The Intellectual and Society: Editorial and Material Drifts in the Latin American New Left During the 60s
DOI:
https://doi.org/10.53382/issn.2452-445X.884Keywords:
Editorial Politics, Print Culture, Intellectual History, Cultural Polemics, IntellectualsAbstract
The essay applies materialist hypotheses and methodologies to the study of Latin American Left intellectuals’ editorial practices during the 60s. Through an analysis of the text El intellectual y la Sociedad [The Intellectual and Society] it discusses the processes of production, circulation, and reception of print objects in a context of high polarization of the intellectual field. The article elaborates on three versions of the text by considering its medial and technical properties, linking them to the network of editorial agents involved. The essay argues that this materialist analysis allows us to deepen our knowledge of the processes of political and cultural struggle of the period, contributing to a more complex understanding of the place occupied by the Cuban intellectual scene in the Latin American geopolitical stage.
Downloads
References
Acosta, Yamandú. “Arturo Ardao: la inteligencia filosófica y el discernimiento del tercerismo”. Marcha y América Latina. Editado por Mabel Moraña y Horacio Machín. Pittsburgh: Instituto Internacional de Literatura Iberoamericana, 2003; 124-161.
Acosta de Arriba, Rafael. Max Aub en Cuba, 1968. Valencia: Ediciones Vuelta del Ruiseñor, 2016.
Ahmed, Sara. La política cultural de las emociones. México: UNAM, 2015.
Álvarez, Federico. “Primer round: las fullerías de Zaid”. La Cultura en México, n.º 417, 4 de febrero 1970, VII-IX.
Artaraz, Kepa. Cuba y la nueva izquierda: una relación que marcó los 60. Buenos Aires: Capital Intelectual, 2011.
Belting, Hans. Antropología de la imagen. Buenos Aires: Katz, 2007.
Brands, Hal. Latin America’s Cold War. Cambridge/Londres: Harvard UP, 2010.
Cabrera, Miguel Ángel. “La investigación histórica y el concepto de cultura política”. Culturas políticas: teoría e historia. Editado por Manuel Pérez Ledesma y Marta Sierra. Zaragoza: Institución “Fernando el Católico”/ CSIC, 2010; 19-85.
Candiano, Leonardo Martín. “El congreso cultural de la Habana de 1968: la subversión de la noción de intelectual”. De Raíz Diversa, vol. 5, n.º10, juliodiciembre 2018, pp. 113-140.
Cardoza, Lya de. “Historia del siglo XXI”. Casa de las Américas, n.º 34, enero febrero 1966, pp. 117-122.
Casal, Lourdes, ed. El caso Padilla: literatura y revolución en Cuba. Documentos. Miami/Nueva York: Ediciones Universal/Ediciones Nueva Atlántida, 1971.
Casaús Arzú, Marta Elena y Patricia Arroyo Calderón. “El tiempo de la cultura política en América Latina: una revisión historiográfica”. Culturas políticas: teoría e historia. Editado por Manuel Pérez Ledesma y Marta Sierra.
Zaragoza: Institución “Fernando el Católico”/CSIC, 2010; 133-201.
Castro, Fidel. “Palabras a los intelectuales”. Palabras a los intelectuales. La Habana: Casa Editora Abril, 2007.
Chartier, Roger. El mundo como representación. Historia cultural: entre práctica y representación. Barcelona: Gedisa, 1992.
“Diez años de revolución: el intelectual y la sociedad”. Casa de las Américas, n.º 56, 1969.
Fernández, Óscar. “El papel del Estado en la edición de libros en la Argentina (1958-1980)”. Centro Editor de América Latina. Capítulos para una historia. Coordinado por Mónica Bueno y Miguel Ángel Taroncher. Buenos Aires: Siglo XXI, 2006, 39-61.
Field, Thomas C. Jr., Stella Krepp y Vanni Pettinà, eds. Latin America and the Global Cold War. Chapel Hill/Londres: University of North Carolina Press, 2020.
Finkelstein, David. “The Globalization of the Book”. A Companion to the History of the Book. Editado por Simon Eliot y Jonathan Rose. Hoboken: Wiley- Blackwell, 2020. 515-527.
