Thinking Afro-Diasporic Heritage in Chilean Museums: Perspectives on the Arrangement and Staging of Decolonized Objects and Bodies
DOI:
https://doi.org/10.53382/issn.2452-445X.771Keywords:
Afro-indigenous Heritage, Museums, Decolonization, Material CultureAbstract
The material culture and visualities of Afro-descendant component of state and university museums in Chile persist in their invisibility to society as a whole due to museological practices dissociated from the spheres of reflection on racialized structural inequality (activism, academia and public policies). Afro-diasporic heritages in Chilean public museums are characterized from the dialogue with decolonizing tendencies that are emerging in Western museums. In order to offer a first mapping of the pieces that compose this heritage, we discuss Hispanic-indigenous theoretical model that orients the classificatory order and the exhibition complex of museums when the problematic Afro-indigenous category becomes protagonist.
Downloads
References
Alvarado Cornejo, Manuel y Thiare León. “Vicente Huidobro, coleccionista de arte africano”. Informes. Fondo de Apoyo a la Investigación Patrimonial 2021, Santiago: Ministerio de las Culturas, de la Artes y el Patrimonio, 2021.
Amigo Durre, Ricardo. “Apuntes sobre la patrimonialización y popularización de la cultura afroariqueña en Chile contemporáneo”. Revista Paginas, vol. 14, n.º 34, 2022, pp. 1-26.
Andrade, Pedro, Mary Ann Argo Chávez y Alonso Soto-Cerda. “The presence of Africans and their descendants in colonial Concepción, Chile: a first approach”. Revista de Historia de América, n.º 162, 2022, pp. 13-56.
Appadurai, Arjun. “Disjuncture and Difference in the Global Cultural Economy”. Modernity at Large. Minnesota: University of Minnesota Press,1996; 27-47.
Arriaga, Eduard. “Visualidades, afro-descendencia y políticas de la representación en Colombia. Violencia simbólica y lucha por la representación”. A Contracorriente, vol. 20, n.º 1, 2022: 151-71.
Báez, Cristian. “Relaciones interétnicas afro-indígenas en el Norte de Chile. Desde la negación al reconocimiento”. Proyecto Afrocoquimbo, historia afro-indígena en Chile, Perú y Bolivia. Santiago: Ediciones Universidad Alberto Hurtado, 2022; 31-42.
Bakker, Freek y otros. “The Global Museum: natural history collections and the future of evolutionary science and public education”. Peer J, n.º 8, 2020, e8225.
Benavente, Carolina. “En el Centro Cultural La Moneda: la exposición ‘África’ y la cuestión colonial”. El Ciudadano, 1 ag. 2013. www. elciudadano.com.
Bergeron, Yves y Michèle Rivet. “Introduction”. Decolonising Museology. París: International Committee for Museology/ICOFOM, 2021; 10-18.
Bernand, Carmen. Negros esclavos y libres en las ciudades hispanoamericanas. Madrid: Fundación Histórica Tavera, 2001.
Bertin, Marion. “Que signifie ‘décoloniser’ les musées?”. Decolonising Museology. París: International Committee for Museology/ICOFOM, 2021; 43-47.
Bluard, Christine. “AfricaMuseum, Tervuren. Une ‘réorganisation’”. Decolonising Museology. París: International Committee for Museology/ICOFOM, 2021; 53-57.
Brea, José Luis. Los estudios visuales: por una epistemología política de la visualidad. En Estudios visuales. Madrid: Akal, 2005.
Carbone, Valeria Lourdes. “Investigar racismo, raza y etnicidad en América Latina. Una aproximación”. Haciendo historia. Buenos Aires: CLACSO, 2020; 213-32.
Carmona Jiménez, Javiera. “Esculturas africanas de Chile: lecturas de un patrimonio nacional en el escenario de la diferencia cultural”. Comparative Cultural Studies - European and Latin American Perspectives, vol. 3, n.º 6, 2018, pp. 41-56.
Célius, Carlo Avierl. L’esclavage au musée: Récit d’un refoulement. L’Homme, vol. 38, n.º 145, 1998, pp. 249-61.
Centro Cultural de La Moneda. “África. Obras de arte del Museo Etnológico de Berlín”. CCLM. 2013, www.cclm.cl.
Cortés, Gloria. “De aquí a la modernidad. Colección MNBA”. De aquí a la modernidad. Santiago: MNBA, 2020; 9-15.
Fuente, Alejandro de la y George Reid Andrews. “Los estudios afrolatinoamericanos, un nuevo campo”. Estudios Afrolatinoamericanos. Una introducción. Buenos Aires: CLACSO 2018; 11-37.
Gavilán, Jimmy. “El artista y coleccionista recuerda a amigos como el surrealista español y Roberto Matta”. EMOL. 15 en. 2018. www.emol.cl.
