Abstract
In the documentary Andrés Caicedo: Unos pocos buenos amigos (1986), filmaker Luis Ospina reviews Andres Caicedo’s literature from his passionate interest on cinema. In this film, Ospina, as a close friend, presents cinema as Caicedo’s main interest and activity. This article analyzes cinephilia as main source in both, Caicedo’s literature imagery and Ospina’s esthetic based on personal aspects: his youth, his friends and his town. The article combines visual, literary and historical analysis to show how intermediality characterizes Caicedo and Ospina’s works.
References
Barthes, Roland. La cámara lúcida. Barcelona: Paidós, 1999.
Caicedo, Andrés. Destinitos fatales. Bogotá: Oveja Negra, 1984.
Caicedo, Andrés. Que viva la música, Bogotá: Plaza & Janés, 1985.
Caicedo, Andrés. Angelitos empantanados o historias para jovencitos / A propósito de Andrés Caicedo y su obra. Bogotá: Norma, 1995.
Cuevas Efrén. El cine doméstico y sus reciclajes contemporáneos. Madrid: Ocho y Medio, 2010
De Certeau, Michel. “Andar en la ciudad”. La invención de lo cotidiano. México: Universidad Iberoamericana, 1996.
Didi–Huberman, Georges. Ante el tiempo. Buenos Aires: Adriana Hidalgo Editora, 2008.
Foucault, Michel. El pensamiento del afuera. Valencia: Pre–Textos, 1997.
Gómez, Felipe. “Caníbales por Cali van: Andrés Caicedo y el gótico tropical”. Ikala, revista de lenguaje y cultura. 18, vol 12 (2007).
Hernández, Camilo. “Caminando la ciudad”. La estela de Caicedo. Felipe Gómez Ed. Universidad de Pittsburgh, 2009.
Mariniello. Silvestra. “Cambiar la tabla de operación. El medium intermedial”. Acta Poética. México, D.F.: Instituto de Investigaciones Filológicas, UNAM, 2009.
Melgarejo, María del Pilar “Entre una poética y una política del deseo”. La estela de Caicedo, Felipe Gómez Ed. Universidad de Pittsburgh, 2009.
Ospina, Luis (dir.). Andrés Caicedo: unos pocos buenos amigos (1986). Largometraje documental.
Piedras, Pablo. “La cuestión de la primera persona en documental latinoamericano contemporáneo”. Revista de cine documental 1 (2010). 13/11/2013. <http://revista.cinedocumental.com.ar/1/articulos_04.html>.
Romero Rey, Sandro y Ospina, Luis. Ojo al cine. Bogotá: Norma, 1999.
Romero Rey, Sandro. “Luis Ospina: el video como forma de resurrección”. Cinémas d’ Amérique Latine. Toulouse: 3, 1995.
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2022 Revista de humanidades (Santiago. En línea)