History, Identity, and Andean and Popular Aesthetics in the Banners of Religious Dances in La Tirana
Keywords:
History, Identity, Popular ReligiousnessAbstract
The present work intends to show through an interpretative analysis of the religious banners used in La Tirana festivity, celebrated every year on July 16 th in the extreme north of Chile, the history, identity, and aesthetic discourses of these religious groups. The banner is a discursive strategy that synthesizes, in texts and in figures, a changing religious and popular identity, open to the world. In its construction, the members of the religious dances aim at a particular way of self perception, expressing to the ambient society who they are. Two hundred banners are analyzed. These contain the name of the dance, its founding date and an image of the virgin Del Carmen in its center; all in a colorful festive frame that also brings up an Andean tradition.
Downloads
References
Arze, Sivia y Ximena Medinaceli. Imágenes y presagios. El escudo de los Ayaviri, mallkus de Charcas. La Paz: Hisbol, 1991. Impreso.
Burke, Peter. Hibridismo cultural. Madrid: Editorial Akal, 2010. Impreso.
Cereceda, Verónica. “Aproximaciones a una estética andina: de la belleza al Tinku”. Tres reflexiones sobre el pensamiento andino. La Paz: Hisbol, 1987. Impreso.
Eliade, Mircea. El Mito del Eterno Retorno. Buenos Aires: Emecé Editores, 1968. Impreso.
Escobar, Katherine. “Conflictos y alianzas entre la Iglesia Católica y los bailes religiosos: La lucha por la hegemonía y el protagonismo de la fiesta de La Tirana. El caso de los cantos religiosos”. Tesis para optar al grado de Licenciado en Sociología. Universidad Arturo Prat, 2011. Impreso.
Guerrero Jiménez, Bernardo. “Barrios populares y bailes religiosos en Iquique”. Cuaderno de Investigación Social 37 (2002): 7-55. Impreso.
Guerrero Jiménez, Bernardo. “Religión y Salud: Prohibido asistir a la fiesta de La Tirana.” Revista de Ciencias Sociales 20 (2008): 81-94. Impreso.
Guerrero Jiménez, Bernardo. La Tirana. Flauta, bandera y tambor: el baile Chino. Iquique: Universidad Arturo Prat. Iquique, 2009. Impreso.
Guerrero Jiménez, Bernardo. La Tirana, economía y cultura.Instituto Iberoamericano del Patrimonio Natural y Cultural del Convenio Andrés Bello, IPANC. La Tirana, Chile. Quito: octubre, 2007. vol. 11, 111 p. cd rom; ilus. color. 35 ref. En: Instituto Iberoamericano de Patrimonio Natural y Cultural. Proyecto Cartografía de la Memoria. Patrocinado por: Instituto Iberoamericano de Patrimonio Cultural y Natural. 2007
Guerrero Jiménez, Bernardo. “Tres elementos configurativos en los cantos religiosos de la fiesta de La Tirana”. Cuaderno de Investigación Social 1 (1975): 35-45. Impreso.
Golte, Jürgen. “La construcción de la naturaleza, en el mundo prehispánico andino, su continuación en el mundo colonial y en la época moderna”. Ponencia presentada en el Simposio Arte y Ciencia: negociaciones del conocimiento de la diversidad de las Américas. Congreso ICA 51. 2003. Santiago. Chile. Impreso.
Joas, Hans. El pragmatismo y la teoría de la acción. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas, 1998. Impreso.
Kessel, Juan Van. Danzas y estructuras sociales en los Andes. Cusco: Instituto de Pastoral Andina, 1981. Impreso.
Kessel, Juan Van. El Desierto canta a María. Bailes Chinos de los Santuarios Marianos del Norte Grande. 2 Tomos. Santiago: Ediciones Mundo, 1971. Impreso.
Kessel, Juan Van. Lucero del desierto, mística popular y movimiento social. Iquique: Centro de Investigación de la Realidad del Norte, 1988. Impreso.
Lavín, Carlos. “La Tirana. Fiesta ritual del norte de Chile”. Colección Ensayos Nº 8. Instituto de Investigaciones Musicales. Facultad de Ciencias y Artes Musicales. Universidad de Chile, 1950. 3-27. Impreso.
Marzal, Manuel. El sincretismo iberoamericano. Lima: Pontificia Universidad Católica del Perú, 1985. Impreso.
Núñez, Lautaro. La Tirana del Tamarugal. Santiago: Universidad Católica del Norte. Ediciones Universitarias Nº 93, 2004. Impreso.
Tennekes, H y P. Koster. “Iglesia y Peregrinos en el Norte de Chile: Reajustes en el Balance de Poderes”. Cuaderno de Investigación Social 18 (1986): 57-86. Impreso.
Uribe Echevarría, Juan. Fiesta de La Tirana de Tarapacá. Valparaíso, Chile: Ediciones Universitarias de Valparaíso, 1973. Impreso.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista de humanidades (Santiago. En línea)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
-
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
-
NoDerivatives — If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
- You do not have to comply with the license for elements of the material in the public domain or where your use is permitted by an applicable exception or limitation.
- No warranties are given. The license may not give you all of the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rights may limit how you use the material.