From words to drawings. The building of the School of Kindergarten No. 30 of Santiago in 1870.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53382/issn.2452-445X.938

Keywords:

History of Chile, School Architecture, XIXth Century, School of Kinder Garten

Abstract

The article addresses the topic of school architecture in Chile in the 19th century, when most schools operated in houses adapted for that purpose. In 1870, a specific building was built for the School of Kindergarten No. 30 of Santiago, which is the object of study. The methodology used is historical research based on primary and secondary sources, which serves as the basis for a drawn reconstruction of the building that no longer exists and for which no images remain. The drawn reconstruction shows that the building had architectural features that are still considered important in education. The building was an example of school architecture that reflected the political and pedagogical ideas of the time. It is concluded that the Kindergarten School No. 30 of Santiago was a milestone in the history of education in Chile. This building was an example of the pedagogical ideas that were emerging at the time, and its design remains relevant today.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aedo-Richmond, Ruth. La educación privada en Chile. Un estudio histórico-analítico desde el período colonial hasta 1990. Santiago: Ril editores, 2000.

Araya Oñate, Nicole. Escolarizados y virtuosos. Niñas y niños representados en los silabarios y textos de lectura (1840-1900). Santiago: Ediciones Museo de la Educación Gabriela Mistral, 2019. bibliotecadigital.mineduc.cl, http://bibliotecadigital.mineduc.cl//handle/20.500.12365/17181.

Aurell, Jaume, et al. Comprender el pasado: Una historia de la historiografía. Madrid: Ediciones AKAL, 2013.

Baraona, María Loreto Egaña. La educación primaria popular en el siglo XIX en Chile: una práctica de política estatal. Santiago: Ediciones de la Dirección de Bibliotecas, Archivos y Museos, 2000.

Calatrava, Juan, y Winfried Nerdinger. Arquitectura escrita. Madrid: Círculo de Bellas Artes, 2010.

Cochin, Jean Denis Marie. Manuel des fondateurs et des directeurs des premières écoles de l’enfance, connues sous le nom de salles d’asile. París: Librairie Classique et Élémentaire de L. Hachette, 1834.

de Certeau, Michel. La escritura de la historia. Ciudad de México: Universidad Iberoamericana, Departamento de Historia, 1993.

Donoso, Ricardo. “José Antonio Soffia en Bogotá”. Thesaurus, vol. 31, no 1, 1976, pp. 84-179.

Gana, Domingo, Larraín, L., &. Soffia, J. A. (1870). “Escuela de párvulos num. 30”. Boletín de la junta visitadora de escuelas públicas, 7(2), 159-162.

Ginzburg, Carlo. Mitos, emblemas e indicios: morfología e historia. Barcelona: Gedisa, 1989.

McCann, Phillip, y Francis A. Young. Samuel Wilderspin and the Infant School Movement. Nueva York: Routledge, 2016.

Muñoz Celis, Luis. Historia de la educación en Chile: siglos XVI a XIX. Santiago: Universidad de Los Lagos, 2015.

Pape-Carpentier, M. (1869). “Tercera conferencia”. Boletín de la junta visitadora de las escuelas públicas del Departamento de Santiago, 6(1), 171-177.

Peralta, M. Victoria. “Ciento cincuenta años de los inicios de la educación parvularia pública en Chile”. Revista Enfoques Educacionales, vol. 12, n.o 1, 1, 2015, pp. 127-56.

Ponce de Léon, Macarena y otros. Historia de la Educación en Chile (1810 - 2010): Tomo I. Aprender a leer y escribir (1810 - 1880). Santiago: Penguin Random House, 2013.

Ramírez, Juan Antonio. Construcciones ilusorias: arquitecturas descritas, arquitecturas pintadas. Madrid: Alianza, 1983.

Rojas, Floridor. (1868). “Comisión visitadora de escuelas”. Boletín de la junta visitadora de las escuelas públicas del Departamento de Santiago, 1(1), 1-2.

Rojas, Jorge. Historia de la infancia en el Chile republicano (1810-2010). Santiago: Junta Nacional de Jardines Infantiles, 2016.

Romero, Luis Alberto. ¿Qué hacer con los pobres?: élite y sectores populares en Santiago de Chile, 1840-1895. Santiago: Sudamericana, 1992.

Sainz, Jorge. El dibujo de arquitectura: teoría e historia de un lenguaje gráfico. Madrid: Nerea, 1990.

Sarmiento, Domingo Faustino. De la educación popular [recurso electrónico]. Santiago: Imprenta de Julio Belin i Compañía, 1849.

Schama, Simon. Ciudadanos: Una crónica de la Revolución francesa. Madríd: Penguin Random House, 2019.

Wittkower, Rudolf. Los Fundamentos de la Arquitectura en la Edad Del Humanismo. Madrid: Alianza Editorial, S. A., 1995.

Published

2025-08-01

How to Cite

Mondragon, H., & Molina Lorca, C. (2025). From words to drawings. The building of the School of Kindergarten No. 30 of Santiago in 1870. Revista De Humanidades (Santiago. En línea), 52, 365-392. https://doi.org/10.53382/issn.2452-445X.938

Similar Articles

1-10 of 281

You may also start an advanced similarity search for this article.