More than Human Cinema: The Documentary Visages et Villages and the Film Medianeras
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

How to Cite

León, D., and A. Viu. “More Than Human Cinema: The Documentary Visages Et Villages and the Film Medianeras”. Revista De Humanidades (Santiago. En línea), no. 48, July 2023, pp. 343-72, doi:10.53382/issn.2452-445X.738.

Abstract

This article analyzes from a comparative perspective two cinematographic productions: the French documentary Visages Villages (2017) co-directed by Agnès Varda and photographer JR, and the feature film Medianeras (2011) by Argentinian director Gustavo Taretto. The paper suggests that both films record and narrate, through audiovisual means, stories in which human agency loses its pre-eminence over other agencies. This happens not only as a theme at a narrative level, but also at the level of the materialities of both film and the documentary, understood as technologies of the image. By presenting human and more-than-human encounters and by exploring the vitality of the inorganic, these films show the presence of coactants bodies, imperceptible affects and expressive forces that arise from filming as a relational process.

https://doi.org/10.53382/issn.2452-445X.738
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Barthes, Roland. La cámara lúcida: nota sobre la fotografía. Barcelona: Paidós, 1989.

Bennett, Jane. Vibrant Matter. A Political Economy of Things. Durham: Duke UP, 2010.

Braidotti, Rosi. Lo posthumano. Barcelona: Gedisa, 2015.

Brodersen, Diego. “La vida imita al arte. Cine: Agnès Varda y su nuevo documental, Visages Villages”. Página 12, 25 febrero 2018. www.pagina12.com.ar/97556-la-vida-imita-al-arte.

Bordwell, David y Kristin Thompson.Film Art: An Introduction. Nueva York: McGraw Hill, 2004.

Buckley, Graig. Graphic Assembly: Montage, Media, and Experimental Architecture in the 1960s. Mineápolis: University of Minnesota Press, 2019.

Coccia, Emanuele. The Life of Plants: A Metaphysics of Mixture. Medford, MA: Polity, 2018.

Coole, Diane y Samantha Frost. New Materialisms: Ontology, Agency, and Politics. Durham: Duke UP, 2010.

Cortes Rocca, Paola y Luz Horne. “La imaginación material. Restos, naturaleza y vida en la estética latinoamericana contemporánea”. Estudios de Teoría Literaria. Revista digital: artes, letras y humanidades, vol. 10, n° 21, marzo de 2021, pp 4-15.

Dessanay, Margherita y Olly Studio. It’s a Stick-Up: 20 Real Paste-Ups from the World’s Greatest Street Artists.Londres: Laurence King, 2013.

Deleuze, Gilles y Félix Guattari. Mil mesetas. Capitalismo y esquizofrenia. Valencia: Pre-Textos, 2004.

Deleuze, Gilles y Claire Parnet. Diálogos. Valencia: Pre-Textos, 1997.

De los Ríos, Valeria. “Materialidad, formas de vida y animalidad en películas de Ignacio Agüero y José Luis Torres Leiva”. Cuadernos. Info , n.º 43, diciembre de 2018, pp. 85-92.

Didi-Huberman, Georges. Pueblos expuestos, pueblos figurantes. Buenos Aires: Manantial, 2014.

Favret, Mary A. “The Pathos of Reading”. PMLA, vol. 130, n.º 5, 2015, pp. 1318-31.

Han, Byung-Chul. La sociedad de la transparencia. Barcelona: Herder, 2013.

Horne, Luz.Futuros menores. Filosofías del tiempo y arquitecturas del mundo desde Brasil. Santiago: Ediciones Universidad Alberto Hurtado, 2021.

Lambert, Léopold. Topie Impitoyable: The Corporeal Politics of the Cloth, the Wall, and the Street. Nueva York: Punctum Books, 2016.

Manning, Erin. “For a Pragmatics of the Useless, or the Value of the Infrathin”. Political Theory, vol. 45, n.º 1, 2016, pp. 97–115.

Massumi, Brian. Politics of affect. Cambridge: Polity, 2015.

Marchán Fiz, Simón. Del arte objetual al arte de concepto. Epílogo sobre la sensibilidad postmoderna. Madrid: Akal, 1994.

Nichols, Bill.La representación de la realidad. Cuestiones y conceptos sobre el documental. Barcelona: Paidós, 1997.

Perniola, Mario. Sex Appeal of the Inorganic. Philosophies of Desire in the Modern World. Traducido por Massimo Verdicchio. Nueva York/Londres: Bloomsbury, 2017.

Taretto, Gustavo. “Medianeras: la soledad, el amor, la ciudad”. Entrevista por Claudio Minghetti. La Nacion, 6 de octubre de 2011, www.lanacion.com.ar/espectaculos/cine/medianeras-nid1412130/

Taretto, Gustavo. “Cine, ciudad, amor y humor”. Entrevista por Andrés Daly. 35 Milímetros, 1 de julio de 2013, www.35milimetros.org/entrevista-a-gustavo-taretto-director-de-medianeras/

Taretto, Gustavo. “El caos, la soledad y el encanto de Buenos Aires en la Berlinale”. Vanguardia, 22 de septiembre de 2015, www.vanguardia.com.mx/show/2928459-el-caos-la-soledad-y-el-encanto-de-buenos-aires-en-la-berlinale-ABVG2928459.

Taretto, Gustavo. “Durante el 55th Festival de Cine de Londres”. Entrevista. Artefacto magazine, 24 de noviembre de 2011, www.youtube.com/watch?v=HsLuRSPOUDw.

Twyman, Michael. “The Long-Term Significance of Printed Ephemera”. RBM: A Journal of Rare Books, Manuscripts, and Cultural Heritage, vol. 9, nº1, 2008, pp. 19-57.

Varda, Agnès y JR. “Rencontre Avec Agnès Varda et JR”. Entrevista por Olivier Père. Arte.tv, 18 de mayo de 2017, www.arte.tv/sites/olivierpere/2017/05/18/cannes-2017-jour-2-rencontre-agnes-varda-jr/.

Filmografía

Medianeras. Dirigida por Gustavo Taretto. Rizoma Films, Eddie Saeta S.A, Pandora Film, Zarlek Producciones, INCAA, 2011.

Visages Villages. Dirigida por Agnès Varda y J.R. Ciné Tamaris, Social Animals, Rouge International, Arte France Cinéma, Arches Films, 2017.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Revista de humanidades (Santiago. En línea)

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...