A Saint of Murder: between Transformation and Reproduction in Todas esas muertes, by Carlos Droguett
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

Criminality
Fantasy
Ideology
Chilean Novel
Carlos Droguett Criminalidad
Fantasía
Ideología
Novela chilena
Carlos Droguett

How to Cite

Guerra Soriano, Y. F. “A Saint of Murder: Between Transformation and Reproduction in Todas Esas Muertes, by Carlos Droguett”. Revista De Humanidades (Santiago. En línea), no. 42, July 2020, pp. 261-86, https://revistahumanidades.unab.cl/index.php/revista-de-humanidades/article/view/555.

Abstract

This article discusses the novel Todas esas muertes (1971), by Carlos Droguett, addressing its representation of the problem of individual revolutionary  action as a fantasy, focusing on the character Emilio Dubois. We state that the criminal character is constructed on the basis of a structuring fantasy that  stages subversion, while reproducing, at the same time, key aspects of the dominant ideology, such as the bourgeois-patriarchal scheme which Dubois  replicates in his relation to others, deemed inferior. The main goal of this essay is to interpret the fantasy in which is constructed the image of the killer as a  social avenger, a saint of murder, understood as a mechanism of symbolization, that veils the presence of dominant ideology in the actions of the very same character.

PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Ahmed, Sara. “The Skin of the Community: Affect and Boundary Formation”. Revolt, Affect, Collectivity. Editado por Tina Chanter y Ewa Plonowska. Nueva York: State University of New York Press, 2005.

Balibar, Etienne. “El racismo de clase”. Raza, nación y clase. Immanuel Wallerstein y Etienne Balibar. Madrid: Iepala, 1988.

Cortina, Adela. Aporofobia, el rechazo al pobre. Un desafío para la democracia. Barcelona: Paidós, 2017.

Droguett, Carlos. Todas esas muertes. Santiago: Alfaguara, 1971.

Fuentes, Pablo. “Emile Dubois: el primer asesino serial chileno y su ficcionalización en las novelas de Abraham Hirmas, Carlos Droguett y Patricio Manns”, Izquierdas, 2018 <http://www.revistas.usach.cl/ojs/index.php/izquierdas/article/viewFile/1932/1799>

Garcés, Mario. Crisis social y motines populares en el 1900. Santiago: Lom, 2003.

Gilman, Claudia. Entre la pluma y el fusil. Debates y dilemas del escritor revolucionario en América Latina. Buenos Aires: Siglo XXI, 2003.

Hutcheon, Linda. “La política de la parodia posmoderna”. Criterios, 1993, pp. 187-203

Hutcheon, Linda. “Definir la parodia”. <http://absorcionesretomas.sociales.uba.ar/wp-content/uploads/sites/12/2013/06/Cap%C3%ADtulo-2-de-Una-teor%C3%ADade-la-parodia-de-Hutcheon.pdf>

Hobsbawm, Eric. Bandidos. Barcelona: Ariel, 1969.

Kristeva, Julia. Poderes de la perversión. México D. F.: Siglo XXI, 2004.

Lacan, Jacques. El seminario de Jacques Lacan. Libro 7. La ética del psicoanálisis (1959-1960). Buenos Aires: Paidós, 1990.

Lihn, Enrique. Diez cuentos de bandidos. Santiago: Quimantú, 1972.

Lorde, Audre. La hermana, la extranjera. Grupo Latinoamericano de Estudio, Formación y Acción Feminista (Glefas), 14 de agosto de 2016, www.glefas.org/download/biblioteca/feminismo-antirracismo/Audre-Lorde.-Lahermana-la-extranjera.pdf.

Mbembe, Achille. Necropolítica. Madrid: Melusina, 2011.

Quijano, Aníbal. “Colonialidad del poder y clasificación social”. Cuestiones y horizontes. De la dependencia histórico-estructural a la colonialidad/descolonialidad del poder. Selección de Danilo Assis. Buenos Aires: Clacso, 2014.

Rancière, Jacques. El reparto de lo sensible. Estética y política. Santiago: Lom, 2009.

Segato, Rita. Las estructuras elementales de la violencia. Ensayos sobre género entre la antropología, el psicoanálisis y los derechos humanos. Buenos Aires: Universidad Nacional de Quilmes/Prometeo, 2003.

Sendón de León, Victoria. “¿Qué es el feminismo de la diferencia? (Una visión muy personal)”, www.xenero.webs.uvigo.es/profesorado/purificacion_mayobre/feminismo.pdf.

Sklodowska, Elzbieta. La parodia en la nueva novela hispanoamericana (1960-1985). Ámsterdam: John Benjamins Publishing Company, 1991.

Žižek, Slavoj. El acoso de las fantasías. Madrid: Akal, 2011.

Žižek, Slavoj. Presentación “Violencia divina: lo que no es”. Virtud y terror de Maximilien Robespierre. Madrid: Akal, 2010.

Žižek, Slavoj. Sobre la violencia, seis reflexiones marginales. Buenos Aires: Paidós, 2009.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Revista de humanidades (Santiago. En línea)

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...