Nationalism, promise and fetishisation. An Introduction to Jaques Derrida´s Geslecht III
DOI:
https://doi.org/10.53382/issn.2452-445X.735Keywords:
Derrida, Heidegger, Promise, FetishismAbstract
The article introduces a limited reading of Geschlecht III (2018), by Jacques Derrida. He suggests that the seminar devoted to "El Speech in the Poem" (1953), particularly to Heidegger's philosophical nationalism, can be traced by attending to the drift of return and the motive of promise. The analysis of the movement of the promise, linked to the paraphrase and translation of the semantics of return (Heimkehr) around the homeland (Heimat), the country (Land) and the West (Abendland), has been highlighted by insisting on the margins of philosophy that, according to Derrida, inscribe Heidegger's meditation on the nation. In this context, preliminary sketches about the national and the sexual anticipated in previous stages are integrated. The outline of the comment allows us to indicate, in the last part, approaches to the "fetishistic motion" understood as a strange link between the thought of the Geschlecht and the empirical nationalism, and between the scarce negativity of the determination of sexuality (simplicity of a duplicity) and the becoming of truth (a-letheia).
Downloads
References
Bourdieu, Pierre.La ontología política de Martin Heidegger. Barcelona: Paidós, 1991.
De Man, Paul. Alegorías de la lectura. Barcelona: Editorial Lumen, 1990.
Derrida, Jacques. Políticas de la amistad. Seguido de El oído de Heidegger. Madrid: Editorial Trotta, 1998.
Derrida, Jacques. Márgenes de la filosofía. Madrid: Cátedra, 1989.
Derrida, Jacques. La deconstrucción en las fronteras de la filosofía. Barcelona: Paidós, 1989.
Derrida, Jacques. Del espíritu. Heidegger y la pregunta. Valencia: Pre-Textos, 1989.
Derrida, Jacques. Memorias para Paul de Man. Barcelona: Gedisa, 1989.
Derrida, Jacques. La escritura y la diferencia. Barcelona: Anthropos, 1989.
Derrida, Jacques. Adiós a Emmanuel Lévinas. Palabra de acogida. Madrid: Editorial Trotta, 1998.
Derrida, Jacques. Dar la muerte. Barcelona: Paidós, 2000.
Derrida, Jacques. La verdad en pintura. Buenos Aires: Paidós, 2001.
Derrida, Jacques. La tarjeta postal. De Sócrates a Freud y más allá. Ciudad de México: Siglo XXI, 2001.
Derrida, Jacques. Psyché. Invenciones del otro. Buenos Aires: La Cebra, 2017.
Derrida, Jacques. Geschlecht III. Sexe, race, nation, humanité. París: Éditions du Seuil, 2018.
Derrida, Jacques. “Diferencia sexual, diferencia ontológica”. Geschlecht I. Buenos Aires: La Cebra, 2017, 473-494.
Derrida, Jacques.“La mano de Heidegger”. Geschlecht II. Buenos Aires: La Cebra, 2017, 495-534,
Derrida, Jacques. “El oído de Heidegger. Filopolemología”. Geschlecht IV. Madrid: Trotta, 1998, 339-413.
Derrida, Jacques. Heidegger: la question de l’Être et l’Histoire. Cours de l’ENS-Ulm 1964-1965. París: Éditions Galilée, 2013.
Faye, Emmanuel. La introducción del nazismo en la filosofía. En torno a los seminarios inéditos de 1933-1935. : Akal, 2009.
Farrel Krell, David.Phantomsof the Other: Four Generations of Derrida’s Geschlecht. Albany: State University of New York, 2015.
Fichte, Johann Gottlieb. Discurso a la nación alemana. Barcelona: Ediciones Orbis, 1984.
Heidegger, Martin. De camino al habla. España: Ediciones del Serbal-Guitard, 1990.
Heidegger, Martin. “Die Sprache im Gedicht, Eine Erörterung von Georg Trakls Gedicht”. Unterwegs zur Sprache. Editado por Friedrich-Wilhelm von Hermann. Fráncfort del Meno: Vittorio Klostermann, 1985.
Heidegger, Martin. “La parole dans l’élément du poème, Situation du Dict de Georg Trakl”. Acheminement vers la parole. Traducido por J. Beaufret, W. Brokmeier y F. Fédier. París: Gallimard, 1976.
Heidegger, Martin. Doctrina de la verdad según Platón y Carta sobre el humanismo. Santiago: Universidad de Chile, Instituto de Investigaciones Histórico – Culturales, Centro de Estudios Humanísticos y Filosóficos, s. f.
Heidegger, Martin. Caminos de bosque. Madrid: Alianza Universidad, 1997.
Heidegger, Martin. Holzwege. Fráncfort del Meno: Vittorio Klostermann, 1977.
Heidegger, Martin. ¿Qué significa pensar? Madrid: Trotta, 2008.
Heidegger, Martin. Los himnos de Hölderlin “Germania” y “El Rin”. Buenos Aires: Biblos, 2010.
Heidegger, Martin. Cuadernos negros (1931-1938). Reflexiones II-VI. Madrid: Trotta, 2015.
Heidegger, Martin. Cuadernos negros (1938-1939. Reflexiones VII-XI. Madrid: Trotta, 2017.
Lévinas, Emmanuel. Totalidad e infinito. Salamanca: Sígueme, 2002.
Patocka, Jan.Ensayos heréticos sobre la filosofía de la historia. Barcelona: Península, 1988.
Trakl, Georg.Obras completas. Madrid: Trotta, 1994.
Trakl, Georg. Poems and prose. Illinois: Northwestern University Press Evanston, 1992.
Trawny, Peter. Heidegger y el mito de la conspiración mundial de los judíos. Barcelona: Herder, 2015.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista de humanidades (Santiago. En línea)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
-
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
-
NoDerivatives — If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
- You do not have to comply with the license for elements of the material in the public domain or where your use is permitted by an applicable exception or limitation.
- No warranties are given. The license may not give you all of the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rights may limit how you use the material.