The return of Sisyphus. Catastrophe and dictatorship in Chile o muerte (1974) by Germán Marín and Armindo Cardoso
DOI:
https://doi.org/10.53382/issn.2452-445X.881Keywords:
Chile, Military Coup, Dictatorship, Catastrophe, Chile o muerte, Germán Marín , Armindo CardosoAbstract
This article examines the work Chile o muerte (1974) by Germán Marín and Armindo Cardoso as an iconotext of political resistance that exposes the tensions of Chilean society in the 70's, in order to make visible the country's catastrophe around the Military coup of September 11, 1973. Chile, like Sisyphus and its fatal sentence, is stalked by ruin when a threat (re)appears in the status quo that challenges the course of the country and awakens the citizens. The plastic dimension made explicit in the photographs by Armindo Cardoso, and the plot dimension, worked on by Germán Marín, take center stage as an inter-artistic editorial project, which seeks to ward off the violence of the Pinochet dictatorship, based on a curatorship that exhibits interventionism. of which Chile was affected in the years of Popular Unity.
Downloads
References
Agamben, Giorgio. Autorretrato en el estudio. Buenos Aires: Adriana Hidalgo, Editores, 2019.
Allende, Salvador. “Discurso en la Asamblea General de las Naciones Unidas. Nueva York, 4 de diciembre de 1972”. Salvador Allende y América Latina: 12 discursos y 2 conferencias de prensa. México: Casa de Chile en México, 1978.
Bauret, Gabriel. De la fotografía. Buenos Aires: La marca editora, 2016.
Benjamin, Walter. Ensayos escogidos. Traducido por H. A. Murena. Buenos Aires: El Cuenco de Plata, 2010.
Biblioteca Nacional de Chile. “El gobierno de la Unidad Popular (1970-1973).” Memoria Chilena, www.memoriachilena.gob.cl.
Camus, Albert. El mito de Sísifo. Madrid: Alianza, 1985.
Cartier-Bresson, Henri. The decisive moment. New York: Steidl, [1952] 2014.
Claus Clüver. Ekphrasis Reconsidered. On Verbal Representations of Non-verbal Texts. Ámsterdam: Rodopi, 1997.
DIBAM. Armindo Cardoso. Un otro sentimiento del tiempo. Chile, 1970-1973. Santiago: Centro de Investigaciones Diego Barros Arana y Biblioteca Nacional de Chile, 2017.
Fernández, Horacio. Una revisión al fotolibro chileno. Santiago: Fundación Sud Fotográfica, 2018.
Freeman, Michael. Fotografía digital. Blanco y negro. Barcelona: The liex Press Limited, 2006.
Fuentes Leal, Mariela. “El imaginario de las ruinas desde una nostalgia reflexiva en Adiciones palermitanas de Germán Marín”. Universum, vol. 36, n.º 1, 2021, pp. 237-252.
Fuentes, Mariela y Juan Cid Hidalgo. “La doble impronta de la memoria en Lazos de familia”. Revista de Letras, vol. 62, n.º 2, 2022, pp. 103-119.
Garona Garvier, Marina, y María Andrea Giovane Yánez, ed. Bibliología e icono textualidad. Estudios interdisciplinarios sobre las relaciones entre textos e imágenes. Ciudad de México: UNAM, 2019.
González Aktories, Susana y Irene Artigas Albarelli, ed. Entre artes entre
actos: ecfrasis e intermedialidad. México: UNAM, 2011.
Goyeneche-Gómez, Edward. “La fotografía documental en tiempos de crisis: historia pictorial y humanismo dramático”. Palabra Clave, vol. 22, n.º 4, 2019, pp. 1-24.
Heller, Eva. Psicología del color. Cómo actúan los colores sobre los sentimientos y la razón. Barcelona: Gustavo Gili, 2008.
Kottow, Andrea. “La figura de la pérdida como catástrofe del individuo contemporáneo en la trilogía Un animal mudo levanta la vista de Germán Marín: una lectura desde Peter Sloterdijk”. Acta litaria, n.º 41, 2010, pp. 35-51.
Marín, Germán. Chile o muerte. México: Editorial Diógenes, 1974.
_. Cicatrices. México: Papeles de Santiago, 1975.
_. Una historia fantástica y calculada. Siglo XXI, 1976.
_. Historia fantástica y calculada de la CIA en el país de los chilenos (1976).
Ciudad de México: Siglo XXI, 1976
_. Las cien águilas. Santiago: Planeta, 1997.
_. Ídola. Santiago: Hueders, 2001.
_. “El palacio de la risa”. Un animal mudo levanta la vista. Santiago: Sudamericana, 2002.
_. Cartago. Santiago: Random House Mondadori, 2008.
_. La segunda mano. Santiago: Random House Mondadori, 2009.
_. Lazos de familia. Relatos con imágenes. Santiago: Sudamericana, 2011.
_. El Guarén. Santiago: FCE, 2012.
_. Bolígrafo o los sueños chinos. Santiago: Diego Portales, 2016.
Mitchell, W.J.T. ¿Qué quieren las imágenes? Bilbao: Sans Solei Ediciones, 2017.
Pimentel, Luz Aurora. “Écfrasis y lecturas iconotextuales” Poligrafías, n.º 4, 2003, pp. 205-215.
_. “Ecfrasis: el problema de la iconotextualidad y de la representación verbal”. Constelaciones 1. Fráncfort del Meno- Madrid: Vervuert, 2012, 307-350.
Rancière, Jacques. El reparto de lo sensible. Estética y política. Santiago: LOM, 2009.
_. El malestar de la estética. Buenos Aires: Capital Intelectual, 2011.
_. Política de la literatura. Buenos Aires: Libros del Zorzal, 2011.
_. El destino de las imágenes. Buenos Aires: Prometeo, 2001.
_. Aisthesis. Escenas del régimen estético del arte. Buenos Aires: Bordes Manantial, 2013.
Sontag, Susan. Sobre la fotografía. Buenos Aires: Edhasa, 2007.
Tagg, John. El peso de la representación. Ensayos sobre fotografías e historias. Barcelona: Gustavo Gili, 2005.
Unidad Popular (Chile). Programa básico de gobierno de la unidad popular. Candidatura Presidencial de Salvador Allende. Santiago: Instituto Geográfico Militar, 1969.
Peter Wagner. Icons - Texts - Iconotexts. Essays on Ekphrasis and Intermediality. Berlín: Walter de Gruyter, 1996.
_. Reading Iconotexts: From Swift to the French Revolution. Londres: Reaktion Books, 1997.
Willem, Bieke. “Lugares de memoria en El palacio de la risa de Germán Marín y Nocturno de Chile de Roberto Bolaño”. Taller de Letras, n.º 53, 2013, pp. 109-125.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista de humanidades (Santiago. En línea)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
-
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
-
NoDerivatives — If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
- You do not have to comply with the license for elements of the material in the public domain or where your use is permitted by an applicable exception or limitation.
- No warranties are given. The license may not give you all of the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rights may limit how you use the material.