Notes on the apocryphal legends of the Cross’ symbol in the auto sacramental La Araucana, Ms.16738 of the Spanish National Library

Keywords

Auto sacramental La Araucana
Caupolican
Christian Cross
Christian Apocrypha
Alonso de Ercilla
Arauco Auto sacramental La Araucana
Caupolicán
Cruz de Cristo
apócrifos cristianos
Alonso de Ercilla
Arauco

How to Cite

Faúndez Carreño, R. “Notes on the Apocryphal Legends of the Cross’ Symbol in the Auto Sacramental La Araucana, Ms.16738 of the Spanish National Library”. Revista De Humanidades (Santiago. En línea), no. 30, Jan. 2017, pp. 77-96, https://revistahumanidades.unab.cl/index.php/revista-de-humanidades/article/view/235.

Abstract

The Araucaniad is a Spanish Golden Age religious play held in a single-copy manuscript in the Osuna collection of the Spanish
National Library, under catalogue ms. 16738. Depicting Caupolican’s mythical election as Arauco’s cacique after a log carrying challenge, this epically inspired model was put forward in a original fashion by Alonso de Ercilla in Canto II of The Araucaniad of 1569. In the present article I discuss a couple of the auto’s somewhat obscure passages where native characters Rengo, Teucapel and Polipolo refer to three apocryphal legends on the origin of the Christian Cross. Through each one of these legends an allegorical link is created between the theological subject —the redemption of the Araucans by Christ— and its literary argument proclaiming Caupolican as Arauco’ cacique.

References

Antonucci, Fausta. El verdadero dios Pan. Colección autos sacramentales completos de Calderón. Pamplona / Kasel: Universidad de Navarra / Reichenberger, 2005.

La cueva de los tesoros. Ed. Pilar González Casado. Madrid: Editorial Ciudad Nueva, 2004.

Arellano, Ignacio. El árbol del mejor fruto. Colección autos sacramentales completos de Calderón. Pamplona / Kasel: Universidad de Navarra/ Reichenberger, 2009.

Arellano, Ignacio y Enrique Duarte. El auto sacramental. Madrid: Ediciones Laberinto, 2003.

Bataillon, Marcel. “Ensayo de explicación del auto sacramental”. Varia lección de clásicos españoles. Madrid: Gredos, 1964. 183-205.

Calderón de la Barca, Pedro. Prólogo a sus autos sacramentales histórico-alegóricos. Tesoro del teatro español, desde su origen hasta nuestros días. Tomo III. Paris: Librería Europea, 1863.

Combes, Louis de. “La légende du bois de la Croix”. L’ UniversitéCatholique 36 (1901): 425-435.

Curtius, Robert. Literatura europea y edad media latina. Vol. I-II. México: Fondo de Cultura Económica, 1955.

De la Vorágine, Santiago. La leyenda dorada. Madrid: Alianza Editorial, 1982.

Diez Macho, Alejandro, ed. Apócrifos del Antiguo Testamento. Vol. II. Madrid: Ediciones Cristiandad, 1983.

Egido, Aurora. La fábrica de un auto sacramental: Los encantos de la culpa. Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca, 1982.

Ercilla, Alonso. La Araucana. Ed. Isaías Lerner. Madrid: Cátedra, 1999.

Faúndez, Rodrigo. Edición crítica y anotación filológica del auto sacramental La Araucana. Tesis doctoral para optar al grado de Doctor en Filología. Universidad Autónoma de Barcelona, Barcelona, España, 2013. En prensa.

Mata, Carlos. “La guerra de Arauco en clave alegórica: el auto sacramental La Araucana”. Alpha 33 (2011): 171-186.

Mc Grath, David. “El diablo y la idolatría en la comedia del Nuevo Mundo”. Revista de Estudios Teatrales 15 (2001): 143-164.

Maravall, José Antonio. Utopía y reformismo en la España de los Austrias. Madrid: Siglo XXI, 1982.

Mata, Carlos. “La guerra de Arauco en clave alegórica: el auto sacramental La Araucana”. Alpha 33: 171-186.

Menéndez Pelayo, Marcelino. Obras de Lope de Vega, Autos y coloquios. Vol. VI y VII. Madrid: Atlas, 1963.

Morínigo, Marcos. América en el teatro de Lope de Vega. Buenos Aires: Facultad de Filosofía y letras de la Universidad de Buenos Aires, 1946.

Mussafia, Adolf. “Sulla legenda del legno de la Croce”. Sitzungsberichte der philosophisch-historischem Classe der Kaiserlichen Akademie der Wissenschaften 63 (1869): 165-216.

Parker, Alexander. Los autos sacramentales de Calderón de la Barca. Trad. Francisco García Sarriá. Barcelona: Ariel, 1983.

Kurtz, B. “Cuestiones de la sacra teología: la apostasía en los autos de Calderón”. El escritor y la escena II: Asociación internacional de teatro español y novohispano de los Siglos de Oro. Ed. Ysla Campbell. Ciudad de Juárez: Universidad Autónoma de Ciudad Juárez, 1993. 165-174.

Simon, Ingrid. “Caníbales y antropofagia en el teatro de Lope de Vega”. Actas del V congreso de la Asociación internacional del Siglo de Oro (AISO). Ed. Christoph Strosetzki. Münster: Iberoamericana / Vervuert, 2001. 1216-1225.

Solórzano Pereira, Juan. De indiarum iure, liber I. Ed. C. Baciero, F. Castelar, A. García, J.M. García Añoveros, F. Maseda, L. Pereña y. J.M. Pérez Prendes. Madrid: CSIC, 2001.

Spang, Kurt. “El auto sacramental como género literario”. Divinas letras y humanas letras. Ed. Ignacio Arellano. Kassel: Reichenberger, 1997. 468-505.

Wadropper, Bruce. Introducción al teatro religioso del Siglo de Oro. Evolución del auto sacramental antes de Calderón. Madrid: Anaya, 1997.

Zugasti, Miguel. “El toqui Caupolicán y la prueba del tronco a la luz de un nuevo texto. Entre etnohistoria y literatura”. Colonial Latin American Review 15 (2006): 3-28.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Revista de humanidades (Santiago. En línea)

Downloads

Download data is not yet available.