Weaving time, recovering experience. The work of dramaturgy in the theater
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

Dramaturgy
Time
Performativity
Experience Dramaturgia
Tiempo
Performatividad
Experiencia

How to Cite

Barría, M. “Weaving Time, Recovering Experience. The Work of Dramaturgy in the Theater”. Revista De Humanidades (Santiago. En línea), no. 49, Jan. 2024, pp. 285-12, doi:10.53382/issn.2452-445X.782.

Abstract

The article proposes a consideration of dramaturgical practices from a performative framework. Based on this, dramaturgy is understood as a form of materialization of time through which an experience is constructed in the spectator. This consideration affects not only the practice itself but also the way of studying and analyzing it. The text, structured in five parts, advances from a properly disciplinary analysis, functioning as a continuation of the reflection on the problem of dramaturgy, towards a philosophical reflection on time and experience, allowing, at the same time, the resignification of the category of performativity outside the exclusively scenic problem.

https://doi.org/10.53382/issn.2452-445X.782
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Adam, Barbara. Time and Social Theory. Cambridge: Polity, 1994.

Appia, Adolphe. La música y la puesta en escena. La obra de arte viviente. Madrid: Asociación de Directores de Escena de España, 2000.

Balme, Christoph. Introducción a los Estudios Teatrales, Santiago: Ediciones Apuntes /Editorial Frontera Sur, 2013.

Barad, Karen. “Posthumanist Performativity: Toward an Understanding of How Matter Comes to Matter”. Signs: Journal of Women in Culture and Society, vol. 28, no. 3, 2003, pp. 801-831.

Barría-Jara, Mauricio. Intermitencias. Ensayos sobre performance, teatro y visualidad. Santiago: Editorial Universitaria, 2014.

Barría-Jara, Mauricio. “Dramaturgia: Genealogías de una categoría, estatuto de un concepto”. AISTHESIS, no. 65, 2019, pp. 153-167.

Beriain, Josetxo. Aceleración y tiranía del presente: La metamorfosis en las estructuras temporales de la modernidad. Barcelona: Anthropos, 2008.

Benjamin, Walter. Discursos Interrumpidos I. Madrid: Taurus 1989.

Benjamin, Walter. El Narrador. Santiago: Metales Pesados, 2008.

Butler, Judith, "Performative Acts and Gender Constitution: An Essay in Phenomenology and Feminist Theory". Theatre Journal, vol. 40, no. 4, 1988, pp. 519-531.

Corominas, Joan. Breve Diccionario etimológico de la lengua castellana. Madrid: Gredos, 1997.

Danan. Joseph. Qué es la dramaturgia y otros ensayos. México: Paso de gato, 2012.

De Marinis, Marco. Comprender el teatro. Lineamientos de una nueva teatrología. Buenos Aires: Galerna, 1997.

Fried Michael. Arte y objetualidad. Madrid: Visor, 2006.

Fischer-Lichte, Erika. Estética de lo performativo. Madrid: Abada, 2011.

García Barrientos, José Luis, “Tiempos del teatro y tiempo en el teatro”. En Le temps du récit, Annexes aux mélange de la Casa de Velázquez. Madrid: Casa de Velázquez,1989.

Groys, Boris. Arte en flujo: Ensayos sobre la evanescencia del presente, Buenos Aires: Caja Negra, 2016.

Gumbrecht, Hans Ulrich. Producción de presencia. México: Universidad Iberoamericana, 2005.

Heidegger, Martin. Ontología. Hermenéutica de la facticidad. Madrid: Alianza, 1999.

Heidegger, Martin. Ser y tiempo. Santiago: Editorial Universitaria, 1997.

Jay, Martin. La crisis de la experiencia en la era postsubjetiva. Santiago: Universidad Diego Portales, 2003.

Lehamnn, Hans-Thies. Teatro Posdramático. México: Paso de Gato-CENDEAC, 2013.

Lehmann, Hans-Thies, “Encyclopedia: Time.” En De Kerkhoven Marianne, et al, Über Dramaturgie/ On dramaturgy / A propos de dramaturgie / Over draaturgie Thetaerschfitt, no. 5-6, February,1994, pp. 268-271.

Lehmann, Hans-Thies, “Time Structures/Time Sculptures: On Some Theatrical Forms at the End of the Twentieth Century” En Sabine Pochhammer, et al, Time Thetaerschfitt. no. 12, 1997, pp. 28-47.

Oyarzún, Pablo. “Introducción” En Benjamin, Walter. El Narrador. Santiago: Metales Pesados, 2008.

Pavis Patrice. Voix et image de la scène. Pou une sémiologie de la réception, Lille: Presses Universtaires de Lille, 1985.

Phelan, Peggy. Unmarked. The politics of performance. New York: Routledge, 1993.

Ricoeur, Paul. Historia y narratividad. Barcelona: Paidos, 1999.

Rojas, Sergio. Tiempo sin desenlace: El pathos del ocaso. Santiago: Sangría, 2020.

Rosa, Hartmut. Alienación y aceleración: hacia una teoría crítica de la temporalidad en la modernidad tardía. Buenos Aires: Katz, 2006.

Sanchís Sinisterra, José. Por una teatralidad menor y Dramaturgia de la recepción. México: Paso de Gato, 2010.

Sontag, Susan. Contra la interpretación: y otros ensayos. Buenos Aires: DeBolsillo, 2008.

Sontag, Susan. Bajo el signo de Saturno, Buenos Aires: DeBolsillo, 2007.

Ubersfeld, Anne. Semiótica teatral. Madrid: Catedra/Universidad de Murcia,1989.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Revista de humanidades (Santiago. En línea)

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...