Art and Culture, War Mechanisms of Evasion, Propaganda and Collection: Dance in Malaga during the Republican Period of the Spanish Civil War
Keywords:
Dance, Art, Culture, Civil War, MalagaAbstract
The city of Malaga resisted the Coup d’État in July 1936 that led to the so-called Spanish Civil War, remaining as a Republican war until February 8, 1937, when it was taken by the rebel troops. The present text analyzes, through the research in the hemerographic and archival sources conserved from that time, the role that dance had in this city during the seven months when it was under Republican influence, considering its propaganda and collection status, as well as the artists, scenarios and works that staged in this period.
Downloads
References
Abella Bermejo, Rafael. La vida cotidiana durante la Guerra Civil. Barcelona: Planeta, 1975.
Amorós Guardiola, Andrés. Luces de candilejas. Madrid: Espasa-Calpe, 1991.
Barranquero, Encarnación. “La Guerra Civil en la historia local. Entre la fragmentación, la identificación colectiva y la metodología histórica”. Studia Historica. Historia Contemporánea, nº 1, vol. 32, 2014, pp. 145-164.
Chica, Francisco, ed. Arcadia en llamas. República y Guerra Civil en Málaga 1931-1937. Sevilla: Espuela de Plata, 2011.
Cosme Ferrís, María Dolores. El teatro en la ciudad de Valencia. Reconstrucción de la cartelera valenciana. Valencia: Universitat de Valencia, 2009.
Cruces, Esther y José Alfonso Aquesolo, coords. Los años convulsos. 1931-1945. Documentación del Archivo Histórico Provincial de Málaga. Cádiz: Junta de Andalucía. Consejería de Cultura, 2006, pp. 13-29.
Díaz Olaya, Ana María. “Danza mediatizada al servicio de la ideología en las fiestas y en los actos propagandísticos celebrados en Sevilla durante la Guerra Civil española”. Cuadernos de música, artes visuales y artes escénicas, n.º 2, vol. 13, 2018, pp. 97-121.
Escolar Sobrino, Hipólito. La cultura durante la Guerra Civil. Madrid: Editorial Alhambra, 1987.
Fernández Higuero, Atenea. “Catalanes en Madrid: la danza tradicional como embajada de la Generalitat en el primer aniversario de la resistencia (noviembre de 1937)”. Danza, educación e investigación. Pasado y presente. Coordinado por José Luis Chinchilla y Ana María Díaz. Archidona: Aljibe, 2015,pp. 319-33.
Fernández Soria, Juan Manuel. Educación y cultura en la Guerra Civil (España 1936-1939). Valencia: NauLlibres, 1984.
García Andrés, Beatriz y Dolores Iglesias Currás,. “El cine y la Guerra Civil española”, Cuadernos de documentación multimedia, n.º 9, 2000.
Gubern Garriga-Nogues, Román. “La Guerra Civil y el cine”. Cuadernos de la Academia, 1997, pp. 105-17.
Iglesias Fernández, Iván. La modernidad elusiva. Jazz bailes y política en la Guerra Civil española y el franquismo (1936-1968). Madrid: CSIC, 2017.
Marinero Labrador, Cristina. “El baile fragmentado de Carmen Amaya en la película María de la O”. Revista de investigación sobre Flamenco: La Madrugá, n.º 7, 2012, pp. 157-81.
Martínez López, Maribel. “El teatro en la Guerra Civil Española: la cartelera teatral en la ciudad de Murcia”. Stichomythia: Revista de teatro español contemporáneo, n.º 1, 2003.
Mateo Avilés, Mateo de. Las víctimas del Frente Popular en Málaga. La otra memoria histórica. Granada: Arguval, 2007. Impreso.
Murga de Castro, Idoia. “La escenografía de la danza en la Guerra Civil española”. Arte en tiempos de guerra. Coordinado por Miguel Cabañas Bravo, Amelia López-Yarto Elizalde y Wifredo Rincón García. Madrid: CSIC, 2009. Impreso.
Nadal Sánchez, Antonio. Guerra Civil en Málaga. Granada: Arguval, 1984.
Norton, Edward. Muerte en Málaga. Testimonio de un americano sobre la Guerra Civil Española. Málaga: Servicio de publicaciones de la Universidad de Málaga, 2004.
Pérez Millán, Juan Antonio. “El cine y la Guerra Civil española”. Guerra Civil: documentos y memoria. Coordinado por María Dolores de la Calle Velasco y Manuel Redero San Román. Salamanca: Universidad de Salamanca, 2006, pp. 77-84.
Prieto Borrego, Lucía y Encarnación Barranquero Texeira. Población y Guerra Civil en Málaga: caída, éxodo y refugio. Málaga: Servicio de Publicaciones de la Diputación de Málaga, 2007.
Prieto Borrego, Lucía, ed. Guerra y franquismo en la provincia de Málaga. Nuevas líneas de investigación. Málaga: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Málaga, 2005.
Ríos Vargas, Manuel. Antología del baile flamenco. Sevilla: Signatura ediciones, 2002.
Rodríguez Centeno, Juan Carlos. Anuncios para una guerra: política y vida cotidiana en Sevilla durante la Guerra Civil. Sevilla: Ayuntamiento de Sevilla, 2003.
Ruiz Abellán, María Concepción. Cultura y ocio en una ciudad de retaguardia durante la guerra civil (Murcia, 1936-1939). Murcia: Real Academia Alfonso X el Sabio, 1993.
Sala Noguer, Ramón y Rosa Álvarez Bercian. “Revolución y cruzada: el cine durante la guerra civil”. Nickel Odeon: revista trimestral de cine, n.º 19, 2000, pp. 18-33.
Sevillano Calero, Francisco: “La propaganda y la construcción de la cultura de guerra en España durante la Guerra Civil”. Studiahistorica. Historia contemporánea, vol. 32, 2014, pp. 225-37.
Referencias hemerográficas
Diario ABC, 18 de diciembre de 1952.
Diario El Popular, 30 de julio de 1936; 12, 16, 20 y 25de agosto de 1936; 4 y 15 de septiembre de 1936; 15 y 21 de octubre de 1936; 5 de noviembre de 1936; 6 de enero de 1937; 7 de noviembre de 1938.
Diario Sur, 7 de septiembre de 1938.
Eco Popular, 4 de enero de 1937.
Vida Nueva, 7 de enero de1937.
Referencias de archivo
Archivo Histórico Provincial de Málaga, “Espectáculos públicos, variedades”. Málaga: 1936-1944. Legajo 8172.
Archivo Histórico Provincial de Málaga, “Espectáculos públicos, variedades”. Málaga: 1942-1944. Leg. 12233.
Archivo Histórico Provincial de Málaga, “Legajo año 44”. Málaga: 1944.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
-
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
-
NoDerivatives — If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
- You do not have to comply with the license for elements of the material in the public domain or where your use is permitted by an applicable exception or limitation.
- No warranties are given. The license may not give you all of the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rights may limit how you use the material.