(Not) To Make It in America: The Reality of Immigrants in the Theater of Armando Discépolo
Keywords:
Armando Discépolo, theater, Argentina, twentiethcentury, immigrantsAbstract
In the theater of Armando Discépolo, the characters act as grotesque cartoons of every day life situations in an Argentina in the threshold of modernity at the beginning of the twentieth- century, when adaptation to social change was difficult, especially for immigrants. In his works, Discépolo displays deformed, incongruous characters, with serious flaws often derived from their migrant status and their being foreigners, “others” in a land not their own and in which they fail. Discépolo’s plays are social documents, and its characters attest to the importance of this playwright as a literary, historical and a political voice of his time.
Downloads
References
Alberdi, Juan Bautista. Bases y puntos de partida para la organización política de la República Argentina. 2ª Ed. Buenos Aires: Eudeba, 1984.
Armus, Diego. “Mirando a los italianos. Algunas imágenes esbozadas por la élite en tiempos de la inmigración masiva”. La inmigración italiana en Argentina. Buenos Aires: Editorial Biblos, 1985. 95-104.
Castro, Donald. The Development and Politics of Argentine Immigration Policy 1852-1914. To Govern is to Populate. San Francisco: The Edwin Mellen Press, 1991.
Chaudhuri, Una. Staging Place: The Geography of Modern Drama. Ann Arbor: University of Michigan Press, 1997.
Cibotti, Ema. “Del habitante al ciudadano: La condición del inmigrante”. Nueva Historia Argentina. El progreso, la modernización y sus límites (1880-1916). Tomo 5. Buenos Aires: Editorial Sudamericana, 2000. 365-408.
Discépolo, Armando. Obra dramática de Armando Discépolo. Volumen 3. Buenos Aires: Eudeba, 1996.
Discépolo, Armando. Obra dramática de Armando Discépolo. Volumen I. Buenos Aires: Eudeba, 1987.
Discépolo, Armando. Obras escogidas. Volumen 2. Buenos Aires: Editorial Jorge Álvarez, 1969.
Gallo, Blas Raúl. Historia del sainete nacional. Buenos Aires: Editorial Quetzal, 1958.
Germani, Gino. Política y sociedad en una época de transición: De la sociedad tradicional a la sociedad de masas. Buenos Aires: Paidós, 1962.
Halperin Dongui, Tulio. “La integración de los inmigrantes italianos en la Argentina. Un comentario”. La inmigración italiana en Argentina. Buenos Aires: Editorial Biblos, 1985. 87-93.
Kaiser-Lenoir, Claudia. El grotesco criollo: estilo teatral de una época. La Habana: Casa de las Américas, 1977.
Mancuso, Hugo y Armando Minguzzi. Entre el fuego y la rosa. Pensamiento social italiano en Argentina: Utopías anarquistas y programas socialistas (1870-1920). Buenos Aires: Ediciones Biblioteca Nacional y Página/ 12, 1999.
Onega, Gladys. La inmigración en la literatura argentina. Buenos Aires: Editorial Galerna, 1968.
Ordaz, Luis. “Frustraciones y fracasos del período inmigratorio en los “grotescos criollos” de Armando Discépolo”. Espacio de crítica e investigación teatral 3:5 (1989): 43-51.
Portantiero, Juan Carlos. Realismo y realidad en la narrativa argentina. Buenos Aires: Procyon, 1961.
Romero, Luis Alberto. “Las dos leyendas de la inmigración”. Teatro 6. 25 (1986): 8-17.
Scalabrini Ortiz, Raúl. El hombre que está solo y espera. Buenos Aires: Gleizer, 1931.
Sanhueza, María Teresa. “The Italian Contribution to Argentine Popular Culture and Theater.” Italy and Greece: Ancient Roots and New Beginnings. Ed. Mario Aste. Lafayette: Bordhigera Inc., 2005. 128-151.
Sanhueza, María Teresa. Continuidad, tradición y cambio: El grotesco criollo de Armando Discépolo. Buenos Aires: Nueva Generación, 2004.
Sarlo, Beatriz. Una modernidad periférica: Buenos Aires 1920 y 1930. Buenos Aires: Ediciones Nueva Visión, 1988.
Scobie, James. Argentina: A City and a Nation. 2nd Ed. New York: Oxford University Press, 1971.
Slatta, Richard W. Gauchos and the Vanishing Frontier. Lincoln: University of Nebraska Press, 1983.
Stach, Francisco. “La defensa social y la inmigración”. Boletín Mensual del Museo Social Argentino Año 5 (julio-agosto 1916): 55-56.
Svampa, Maristella. El dilema argentino: Civilización o Barbarie. De Sarmiento al revisionismo peronista. Buenos Aires: El Cielo por Asalto, 1994.
Terán, Óscar. “El pensamiento finisecular (1880-1916)”. Nueva Historia Argentina. El progreso, la modernización y sus límites (1880-1916). Tomo 5. Buenos Aires: Editorial Sudamericana, 2000. 327-363.
Vázquez-Rial, Horacio. Buenos Aires 1880-1930. La capital de un imperio imaginario. Madrid: Alianza, 1996.
Yunque, Álvaro. La literatura social en Argentina. Buenos Aires: Editorial Claridad, 1941.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista de humanidades (Santiago. En línea)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
-
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
-
NoDerivatives — If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
- You do not have to comply with the license for elements of the material in the public domain or where your use is permitted by an applicable exception or limitation.
- No warranties are given. The license may not give you all of the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rights may limit how you use the material.