On heroes, hesitators and cowards: cultural repertoire and heroic models in Adiós al séptimo de línea (1955-1959)
DOI:
https://doi.org/10.53382/issn.2452-445X.934Keywords:
Pacific War, Repertoir, Heroe, Jorge Inostroza, Historical NovelAbstract
The present text examines the models of heroism represented in the novel saga Adiós al séptimo de línea (1955-1959) by the Chilean author Jorge Inostrosa, aiming to determine the continuities and ruptures it establishes regarding the cultural repertoire that constitutes the Chilean nationalist imaginary stemming from the War of the Pacific (1879-1884). To achieve this, three levels of signification about the representation of heroism in the saga are identified and described through a sociosemiotic analysis of the narrative sign. The analysis concludes that the narrative saga interprets the nationalist cultural repertoire in a polyphonic manner, offering a complex view of the heroic model by highlighting its possibilities, limits, and contradictions. This can be linked to the particular conditions of its historical context of production and reception.
Downloads
References
Arrelucea, Maribel. “Subalternidad, etnicidad y género en el discurso épico chileno. El caso del Adiós al séptimo de línea de Jorge Inostroza”. En Chaupis, J y Rosario, E. (Comp.), La Guerra del Pacifico. Aportes para repensar su historia. Vol. 1. Lima: Línea Andina, 2007, pp. 313-349.
Barraza, Eduardo. "Novela, folletines y novela indiana: La narrativa chilena del siglo XIX". Alpha. n° 52, 2021, pp. 43-52.
---. "La tradición del folletín y de la novela popular en Chile (Canon y corpus en la narrativa chilena siglos XIX y XX)". Revista Chilena de Literatura. n° 96, 2017, pp. 115-140.
---. "Desde que un día leyendo a Balzac: Novela/folletín en la narrativa fundacional de Alberto Blest Gana". Alpha. n° 40, 2015, pp. 37-52.
Blanco, Guillermo y Asenjo, Patricio. Cuentos de guerra chilenos. Santiago: Editorial del nuevo extremo, 1958.
Certeau, Michel de. La escritura de la historia. México: Universidad Iberoamericana, 2006.
Cid, Gabriel. “Gonzalo Bulnes y su Guerra del Pacífico (1911-1919): historiografía, nacionalismo y usos públicos del pasado en Chile”. Cuadernos de Historia. Serie economía y sociedad. n°s 26/27, 2021, pp. 209-240.
---. “La larga sombra de Marte: revistas culturales chilenas e imaginarios de nación en la postguerra del Pacífico (1898-1912)”. Humanidades: revista de la Universidad de Montevideo, 2021, n° 9, pp. 59-91.
---. “Memorias, mitos y ritos de guerra: el imaginario de la Batalla de Yungay durante la Guerra del Pacífico”. Universum, n° 26, 2011, pp. 101-120.
Donoso, Carlos y Huidobro, María. “La patria en escena: el teatro chileno en la Guerra del Pacífico”. Historia, vol. 48, 2015, pp. 77-97.
Even-Zohar, Itamar. “Polysystem Theory”. Poetics Today, Vol. 11, No. 1,1990, pp. 9-26.
Goicovic, Igor. “La construcción política de la nación y de la patria en el discurso de los intelectuales obreros. Chile, 1880-1938”. En Lohn, R. y Pozzi, P. (Eds.), Una mirada crítica desde la izquierda. Homenaje a Luz Felipe Falcão. Buenos Aires: CLACSO, 2021, pp. 157-195.
Hosiasson, Laura. Nação e Imaginação na Guerra do Pacífico. Sao Paulo: EdUsp, 2011.
Inostrosa, Jorge. Adiós al séptimo de línea. 18ava edición. Santiago: Zig Zag, 1995.
McEvoy, Carmen. Guerreros civilizadores. Política, sociedad y cultura en Chile durante la Guerra del Pacífico. Santiago: Ediciones Universidad Diego Portales, 2013.
Milos. Pedro. Historia y memoria. 2 de abril de 1957. Santiago: LOM Ediciones, 2007.
Rodríguez Ortiz, Raúl. “Las tres etapas del radioteatro en Chile: de la época dorada al nuevo auge de las series de ficción”. Index.comunicación, n° 2, 2019, pp. 55-73.
Sater, William. La imagen heroica de Chile: Arturo Prat, santo secular. Santiago: Centro de Estudios Bicentenario, 2005.
Schleifer, Ronald. “Structures of meaning. The logic of narrative and the constitution of literary genres”. En Schleifer et al (Eds.), Culture and cognition. The boundaries of literary and scientific inquiry. Cornell University Press, 1992, pp. 64-95.
Schmeink, Lars. “The utopian, the dystopian, and the heroic deeds of one”. En Biopunk dystopias. Generic engineering, society and science fiction. Liverpool: Liverpool University Press, 2016, pp. 179-199.
Sienna, Pedro. Recuerdos de ‘El Soldado Desconocido’. Episodios de la Guerra del Pacífico que no menciona la historia. Santiago: Editorial Zig-Zag/Universo, 1931.
Sloterdijk, Peter. Crítica de la razón cínica. Barcelona: Ediciones Siruela, 2003.
Subercaseaux, Bernardo. Historia del libro en Chile. Desde la Colonia hasta el Bicentenario. Santiago: LOM Ediciones, 2010.
---. Historia de las ideas y de la cultura en Chile. Vol. 1. Santiago: Editorial Universitaria, 2011.
Todorov, Tzvetan. Memoria del mal, tentación del bien: indagación sobre el siglo XX. Barcelona: Península, 2002.
Uribe Echevarría, Juan. Canciones y poesías de la Guerra del Pacífico. Valparaíso: Ediciones Universitarias de Valparaíso, 1979.
Van Osselaer, Tine y Maurits, Alexander. “Heroic men and Christian ideals”. En Werener, Y. (Ed.) Men and religion in northern Europe in the 19th and 20th centuries. Leuven: Leuven University press, 2011, pp. 63-94.
Véliz, Claudio. “Representaciones literarias sobre la Guerra del Pacífico (1879-1884)”. En P. Ibarra y G. Morong (Eds.), Guerra del Pacífico. Avances y perspectivas. Santiago: UBO Ediciones, 2018, pp. 147-186.
Zamudio, José. La novela histórica en Chile. Buenos Aires: Editorial Francisco de Aguirre SA, 1973.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista de humanidades (Santiago. En línea)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
-
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
-
NoDerivatives — If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
- You do not have to comply with the license for elements of the material in the public domain or where your use is permitted by an applicable exception or limitation.
- No warranties are given. The license may not give you all of the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rights may limit how you use the material.