Cinema with the People and Indigenous Videos: Continuities or ruptures?
DOI:
https://doi.org/10.53382/issn.2452-445X.885Keywords:
Jorge Sanjinés, CEFREC, Cinema with People, Indigineous Film, Indigineous videoAbstract
In 1989, Jorge Sanjinés premiered The Secret Nation, considered by many to be the masterpiece of his "cinema with the people". In that same year, Jorge Sanjinés’ son, Iván Sanjinés, founded the Centro de Formación y Realización Cinematográfica Boliviano (CEFREC), which would later coordinate the Plan Nacional de Comunicación Audiovisual Indígena, an alliance of five peasant and indigenous confederations that seeks to train indigenous people in film and video making. This article proposes to examine the way in which both projects have strived to make a participatory cinema committed to the reality of indigenous peoples at different moments in Bolivian history. Differences between both projects are explored, especially those related to the use of the fictional film conventions that Jorge Sanjinés rejected.
Downloads
References
Aimaretti, María. “Entrevista a Iván Sanjinés: memoria, identidad, dignificación y soberanía en el Espacio Audiovisual Boliviano: el CEFREC, o esa realidad que muchos soñaron”. Cine Documental, n.º 18, 2018, pp. 220-244, www.revista.
cinedocumental.com.ar.
Albó, Xavier. Movimientos y poder indígena en Bolivia, Ecuador y Perú. La Paz: UNICEF, CIPCA, 2009.
Anónimo. “Propósito”. Revista Cordillera, n.º 1, 1956, pp. 2. www.andesacd.org/revistacordillera-1/
Bordwell, David. La narración en el cine de ficción. Madrid: Paidós, 1996.
Himpele, Jeff. “Packaging Indigenous Media: An Interview with Ivan Sanjinés and Jesús Tapia”. American Anthropologist, vol. 106, n.º 2, 2004, pp. 354-363.
Jameson, Fredric. “De la sustitución de importaciones literarias y culturales en el Tercer mundo: el caso del testimonio”. Revista de Crítica Literaria Latinoamericana, vol. 18, n.º 36, 1992, pp. 119-135.
Mesa Gisbert, Carlos. “Tercera parte: del cine revolucionario al cine posible 1962- 1990”. Historia del cine boliviano 1897-2017. Editado por Carlos Mesa Gisbert y Pedro Susz Kohl. La Paz: Plural, 2018, pp. 135-257.
Patzi, Félix. Sistema comunal: Una propuesta alternativa al sistema liberal. La Paz: Vicuña, 2009.
Rivera, Silvia. Violencias (re) encubiertas en Bolivia. La Paz: Otramericá, 2012.
_. Sociología de la imagen: Miradas ch’ixi desde la historia andina. Buenos Aires: Tinta Limón, 2015.
Rodríguez, Marta. “Hacia un cine indígena como metáfora de la memoria de un pueblo y de su resistencia”. Revista Chilena de Antropología Visual, n.º 21, 2013, pp. 64-79, www.rchav.cl.
Rojo, Grínor. Globalización e identidades nacionales y postnacionales. De qué estamos hablando? Santiago: LOM, 2006.
Salazar, Juan Francisco. “Making Culture Visible: The Mediated Construction of a Mapuche Nation in Chile”. Making our media: Global initiatives toward a democratic public sphere. Editado por Clemencia Rodríguez, Dorothy Kidd y Laura Stein. Nueva York: Hampton Press, 2009, 29-45.
Salmón, Josefa. El espejo indígena: el discurso indigenista en Bolivia, 1900-1956. La Paz: Plural, 2013.
Sanjinés, Jorge. Teoría y práctica de un cine junto al pueblo. Ciudad de México: Siglo XXI, 1979.
Schiwy, Freya. Indianizing film: Decolonization, the Andes, and the Question of Technology.
Nueva Jersey: Rutgers UP, 2009.
Souza Crespo, Mauricio. “Teoría y práctica de un cine junto al Estado: el capítulo de los regresos”. ¿Todo cambia? Reflexiones sobre el “proceso de cambio” en Bolivia. Editado por Hugo José Suárez. Ciudad de México: Instituto de Investigaciones Sociales de la UNAM, 2018; pp. 247-271.
Wahren, Cecilia. Encarnaciones de lo autóctono: Prácticas y políticas culturales en torno a la indianidad en Bolivia a comienzos del siglo XX. Buenos Aires: Teseo, 2016.
Wilson, Pamela y Michelle Stewart. “Indigeneity and Indigenous Media on the Global Stage”. Global Indigenous Media: Cultures, Poetics, and Politics. Editado por Pamela Wilson y Michelle Stewart. Durham: Duke UP, 2008, 1-35.
Wood, David. “Andean Realism and the Integral Sequence Shot”. Jump Cut, n.º 54, 2012, pp. 1-3, www.ejumpcut.org.
Wortham, Erica. Indigenous Media in Mexico: Culture, Community, and the State. Durham: Duke UP, 2013.
Zamorano, Gabriela. Indigenous Media and Political Imaginaries in Contemporary Bolivia. Lincoln: University of Nebraska Press, 2017.
Filmografía
Ukamau. Dirigida por Jorge Sanjinés, Ukamau Grupo, 1966.
Yawar Mallku. Dirigida por Jorge Sanjinés, Ukamau Grupo, 1969.
El coraje del pueblo. Dirigida por Jorge Sanjinés, Ukamau Grupo, 1971.
El enemigo principal. Dirigida por Jorge Sanjinés, Ukamau Grupo, 1974.
Fuera de aquí. Dirigida por Jorge Sanjinés, Ukamau Grupo, 1977.
Cocanchej sutimpy (En nombre de nuestra coca). Responsable Humberto Claros. CEFRECCAIB, 2005
El Grito de la Selva. Responsables Alejandro Noza, Iván Sanjinés, Nicolás Ipamo. CEFREC-CAIB, 2008
Llanthupi Munakuy (Quererse en las Sombras). Dirigido por Marcelina Cárdenas, CEFREC-CAIB, 2001.
Qati Qati: Susurros de Muerte. Dirigida por Reynaldo Yujkra, CEFREC-CAIB 1999.
Sirionó. Dirección colectiva. CEFREC-CAIC, 2010.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista de humanidades (Santiago. En línea)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
-
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
-
NoDerivatives — If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
- You do not have to comply with the license for elements of the material in the public domain or where your use is permitted by an applicable exception or limitation.
- No warranties are given. The license may not give you all of the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rights may limit how you use the material.