Oral Traces in Student´s Academic Texts

Authors

  • María Constanza Errázuriz Cruz Pontificia Universidad Católica de Chile

Keywords:

Oral traces, scholastic academics text books, communicational situation, conversation, production of text books

Abstract

This article addresses writing problems of university students in relation to the oral traces in their written academic texts. The analysis considers the communicational situation of written academic texts and the lack of communicative repertoire of young people. Ten academic texts produced by university students are analyzed discursively and oral traces are identified. Finally, a diagnosis of the analysis, its possible causes and some remedial measures which could be applied are established.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • María Constanza Errázuriz Cruz, Pontificia Universidad Católica de Chile

    Facultad de Educación

References

Blanche-Benveniste, Claire. Estudios lingüísticos sobre la relación entre oralidad y escritura. Barcelona: Gedisa, 2005.

Briz, Antonio. El español coloquial en la conversación. Barcelona: Ariel, 2001.

Calsamiglia, Helena. “El estudio del discurso oral”. Signos. Teoría y práctica de la educación 12 (1994): 18-28.

Calsamiglia, Helena y Amparo Tusón. Las cosas del decir. Barcelona: Ariel, 2001.

Carlino, Paula. Escribir, leer y aprender en la universidad. Una introducción a la alfabetización académica. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 2009.

Casanny, Daniel. Describir el escribir. Barcelona: Paidós, 1991.

Escandell, Victoria. Introducción a la pragmática. Barcelona: Anthropos, 1993.

Ferrero, Emilia. Pasado y presente de los verbos leer y escribir. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 2008.

Ong, Walter. Oralidad y escritura: tecnologías de la palabra. México: Fondo de Cultura Económica, 1987.

Portolés, José. Marcadores del discurso. Barcelona: Ariel, 1998.

Reyes, Graciela. El abecé de la pragmática. Madrid: Arco, 1995.

Tusón, Amparo. “Las marcas de la oralidad en la escritura”. Signos. Teoría y práctica de la educación 12 (1991): 14-19.

Downloads

Published

2010-12-13

Issue

Section

Articles

Similar Articles

1-10 of 133

You may also start an advanced similarity search for this article.