Baile Chino: pilgrimage and building the nation in Northern Chile
DOI:
https://doi.org/10.53382/issn.2452-445X.883Keywords:
Popular religiosity, Nacionalism, Ethnicity, Baile chino , Andean dancesAbstract
In this research we analyze the History of The Iquique Chinese Dance in the role of two elements that we find interesting to stand out. The first one mentions the displacement of this dance to the North of Chile and its subsequent popularity in the city of Iquique. Immediately it is to empahasize that during this process two identity elements have well been combined: Chilean nationalism and the regional identity of Tarapaca. Throughout this analysis we are also interested in specifying the communicational links that have been produced between the two most important festivities in The North of Chile: Andacollo and La Tirana.
Downloads
References
Anderson, Benedict. Comunidades imaginadas. Reflexiones sobre el origen y la difusión del nacionalismo. México: FCE, 1993.
Berger, Peter y Richard John Neuhaus. “Potenciar al ciudadano: El rol de las estructuras intermedias en las políticas públicas”. Estudios Públicos, n.º 49, 1993, pp. 175-226.
Burke, Peter. Hibridismo cultural. Madrid: Akal, 2010.
_. La cultura popular en la Europa Moderna. Madrid: Alianza, 1991.
Comaroff, Jean y John Comaroff. Teoría desde el sur. O cómo los países centrales evolucionan hacia África. Buenos Aires: Siglo XXI, 2013.
Chacama, Juan y Gustavo Espinosa. “La Ruta de Tarapacá: Análisis de un mito y una imagen rupestre en el Norte de Chile”. Rupestreweb, 1999, www.rupestreweb.info.
Chatterjee, Partha. La nación en tiempo heterogéneo y otros estudios subalternos. Buenos Aires: Siglo XXI y Clacso, 2008.
Contreras, Rafael y Daniel González. Será hasta la vuelta del año. Bailes chinos, festividades y religiosidad popular del Norte Chico. Santiago: Consejo Nacional de la Cultura y las Artes, 2014.
Elias, Norbert. El proceso de la civilización. Investigaciones sociogenéticas y psicogenéticas. México: FCE, 1988.
García, José Javier. Los bailes religiosos del norte de Chile o los danzantes de la Virgen. Salamanca: Universidad Pontificia de Salamanca, 1986.
Godoy Orellana, Milton. Chinos Mineros-danzantes del Norte Chico, siglos XIX y XX. Santiago: Editorial Universidad Bolivariana, 2007.
Guerrero Jiménez, Bernardo. La Tirana, economía y cultura. Quito: Instituto Iberoamericano del Patrimonio Natural y Cultural del Convenio Andrés Bello, 2007.
_. La Tirana, Flauta, bandera y tambor: el baile Chino. Iquique: Ediciones El Jote Errante y Ediciones Campvs, 2009.
_. “Deporte y religión en la era del Salitre”. Relatos de vida y experiencia de investigación. Tarapacá en el mes de la minería. Editado por Alberto Prado. Iquique: Arquitectura y Territorio, 2013; 83-92.
_. La Tirana. Chilenización y religiosidad popular en el Norte Grande. Iquique: Instituto de Estudios Andinos Isluga, 2015.
_. Cuerpo y sanación en la religiosidad popular del Norte Grande de Chile. Inédito. 2016.
_. “Pieles rojas en el desierto de Atacama. El baile de Aniceto Palza”. Estudios Atacameños, n.º 57, 2018, pp. 203-220.
Joas, Hans. El pragmatismo y la teoría de la sociedad. Madrid: Siglo XXI, 1998.
López, Hilda. La Chinita de Andacollo. Reina de la Montaña. Santiago: Ediciones Del Cacto, 1995.
Mc Evoy, Carmen. Guerreros civilizadores. Política, sociedad y cultura en Chile durante la Guerra del Pacífico. Santiago: UDP, 2011.
Mercado, Claudio. Con mi humilde devoción. Bailes Chinos en el Chile Central. Santiago: Museo Chileno de Arte Precolombino y Banco Santander, 2003.
Núñez, Lautaro. La Tirana del Tamarugal del misterio al sacramento. Antofagasta:
Universidad Católica del Norte, 1988.
Ojeda, José. Yo batiré mi bandera si e Señor me da valor. Notas introductorias a la historia de los Chinos del Carmen de Iquique. Iquique: Autoedición, 2018.
Pease, Franklin. El Dios creador andino. Lima: Mosca Azul Editores, 1973.
Pezoa, Francisco Luis. “Canto a la pampa” [1908]. Historia y ficción en el ciclo salitrero. Bravo y Guerrero. Iquique: Ediciones Campvs, 2000.
Reed, Susan. “La política y la poética de la danza”. Cuerpos en movimiento. Antropología de y desde las danzas. Coordinado por Silvia Citro y Patricia Aschieri. Buenos Aires: Biblios, 2012, 75-100.
Taylor, Charles. “Nacionalismo y modernidad”. Naciones, identidad y conflicto. Una reflexión sobre los imaginarios de los nacionalismos. Editado por Glover, Margalit, McKim, Taylor y Walzer. Barcelona: Gedisa, 2014; 51-92
Vicuña, Manuel. La imagen del desierto de Atacama (XVI-XIX). Del espacio de la disuasión al territorio de los desafíos. Santiago: USACH, 1995.
Weber, Eugen. Peasants into Frenchmen. Stanford: Stanford UP, 1976.
Documentos
El Tarapacá, 26 de diciembre de 1936.
_. 25 de diciembre 1946.
La Patria, 16 de julio de 1911.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista de humanidades (Santiago. En línea)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
-
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
-
NoDerivatives — If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
- You do not have to comply with the license for elements of the material in the public domain or where your use is permitted by an applicable exception or limitation.
- No warranties are given. The license may not give you all of the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rights may limit how you use the material.