Fornet, Ambrosio. “El quinquenio Gris: revisitando el término”. La política cultural del período revolucionario: memoria y reflexión. La Habana: Centro Teórico-Cultural Criterios, 2008; 25-46.
Fornet, Jorge. El 71: itinerario de una crisis. La Habana: Letras Cubanas, 2013.
Franco, Jean. The Decline and Fall of the Lettered City. Latin America in the Cold War. Cambridge/Londres: Harvard UP, 2002.
Gallardo Saborido, Emilio. El martillo y el espejo. Directrices de la política cultural cubana (1959-1976). Madrid: CSIC, 2009.
Gilman, Claudia. Entre la pluma y el fusil. Dilemas y debates del escritor revolucionario en América Latina. Buenos Aires: Siglo XXI, 2012.
Godelier, Maurice. Lo ideal y lo material. Pensamiento, economías, sociedades. Madrid: Taurus, 1989.
González Lage, Valeria. “Objetivos, discursos y protagonistas del Congreso Cultural de La Habana (1968)”. Semata: Ciencias Sociais e Humanidades, n.º 31, 2019, pp. 273-296.
Gordon-Nesbitt, Rebecca. To Defend the Revolution Is to Defend Culture: The Cultural Policy of the Cuban Revolution. Oakland: PM Press, 2015.
Guerra, Lillian. Visions of Power in Cuba. Revolution, Redemption, and Resistance, 1959-1971. Chapel Hill/Londres: University of North Carolina Press, 2012.
Iber, Patrick. Neither Peace nor Freedom. The Cultural Cold War in Latin America. Cambridge/Londres: Harvard University Press, 2015.
Kumaraswami, Par. “Cultural Policy and Cultural Politics in Revolutionary Cuba: Re-reading the Palabras a los intelectuales (Words to the Intellectuals)”. Bulletin of Latin American Research, vol. 28, n.º4, 2009, pp. 527-541.
Lie, Nadia. Transición y transacción. La revista cubana Casa de las Américas (1960- 1976). Gaithesburg/Leuven: Hispamérica/Leuven UP, 1996.
Lyons, Maryn. Historia de la lectura y de la escritura en el mundo occidental. Buenos Aires: Ampersand, 2012.
Mahler, Anne Garland. From the Tricontinental to the Global South: Race, Radicalism, and Transnational Solidarity. Durham/Londres: Duke UP, 2018.
–. “The Limits of Global Solidarity: Reading the 1968 Cultural Congress of Havana through Andrew Salkey’s Havana Journal”. The Cultural Cold War and the Global South: Sites of Contest and Communitas. Editado Kerry Bystrom, Monica Popescu, y Katherine Zien. Londres: Routledge, 2021; 62- 76.
Marambio de la Fuente, Matías. Comunidad en la polémica. El debate dentro de la izquierda cultural latinoamericana en los sesenta: prácticas, conceptos y retóricas. Tesis doctoral, Universidad de Chile, 2019.
_. “Encuentros caribeños de la izquierda: el Congreso Cultural de La Habana y la movilidad intelectual en los años sesenta”. Las izquierdas latinoamericanas y europeas: idearios, praxis y circulaciones transregionales en los largos sesenta.
Editado por Peter Birle, Enrique Fernández Darraz y Clara Ruvituso. Madrid/Fráncfort: Iberoamericana/Vervuert, 2021; 19-39.
Marchesi, Aldo. Hacer la revolución. Guerrillas latinoamericanas de los años sesenta a la caída del Muro. Buenos Aires: Siglo XXI, 2019.
Mercer, Ben. “The Paperback Revolution: Mass-circulation Books and the Cultural Origins of 1968 in Western Europe”. Journal of the History of Ideas, vol. 72, n.º 4, octubre 2011, pp. 613-636.
Molina, María Isabel, Marisol Facuse e Isabel Yáñez. Quimantú: prácticas, política y memoria. Santiago: Grafito Ediciones, 2018.