Gonçalves, Rodrigo. “‘Pensar alto” o el arte de no limitarse. Un documental sobre Malangatana Ngwenya Valente”. Revista Meer. 25 mar. 2021 www. meer.com/es.
Junge, Peter. “Arte de África”. África. Obras de arte del Museo Etnológico de Berlín. Santiago: CCLM / Ethnologisches Museum der Staatlichen Museen zu Berlin, 2013; 13-35.
Kreps, Christina. “Changing the rules of the road: post-colonialism and the new ethics of museum anthropology”. The Routledge Companion to museum ethics. Londres: Routledge, 2012; 70-84.
Lamborghini, Eva. “Antropología de los museos y representaciones afrodescendientes: perspectivas teóricas, debates y propuestas”. Revista del Museo de Antropología, vol. 12, n.º 3, 2019, pp. 61-72.
Matamoros-Fernández, Ariadna y Johan Farkas. “Racism, hate speech, and social media: A systematic review and critique”. Television & New Media, vol. 22, n.º 2, 2021, pp. 205-24.
Montoya-Aguilar, Carlos. Colección de esculturas africanas Vicente Huidobro. Santiago: MNBA. 2006.
Montoya-Aguilar, Carlos. Esculturas del África Central. Santiago: Ocho Libros, 2013. Museo de Arte y Artesanía de Linares. Manuscrito registro 4870-11544.
Olusoga, David. “Prólogo”. El libro de las culturas negras. DK/Penguin Random House, 2022; 9-10.
Oros Rodríguez, Varinia. Muñecas: personajes del tiempo. La Paz: Musef, 2014.
Philippe, Nora y Deborah Willis. Black Dolls. La collection Deborah Neff. Lyon: Fage, 2018.
Phillips, Barnaby. “La extraordinaria historia de una valiosa escultura africana que solo debía ser vendida ‘en caso de un nuevo Holocausto’”. BBC News Mundo, 28 mar. 2021. www.bbc.com.
Pérez Cuevas, Jaime y Milencka Vidal. Catastro y visualidad de afromestizos en Chile. Santiago: RIL, 2019.
Porto, Nuno. “African Collections in Times of Restitution”. Under Different Moons. Vancouver: Museum of Anthropology of UBC, 2021; 187-210.
Proyecto AfroCoquimbo. “Conversatorio: Artes y Afrodescendencia en Hispanoamérica y Chile”. Youtube, 26 diciembre 2023. https://youtu.be/PAGrWzH-tCg?si=ri7_dJkRs86ZLo7F.
Risnicoff, Mónica. “Afro-descendent heritage and its unacknowledged legacy in Latin American Museum Representation”. Museums, Ethics and Cultural Heritage. Londres: Routledge; 296-303.
Savoy, Bénédicte. Africa’s Struggle for its Art. History of a Postcolonial Defeat. Princeton: Princeton UP, 2022.
Schavelzon, Daniel y Flavia Zorzi. “Arqueología Afro-Argentina: Un caso de miopía racista en el mundo académico al inicio del siglo veinte”. The Journal of Pan African Studies, vol. 7, n.° 7, 2014, pp. 93-107.
Seattle Art Museum (SAM). Art from Africa. Long Steps Never Broke a Back. Seattle: SAM, 2002.
Shelton, Anthony. “Introduction”. Under Different Moons. Vancouver: Museum of Anthropology of UBC, 2021; 3-15.
Torres Vergara, Andrea. “Museo de Arte y Ciencia de Los Choros: ‘La comunidad nos ha ido llevando a hacer las cosas’”. Revista Museos, n.º 36, 2017, pp. 18-25.
Turner, Hannah. Cataloguing culture: Legacies of colonialism in museum documentation. Vancouver: UBC Press, 2020.
Uribe, Alfonso. “Clasificación y discurso sobre la cultura material de los afro en los museos de Córdoba”. Esclavos. Una subjetividad negada. Estudio interdisciplinario en territorios periféricos de la antigua Monarquía hispánica: siglos XVII a mediados del XIX. Córdoba: Báez Ediciones, 2019; 221-53.
Wade, Peter. “Estudios afrodescendientes en Latinoamérica: racismo y mestizaje” Tabula Rasa, n.º 27, 2017, pp. 23-44.
Warne Monroe, John. Metropolitan fetish. African sculpture and the Imperial French invention of Primitive Art. Nueva York: Cornell UP, 2019.
Wolf, Eric. Europa y la gente sin historia. México: FCE, 2022.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista de humanidades (Santiago. En línea)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
-
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
-
NoDerivatives — If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
- You do not have to comply with the license for elements of the material in the public domain or where your use is permitted by an applicable exception or limitation.
- No warranties are given. The license may not give you all of the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rights may limit how you use the material.