From the Lone Ranger to the reviewer of life. Programmatic texts from Bolaño and Zurita
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

Chilean Poetry
Roberto Bolaño
Raúl Zurita
Programmatic Texts
Manifestoes Zurita
Bolaño
textos programáticos
poesía chilena
manifiestos

How to Cite

Sepúlveda Eriz, M. “From the Lone Ranger to the Reviewer of Life. Programmatic Texts from Bolaño and Zurita”. Revista De Humanidades (Santiago. En línea), no. 38, July 2018, pp. 65-81, https://revistahumanidades.unab.cl/index.php/revista-de-humanidades/article/view/123.

Abstract

From the second half of the 20th century to the first decades of the 21st century, Chilean literature has produced an important array of manifestoes, proclamations and poetic creations. Among them Roberto Bolaño’s “Déjenlo todo nuevamente” and Raúl Zurita’s “¿Qué es el paraíso?” stand out. This reading, focused on how the craftsmanship of the poet is conceptualized, presents two main figures: the lone ranger and the reviewer of life, respectively. The metaphor of the lone ranger defines the poet through his nomadism, both of borders and of his inhabiting marginal spaces, where life is at stake. The representation of the poet as a reviewer of life positions him as an agitator of the historical version whose new edition manages to defeat violence.

PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Bolaño, Roberto. “Déjenlo todo, nuevamente. Primer manifiesto del Movimiento infrarrealista”. 1976. Correspondencia Infra, revista menstrual (sic) del movimiento infrarrealista 1. México, 1977: 5. Reproducido en Bolaño Infra. 1975-1977:

los años que inspiraron Los detectives salvajes. Comp. Montserrat Madariaga. Santiago: RIL, 2010.

Chueca, Luis. “Alcances y límites del proyecto vanguardista de Hora Zero”. Intermezzo Tropical 4 (2006): 29-45.

Dorfman, Ariel. “El llanero sin antifaz”. La Quinta Rueda 1 (1972): 8.

Durand, Gilbert. Las estructuras antropológicas de lo imaginario. Madrid: Taurus, 1981.

Espinosa, Patricia. Roberto Bolaño: la posibilidad de una comunidad. Santiago: Recortes Críticos, 2014.

Foucault, Michel. “¿Qué es un autor?” Litoral 25/26 (1998).

Galindo, Óscar. “Metatextos e imaginarios identitarios en la literatura chilena (1950-1970)”. Estudios Filológicos 43 (2008): 101-114.

Gómez, Carmen. “¿Qué es el género programático?”. Revista de Filología Alemana 16 (2008): 31-49.

Jarillo, Cristina. Manifiesto y vanguardia: los manifiestos del futurismo italiano, dadá y el surrealismo. Bilbao: Universidad del País Vasco, 2010.

Lizama, Patricio y María Inés Zaldívar, eds. Las vanguardias literarias en Chile. Bibliografía y antología crítica. Madrid: Iberoamericana, 2009.

Ramírez Ruiz, Juan. Un par de vueltas por la realidad. Lima: Ediciones del movimiento Hora Zero, 1971.

Rubio, Rafael. “Presentación del libro Qué es el paraíso. Antología de Raúl Zurita. Selección y prólogo de Rafael Rubio. Santiago: Ediciones Tácitas, 2013. Proyecto patrimonio. Escritores y poetas en español. http://letras.mysite.com/rrub190513.html>.

Sánchez, Cecilia. El conflicto entre la letra y la escritura. Legalidades/contralegalidades de la comunidad de la lengua en Hispano-América y América-Latina. Santiago: Fondo de Cultura Económica, 2013.

Vásquez, Ainhoa. “Del infrarrealismo al real visceralismo: Bolaño y la autocrítica de un marginal”. Alpha 39 (2014): 57-68.

Zurita, Raúl. Raúl Zurita. Escritura material. Santiago: Ograma-Ministerio de Relaciones Exteriores de Chile, 2015.

Zurita, Raúl. “¿Qué es el paraíso?”. CAL 3, 1979: 20. Reproducido en Zurita. Santiago: Ediciones Universidad Diego Portales, 2011.

Zurita, Raúl. “Toma 2666”. Zurita. Santiago: Ediciones Universidad Diego Portales, 2011.

Zurita, Raúl. “Sinfonía final”. La vida nueva. Santiago: Universitaria, 1994.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Revista de humanidades (Santiago. En línea)

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...