Nova Ramírez, Víctor Erwin. Arnaldo Orfila, una revolución editorial latinoamericana. Ciudad de México: Unión de Universidades de América Latina y el Caribe, 2022.
Palti, Elías. “The ‘Theoretical Revolution’ in Intellectual History: From the History of Political Ideas to the History of Political Languages”. History and Theory, n.º 53, 2014, pp. 387-405.
Parikka, Jussi. Una geología de los medios. Buenos Aires: Caja Negra, 2021.
Pedemonte, Rafael. Guerra por las ideas en América Latina, 1959-1973. Presencia soviética en Chile y Cuba. Santiago: Ediciones Universidad Alberto Hurtado, 2020.
Pettinà, Vanni. Historia mínima de la Guerra Fría. México: El Colegio de México, 2018.
Pogolotti, Graziella. Dinosauria soy. Memorias. La Habana: Ediciones Unión, 2011.
Reyes Pérez, José Carlos. “Ediciones Era y Siglo XXI de Argentina: la difusión latinoamericana de la nueva izquierda”. Prácticas editoriales y cultura impresa en los intelectuales latinoamericanos del siglo XX. Coordinado por Aimer Granados y Sebastián Rivera Mir. Zinacantepec/México: El Colegio Mexiquense/Universidad Autónoma Metropolitana, 2018; 45-69.
Saferstein, Ezequiel. ¿Cómo se fabrica un best seller político? La trastienda de los éxitos editoriales y su capacidad de intervenir en la agenda pública. Buenos Aires: Siglo XXI, 2021.
Schneider Cecilia y Karen Avenburg. “Cultura política: un concepto atravesado por dos enfoques”. Postdata, vol. 20, n.º 1, abril-septiembre 2015, pp. 109-131.
Sorá, Gustavo. Editar desde la izquierda. La agitada historia del Fondo de Cultura Económica y de Siglo XXI. Buenos Aires: Siglo XXI, 2017.
_. “Arnaldo Orfila Reynal como empresario socialista. Unidad y diferencias al interior de Siglo XXI, una editorial de izquierdas y exitosa en el espacio cultural iberoamericano”. Prácticas editoriales y cultura impresa en los intelectuales latinoamericanos del siglo XX. Coordinado por Aimer Granados y Sebastián Rivera Mir. Zinacantepec/México: El Colegio Mexiquense/
Universidad Autónoma Metropolitana, 2018; 21-44.
Terán, Óscar. Nuestros años sesenta. Buenos Aires: Siglo XXI, 2013.
Vior, Eduardo J. “Perder los amigos, pero no la conducta. Tercerismo, nacionalismo y antiimperialismo: Marcha entre la revolución y la contrarrevolución”. Marcha y América Latina. Editado por Mabel Moraña y Horacio Machín. Pittsburgh: Instituto Internacional de Literatura Iberoamericana, 2003; 89-96.
Viu, Antonia. Materialidades de lo impreso. Revistas latinoamericanas, 1910-1950. Santiago: Metales Pesados, 2019.
VVAA. “Diez años de revolución: el intelectual y la sociedad”. Casa de las Américas, n.º 56, septiembre-octubre 1969, pp. 7-48.
Westad, Odd Arne. La Guerra Fría: una historia mundial. Barcelona: Galaxia Gutenberg, 2018.
Williams, Raymond. Marxismo y literatura. Buenos Aires: Las Cuarenta, 2009.
Zaid, Gabriel. “Los intelectuales y el poder”. La Cultura en México, n.º 409, 10 de diciembre 1969, pp. XI-XII.
_. “Segundo round: otras inquisiciones”. La Cultura en México, n.º 417, 4 de febrero 1970, pp. X-XI.
Zolov, Eric. The Last Good Neighbor. Mexico in the Global Sixties. Durham/ Londres: Duke UP, 2020.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista de humanidades (Santiago. En línea)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
-
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
-
NoDerivatives — If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
- You do not have to comply with the license for elements of the material in the public domain or where your use is permitted by an applicable exception or limitation.
- No warranties are given. The license may not give you all of the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rights may limit how you use the material.