To make space and the constitution according to Lumpérica sublimation: “i knew it hurt because of the scar”
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

espacio
estéticas no representativas
Lumpérica
Diamela Eltit
Memoria
Justicia social Space
Non-representational asthetics
Lumperica
Diamela Eltit
Social Justice

How to Cite

Sotomayor, Áurea M. “To Make Space and the Constitution According to Lumpérica Sublimation: ‘i Knew It Hurt Because of the scar’”. Revista De Humanidades (Santiago. En línea), no. 50, Aug. 2024, pp. 51-70, doi:10.53382/issn.2452-445X.824.

Abstract

This essay analyzes L. Iluminada’s actions and the marginal people that live in the plaza using concepts concerning public space, action, and freedom. Both L. Iluminada and the lumperío (marginal people) transform the plaza and themselves, creating moments of insubordination which are suspicious to the dictatorship. Their “out of place” becomes a place or dwelling because of Iluminada’s actions, which include corporal movements, glances, performance, and writing. This expresses a desire for community, a potentiality which is opposite to what the State dictates. Politically and aesthetically, self-constitution and Constitution coalesce in a proposal of social justice. The photo of a wounded woman (author) and the text’s poetic and baroque language are an invitation to an active reader to create sense and community because of a non-representational poetics. Using concepts from Arendt, Negri and Deleuze/Guattari regarding public space, a desire of community and ethics, this reading of Lumpérica underlines the text’s interest in the transformation of an occupied plaza by the dictatorship into a future space for liberty and creativity.

https://doi.org/10.53382/issn.2452-445X.824
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Amiel, Anne. Hannah Arendt. Política y acontecimiento. Buenos Aires: Nueva Visión, 2000.

Arendt, Hannah. La condición humana. Introducción de Manuel Cruz. Barcelona: Paidós, 2005.

_. “Labor, trabajo, acción”. De la historia a la acción. Introducción de Manuel Cruz. Barcelona: Paidós, 1999.

Bachelard, Gaston. La poética del espacio. México: FCE, 1965.

Barrientos, Mónica, ed. Diamela Eltit. No hay armazón que la sostenga. Entrevistas a Diamela Eltit. Talca: Editorial Universidad de Talca, 2017.

_. Valoración múltiple sobre Diamela Eltit. Santiago: Casa de las Américas y Universidad Autónoma de Chile, 2021.

Benhabib. Seyla. “La paria y su sombra: sobre la invisibilidad de las mujeres en la filosofía política de Hannah Arendt”. El siglo de Hannah Arendt. Compilado por Manuel Cruz. Barcelona: Paidós, 2006. 15-35.

Certeau, Michel de. The Practice of Everyday Life. Traducido por Steven Rendall. Berkeley: U. of California Press, 1984.

Char, René. Oeuvres Complètes. París: Gallimard, 1983.

Debord, Guy. La sociedad del espectáculo. Barcelona: Pre-Textos, 2000.

Deleuze, Gilles y Félix Guattari. Mil mesetas. Capitalismo y esquizofrenia. Traducido por José Vázquez Pérez y Umbelina Larraceleta. Valencia: Pre-textos, 1988.

Diccionario de la lengua española, <https://dle.rae.es> [septiembre de 2023].

Elizondo, Salvador. Farabeuf o la crónica de un instante. México: Joaquín Mortiz, 1971.

Eltit, Diamela. Lumpérica. Santiago: Biblioteca Planeta Sur, 1991.

Escobar, Arturo. Territories of Difference. Place, Movements, Life, Redes. Duke: Duke UP, 2008.

Grosz, Elizabeth. Space, Time, and Perversion. Nueva York: Routledge, 1995.

Hardt, Michael y Antonio Negri. Multitude, War and Democracy in the Age of Empire. Nueva York: Penguin Books, 2004.

Harvey David. Justice, Nature, and the Geography of Difference. Reino Unido: Blackwell, 1996.

Heidegger, Martin. “Building, Dwelling, Thinking”. Basic Writings. Editado por David Farrell Krell. Nueva York: Harper & Row, Publishers, 1977.

Kafka, Franz. “En la colonia penitenciaria”. Obras completas 1. Buenos Aires: Emecé, 1971. 1086-116.

Lefevbre, Henri. The Production of Space. Traducido por Donald Nicholson-Smith. Blackwell, 2009.

Massey, Doreen. Space, Place and Gender. Minesota: University of Minnesota Press, 1994.

Morales, Leónidas. “Diamela Eltit: el ensayo como estrategia narrativa”. Valoración múltiple sobre Diamela Eltit. Editado por Mónica Barrientos. Santiago: Casa de las Américas y Universidad Autónoma de Chile, 2021. 119-32.

Negri, Antonio. Job. La fuerza del esclavo. Traducido por Alcira Bixio. Buenos Aires: Paidós, 2003.

Ortega, Julio. “Diamela Eltit: resistencia y sujeto femenino”. Diamela Eltit. No hay armazón que la sostenga. Entrevistas a Diamela Eltit. Editado por Mónica Barrientos. Talca; Editorial Universidad de Talca, 2017. 139-53.

Soja, Edward. Thirdspace. Journeys to Los Angeles and Other Real and Imagined Places. Blackwell, 1996.

Sotomayor, Áurea María. “Emma Zunz y los azares de la causalidad: lectura y elaboración de la verosimilitud jurídica”. Escritura, vol. XI, n.º 22, 1986, pp. 257-71.

_. “Juzgar un juicio o las roturas de lo que se cose con afán: Puño y Letra, de Diamela Eltit)”. Revista Iberoamericana, vol. LXXVIII, n.º 241, 2012, pp. 1011-24.

_. “Tres caricias: una lectura de Luce Irigaray en la narrativa de Diamela Eltit”. Latin American Women’s Narrative: Practices and Theoretical Perspectives. Editado por Sara Castro-Klaren. Madrid/Frankfurt: Iberoamericana/Vervuert, 2003. 307-29.

_. “[Estar] justo en el umbral de la memoria: la violencia fundadora y la víctima en Lumpérica, de Diamela Eltit y en La muerte y la doncella, de Ariel Dorfman”. Femina Faber. Letras, Música, Ley. San Juan: Ediciones Callejón, 2004.

Vox Diccionario ideológico de la lengua española. Primera edición. Barcelona: Biblograf, S.A., 1995.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Revista de humanidades (Santiago. En línea)

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...