Traverso. “Raising a Hand Against Another: Women Who Kill in Latin American Literature”. 2021. Revista De Humanidades (Santiago. En línea), no. 43, Jan. 2022, pp. 55-83, https://revistahumanidades.unab.cl/index.php/revista-de-humanidades/article/view/12.

Abstract

Latin American literature of the twentieth Century showcases women who kill: women who take a gun and, in general, point it at men. The violence expressing itself in these homicidal acts, points in various directions. Using the analyses of the literary work of Chilean female writers Marta Brunet, Maite Allamand, María Carolina Geel, María Luisa Bombal, and the argentinian author Silvina Ocampo as a starting point, we elaborate three different scenarios for the emergence of violence. One of them portrays the homicide as a reaction to women oppression in a patriarchal system; in the other case, the crime can`t be explained and resists decoding through words; in the third case, violence hides behind childish games which pretend innocence.

PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Allamand, Maite. El funeral del diablo. Santiago: Zig–Zag, 1960.

Amícola, José. “Las nenas terribles de Silvina Ocampo y Marosa di Giorgio”. Cuadernos lírico, n.º 11, 2014, pp. 1-12.

Bombal, María Luisa. La amortajada. Santiago: Nascimento, 1941.

Bombal, María Luisa.. La última niebla. Santiago: Nascimento, 1941.

Brunet, Marta. Obras completas. Santiago: Zig-Zag, 1963.

Carreño, Rubí. Leche amarga: violencia y erotismo en la narrativa chilena del siglo XX (Bombal, Brunet, Donoso, Eltit). Santiago: Cuarto Propio, 2007.

Cisternas, Natalia. Entre la casa y la ciudad. La representación de los espacios público y privado en novelas de narradoras latinoamericanas de la primera mitad del siglo XX. Santiago: Cuarto Propio, 2016.

Costamagna, Alejandra. “María Carolina Geel: cinco balas y un día”. Letras de Chile, 2011, www.letrasdechile.cl.

Eltit, Diamela. Prólogo “Mujeres que matan”. Cárcel de mujeres. Santiago: Cuarto Propio, 1999.

Geel, María Carolina. Cárcel de mujeres. Santiago: Zig-Zag, 1956.

Kristeva, Julia. La revuelta íntima. Literatura y psicoanálisis. Buenos Aires: Eudeba, 2001.

Lacan, Jacques. “Pasaje al acto o acting out”. Seminario 10. Buenos Aires: Paidós, 2006, pp. 127-44.

Los Prisioneros. “Corazones rojos”. Corazones. Santiago: EMI, 1990.

Ludmer, Josefina. El cuerpo del delito. Un manual. Buenos Aires: Libros Perfil, 1999.

Ludmer, Josefina. “Tretas del débil”. La sartén por el mango. Encuentro de escritoras latinoamericanas. Puerto Rico: Huracán, 1984, pp. 47-54.

Ocampo, Silvina. “El retrato mal hecho”. Viaje olvidado (1937). En Cuentos completos. Buenos Aires: Emecé, 2017.

Ocampo, Silvina. “El vestido de terciopelo”. La furia. Cuentos completos. Buenos Aires: Emecé, 2017, pp. 263-66.

Ocampo, Silvina. “La boda”. La furia. Cuentos completos. Buenos Aires: Emecé, 2017, pp. 276-9.

Podlubne, Judith. “La intimidad inconfesable en los cuentos de Silvina Ocampo”. Orbis Tertius, vol. 9, n.º 10, 2004, pp. 1-7.

Podlubne, Judith. “La visión de la infancia en los cuentos de Silvina Ocampo”. Confluenze, vol. 2, n.º 5, 2013, pp. 97-106.

Trabucco, Alia. Las homicidas. Santiago: Penguin Random House, 2019.

Traverso, Ana y Alfaro, Karen. “Amas de casa con mención en literatura”. Anales de Literatura Chilena, n.º 31, 2019, pp. 145-62.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Revista de humanidades (Santiago. En línea)

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...