Ximena Rivera: The Grammar of Suspension or the Reasoned Disorder of the Senses
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

Poetry
Unpower
Imbalance
Being-with
Uncanniness
Ximena Rivera Poesía
Impoder
Desajuste
Ser-con
Extrañeza
Ximena Rivera

How to Cite

Nadia, P. “Ximena Rivera: The Grammar of Suspension or the Reasoned Disorder of the Senses”. Revista De Humanidades (Santiago. En línea), no. 42, July 2020, pp. 305-42, https://revistahumanidades.unab.cl/index.php/revista-de-humanidades/article/view/557.

Abstract

The following paper is a reading of Obra Completa by Ximena Rivera. The reading will reflect upon what it means to be tangled in the modulations that her writing oozes, its solitary fondness, away from a diction of belonging that expresses as a being-with (mitsein), which differs from itself and the longing of identity that disturbs her and writes this imbalance. The altered being in Ximena Rivera’s poetry shivers, it’s a critic of its own trade, carrying a lucid intensity sustained by its fragility and by an emphatic to be who one is. It’s the I, as words, who dialogues with her (im)potency and dissents with herself. Her  resistance is not to resist. This uncanniness and disagreement of the space she inhabits is inscribed in her flesh and in her writing. There is a sense of not being something anymore, so as to be tangled in modulations, in the unpowerness of thinking, in defenselessness, in the memory that goes astray, in the blood that forgets the blood and sets aside. Subjectivity is disturbed, it dissolves, and that unpower, that impotency of not being able to think, is poetized.

PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Artaud, Antonin. El pesa-nervios, 2014, www.es.scribd.com/doc/56001216/Antonin-Artaud-El-Pesa-Nervios.

Bachelard, Gastón. La poética del espacio. México: Fondo de Cultura Económica, 1993.

Barthes, Roland. La cámara lúcida. Barcelona: Paidós, 1989.

Baudelaire, Charles. El poema del hachís. Traducido por María Negroni. Santiago: Alquimia, 2016.

Benjamin, Walter. Libro de los pasajes. Madrid: Akal, 2005.

Benjamin, Walter. Parque central. Santiago: Metales Pesados, 2005.

Berger, John. Esa belleza, www./tallerjosemariapallaoro.blogspot.com/2017/10/john-berger-el-deseo-es-un-intercambio.html.

Blanchot, Maurice. El libro que vendrá. Caracas: Monte Ávila, 1992.

Ciplijauskaité, Biruté. “La construcción del yo y la historia en los epistolarios”. Monteagudo, nº 3, 1998, pp. 61-72.

Cixous, Hélène. La llegada a la escritura. Madrid: Amorrortu, 2006.

De Man, Paul. “La autobiografía como desfiguración”. Suplementos Anthropos, n.º 29, 1991, pp. 113-8.

Derrida, Jacques. Clamor. Coordinadores de la traducción Cristina de Peretti y Luis Ferrero Carracedo. Madrid: La Oficina de Arte y Ediciones, 2015.

Derrida, Jacques. La escritura y la diferencia. Barcelona: Anthropos, 1989.

Derrida, Jacques. La tarjeta postal. De Sócrates a Freud y más allá. Traducido por Tomás Segovia y Haydée Silva. México: Siglo XXI, 2001.

Didi-Huberman, Georges. Lo que vemos, lo que nos mira. Buenos Aires: Manantial, 1997.

Didi-Huberman, Georges. Sublevaciones. Buenos Aires: Universidad Nacional de Tres de Febrero, 2017.

Freud, Sigmund. “Lo ominoso”. Obras completas, vol. XVII. Madrid: Amorrortu, 1992, pp. 215-51.

Heidegger, Martin. Aclaraciones a la poesía de Hölderlin. Traducido por Helena Cortés y Arturo Leyte. Madrid: Alianza, 2005.

Heidegger, Martin. “El poema”. Interpretaciones sobre la poesía de Hölderlin. Traducido por José María Valverde. Barcelona: Ariel, 1983.

Heidegger, Martin. Ser y tiempo. Traducido por Jorge Eduardo Rivera. Santiago: Editorial Universitaria, 1998, pp. 206-79.

Henrickson, Carlos. “El arte castigado de Ximena Rivera”, presentación de la Obra Reunida. 2014, www.letras.mysite.com/rarr020314.html.

Kamenszain, Tamara. Una intimidad inofensiva: los que escriben con lo que hay. Buenos Aires: Eterna Cadencia, 2016.

Lihn, Enrique. A partir de Manhattan. Valparaíso: Ganymedes, 1979.

Mistral, Gabriela. Desolación. Santiago: Editorial del Pacífico, 1954.

Olea, Raquel. Como traje de fiesta. Santiago: Editorial USACh, 2009.

Oporto Valencia, Lucy. “Epitafio”. Obra reunida de Ximena Rivera. Valparaíso: Inubicalistas, 2013.

Perlongher, Néstor. Prosa plebeya. Buenos Aires: Excursiones, 2013.

Piglia, Ricardo. “Años de formación”. Los diarios de Emilio Renzi. Barcelona: Anagrama, 2015.

Piglia, Ricardo. “Uno escribe porque está desajustado con la vida”. El País. Entrevistado por Leila Guerriero, 19 de diciembre 2015, www.elpais.com.

Polanco Salinas, Jorge. “Los umbrales de Ícaro”. Letras.s5, Archivo de autores, 2006, www.letras.mysite.com/jp080107.htm.

Prado, Nadia. Leer y velar. Santiago: Cuadro de Tiza, 2017.

Riley, Denise. “El derecho a estar sola”. Debate feminista, vol. 34, octubre de 2016, pp. 3-16.

Rivera, Ximena. Obra completa. Valparaíso: Libros del Cardo, 2016.

Rivera, Ximena. Obra reunida. Valparaíso: Inubicalistas, 2013.

Rojas, Sergio. Catástrofe y trascendencia en la narrativa de Diamela Eltit. Santiago: Sangría, 2012.

Santa Cruz, Guadalupe. Lo que vibra por las superficies. Santiago: Sangría, 2012.

Sarduy, Severo. “Sobre Góngora: la metáfora al cuadrado”. Obra Completa. Tomo II. Buenos Aires: Sudamericana, 1999, pp. 1155-1159.

Sontag, Susan. Aproximación a Artaud. Barcelona: Lumen, 1996.

Thayer, Willy. El barniz del esqueleto. Santiago: Palinodia, 2011.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Revista de humanidades (Santiago. En línea)

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...