Abstract
In order to address the influence of Eurocentrism in the Chilean educational historiographical discourse on East Asia, this research carried out a preliminary characterization of the representations of the region in Chilean school textbooks. Based on the texts from elementary to high school in the subjects of “History, Geography and Social Sciences” and “Citizenship Education”, an assessment was made of the knowledge delivered about China, Japan and South Korea. The research obtained two main results: 1) East Asia is an historiographical content studied as a complement to Universal History and 2) East Asia is presented as a fragmented local History. It was concluded that the education of East Asia is dependent on a Eurocentric discourse, which invites us to study alternatives to the subordinate representation of the region.
References
Biblioteca del Congreso Nacional [BCN]. “La educación chilena se abre al mercado asiático”. Bcn.cl, 2008, https://www.bcn.cl/observatorio/asiapacifico/noticias/educacion-chilena-se-abre-mercado-asiatico
Biblioteca del Congreso Nacional [BCN]. Desafíos de Chile en el Asia Pacífico 2018-2022. Valparaíso: Biblioteca del Congreso Nacional, 2018.
Braga, Gloria y Belver, José Luis. “El análisis de libros de texto: una estrategia metodológica en la formación de los profesionales de la educación”. Revista Complutense de Educación, n.° 27, vol.°1, 2014, pp. 199-218.
Choi, Jinok. “El fandom chileno de Hallyu y el intercambio cultural entre dos mundos”. Corea y Chile: Diálogo de dos mundos cruzando el Pacífico. Santiago: RIL Editores, 2021.
Cubilla, Sergio. “Eurocentrismo y orientalismo en los libros de texto de historia antigua de las escuelas secundarias de la Argentina (1890-1950)”. Revista Del Instituto de Historia Antigua Oriental, n.° 21, 2020, pp. 153-179.
Dussel, Enrique. El encubrimiento del otro. Quito: Ediciones ABYA-YALA, 1994.
Dussel, Enrique. “Europa, modernidad y eurocentrismo”. La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales. Perspectivas Latinoamericanas. Buenos Aires: CLACSO, 2006.
El Mostrador. “‘Es inconveniente hablar de censura’: Subsecretario de Educación le responde a editorial que acusó al Mineduc por polémica distribución de textos escolares”. Elmostrador.cl, enero de 2020, https://www.elmostrador.cl/noticias/2020/01/20/es-inconveniente-hablar-de-censura-subsecretario-de-educacion-le-responde-a-editorial-que-acuso-al-mineduc-por-polemica-distribucion-de-textos-escolares/
Fazio-Vengoa, Hugo. “La historia global y su conveniencia para el estudio del pasado y del presente”. Historia Crítica, n.° 39E, 2009, pp. 300-319.
Fontaine, Loreto. y Eyzaguirre, Bárbara. “Por qué es importante el texto escolar”. Estudios Públicos, n.° 68, 1997, pp. 355-369.
Godoy, Jack. El robo de la Historia. Madrid: Akal, 2011.
Hong, Won-Pyo. “Reading School Textbooks as a Cultural and Political Text. Representations of Asia in Geography Textbooks Used in the United States”. Journal of Curriculum Theorizing, n.° 25, vol.° 1, 2009, pp. 86-99.
Iacobelli, Pedro y Montt, María. “Repensando los vínculos con Asia desde América Latina y Asia”. INTUS-LEGERE HISTORIA, n.° 15, vol.° 1, 2021, pp. 1-4.
Lolas, Fernando. Apología del texto de estudio, literatura terciaria de la ciencia. Santiago: Editorial Universitaria, 1996.
López Facal, Ramón. “Nacionalismos y europeísmos en los libros de texto: identificación e identidad nacional”. Clío & Asociados, n.° 14, 2010, pp. 9-33.
Maire, Gonzalo. “The Category of Asian Studies in Chile: About the Object and Its Rules”. Asian Studies, n.° 9, vol.° 1, 2021, pp. 125-155.
Ministerio de Educación [MINEDUC]. “Ministerio y Superintendente de Educación recomiendan reutilizar útiles escolares del año pasado”. Mineduc.cl, enero 2021, https://www.mineduc.cl/recomienda-reutilizar-utiles-escolares-del-ano-pasado/
Mugio, Umemura. (2017). “Visual Images of Japanese Culture in Geography Textbooks in Italy (1912-2014)”. New Steps in Japanese Studies, vol.° 5, 2017, pp. 77-95.
Pachón, Damián. “La crítica del eurocentrismo y el pensamiento emergente en América Latina”. Investigaciones en filosofía y cultura en Colombia y América Latina. Bogotá: Ediciones USTA, 2017, 79-95.
Quijano, Aníbal. “Colonialidad del poder, eurocentrismo y América Latina”. Cuestiones y horizontes. De la dependencia histórico-estructural a la colonialidad/descolonialidad del poder. Buenos Aires: CLACSO, 2014, 777-832.
Ramallo, Francisco. “Enseñanzas de la historia y lecturas descoloniales: entrecruzamientos hacia los saberes de otros mundos posibles”. Revista Entramados – Educación y Sociedad, n.° 1, vol.° 1, 2014, pp. 43-59.
Said, Edward. Orientalismo. Barcelona: Random House Mondadori S.A, 2002.
Subsecretaría de Relaciones Económicas Internacionales [SUBREI]. Informe Mensual Comercio Exterior de Chile. Abril – 2022. Santiago: Subsecretaría de Relaciones Económicas Internacionales, 2022.
Tosi, Carolina. “El texto escolar como objeto de análisis. Un recorrido a través de los estudios ideológicos, didácticos, editoriales y lingüísticos”. Lenguaje, n.° 39, vol.° 2, 2011, pp. 469-500.
Villalón, Gabriel y Pagès, Joan. “¿Quién protagoniza y cómo la historia escolar? La enseñanza de la historia de los otros y las otras en los textos de estudio de Historia de Chile de educación primaria”. Clío & Asociados, n.° 17, 2013, pp. 119-136.
Wilhemym, Manfred. “La trayectoria de Chile frente a la región Asia-Pacífico”. Revista Estudios Internacionales, n.° 167, 2010, pp. 125-141.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 Revista de humanidades (Santiago. En línea)