Early cinephilia. reflections starting on María Wiesse’s and León Klimovsky’s columns
Keywords:
Film Critic, León Klimovsky, María Wiesse, Columns, CinephiliaAbstract
This essay explores the origins of latinamerica’s film critic, tracing landmarks and then, analyzing two cinema columns of the late twenties. First, the column “Cinema. Notes on some films” signed by the Peruvian writer Maria Wiesse and published in Amauta magazine between October 1928 and October 1929. Secondly, we analyze a column called “Cinedramas”, written by the Argentinian film director León Klimovsky, published at Claridad magazine between July 1927 and late 1928. In both cases, we propose that film criticism allows them not only to comment on specific films, but also to think of cinema as an aesthetic, social and political phenomenon.
Downloads
References
Bongers, Wolfgang, María José Torrealba, Ximena Vergara, eds. Archivos i letrados. Escritos sobre cine en Chile: 1908-1940. Santiago: Cuarto Propio, 2011.
Bustamante, Cecilia. “Intelectuales peruanas de la generación de José Carlos Mariátegui”. NS, NorthSouth 13 (1982). 111-126.
Delgado, Mónica. “Ideas para problematizar el cine: los textos de María Wiesse”. Abril de 2010. Pacarina del Sur 2. Visitado el 10 de diciembre de 2016. <http://pacarinadelsur.com/home/pielago-de-imagenes/61-ideas-paraproblematizar-
el-cine-los-textos-de-maria-wiesse-en-amauta>.
De Valck, Marijke y Malte Hagener. Cinephilia. Movies, love and memory. Amsterdam: University Press, 2005.
Ferrari, Germán. “Hollywood en castellano. Las críticas cinematográficas de Ignacio B. Anzoátegui en la revista Criterio (1928-1929)”. En Intelectuales, escritores e industria cultural en la Argentina (1898-1933) Ed. Eduardo Romano.
Buenos Aires: Crujía, 2012.
Gárate, Miriam. “Crítica cinematográfica y ficción en Horacio Quiroga. Revista Iberoamericana 222 (2008). 101-114.
Gárate, Miriam. “Presencia de lo cinematográfico en dos revistas de vanguardia: los casos de Klaxon (Brasil) y Martín Fierro (Argentina)”. 2006-2007. Pilquén 9. Visitado el 10 de diciembre de 2016. <http://www.scielo.org.ar/pdf/spilquen/n9/n9a04.pdf>.
Goldstein, Miriam. “Artistas e intelectuales argentinos ante ‘La quimera del… cine’”. En Intelectuales, escritores e industria cultural en la Argentina (1898-1933). Ed. Eduardo Romano. Buenos Aires: Crujía, 2012.
González, Manuel. El cine que vio Fósforo. México: Fondo de Cultura Económica, 2003.
Guardia, Sara Beatriz. “Amauta y la escritura femenina de los años veinte”. Amauta y su Época. 80 Aniversario de su fundación. Lima: Editorial Minera, 2007.
Keizman, Betina. “Alfonso Reyes y el cine del porvenir”. Aisthesis 57 (2015). 203-218.
Lattanzi, María Laura. “Cinefilia y lectores digitales”. 2016. laFuga 18. Visitado el 5 de marzo de 2017. <http://www.lafuga.cl/media/pdf/cinefilia_y_lectores_digitales_laFuga.pdf>.
Maldonado, Leonardo. Surgimiento y configuración de la crítica cinematográfica en la prensa argentina (1896-1920). Buenos Aires: iROJO, 2006.
Míquel, Ángel. Por las pantallas de la ciudad de México. Periodistas del cine mudo. México: Universidad de Guadalajara, 1995.
Núñez, Gabriela. “Perception of Hollywood Movies by the Peruvian Journal Amauta (1926-1930)”. International Journal of Liberal Arts and Social Science 3 (2014). 79-86.
Rocca, Pablo. “Horacio Quiroga ante la pantalla”. Anales de Literatura Hispanoamericana 32 (2003). 27-36.
Romaguera, Joaquim y Homero Alsina, eds. Textos y manifiestos del cine. Estética. Escuelas. Movimientos. Disciplinas. Innovaciones. Madrid: Cátedra, 2007.
Utrera, Laura. “Notas críticas y relatos sobre cine: una lectura de su articulación en Horacio Quiroga”. CELEHIS. Revista del Centro de Letras Hispanoamericanas 21 (2010). 123-145.
Vergara, Ximena. “César Vallejo y el cine: intermedialidad, cinefilia de vanguardia y política”. En Profundidad de campo. Des/encuentros cine-literatura en Latinoamérica. Eds. Betina Keizman y Constanza Vergara. Santiago: Metales pesados, 2016.
Zegarra, Chrystian. “Cine y literatura en la vanguardia peruana (1897-1930)”. El celuloide mecanografiado: la poesía cinemática de E. A. Westphalen. Madrid: Verbum, 2013.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista de humanidades (Santiago. En línea)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
-
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
-
NoDerivatives — If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
- You do not have to comply with the license for elements of the material in the public domain or where your use is permitted by an applicable exception or limitation.
- No warranties are given. The license may not give you all of the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rights may limit how you use the material.