Divert tradition: appropriation art in the mexican magazine S.NOB
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

Artistic and Cultural Magazines
Intermediality
Appropriation
Pataphysics
Cinema Revistas artístico-culturales
intermedialidad
apropiación
patafísica
cine

How to Cite

Alberdi Soto, B. “Divert Tradition: Appropriation Art in the Mexican Magazine S.NOB”. Revista De Humanidades (Santiago. En línea), no. 37, May 2018, pp. 15-37, https://revistahumanidades.unab.cl/index.php/revista-de-humanidades/article/view/134.

Abstract

The Mexican magazine S.Nob (7 issues, October to November, 1962), directed by Salvador Elizondo, Juan García Ponce and Emilio García Riera, represents a remarkable milestone in the Latin American genealogy of Appropriation Art, based on the recycle of pre-existingimages and texts to divert and dismantle tradition. This article goes in deep in the intermedial dimensions of this project, linked to certain aesthetics such as French Pataphysics. At the same time, the magazine challenges
and redefines the boundaries between writing and visuality, through acts of creation and critique situated in art interstices, such as: the hybridization of materials, the spatialization of writing, and the exploration of the cinema as an artistic and cultural device of modernity.

PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Barthes, Roland. “El rostro de la Garbo”. Mitologías. Buenos Aires: Siglo XXI, 1980. 42-43.

Bourriaud, Nicolas. Post producción: la cultura como escenario: modos en que el arte reprograma el mundo contemporáneo. Buenos Aires: Adriana Hidalgo, 2004.

Debord, Guy y Gil J. Wolman. “Métodos de tergiversación”. S/F. A Parte Rei. Visitado el 16 de octubre de 2016. <http://serbal.pntic.mec.es/~cmunoz11/debord.html>.

Del Valle Dávila, Ignacio. “Crear dos, tres . . . muchos collages, es la consigna. El collage en el documental latinoamericano de descolonización cultural”. Cinéma et politique 21 (2013): 42-55.

Elizondo, Salvador. “Los secretos de la escritura”. Entrevista por Adolfo Castañón. Revista de la Universidad de México 26 (2006): 58-66.

Labraña, Marcela. “La nueva novela de Juan Luis Martínez y la cultura oriental”. Vértebra 4 (1999): 2-6.

Mariniello, Silvestra. “Cambiar la tabla de operación. El medium intermedial”. Acta Poética 30 (2009): 59-85.

Olivier, Florence. “S.Nob (1962-1963): Revue de grupe de La Casa del Lago”. América. Cahiers du CRICCAL: Le Discours culturel dans les revues latinoaméricaines (1940-1970) 9/10 (1990): 165-173.

Ortuño, Antonio. “Elizondo: una remembraza S.nob”. 8 de febrero de 2008. Letras Libres. Visitado el 16 de octubre de 2016.

<http://www.letraslibres.com/blogs/elizondo-una-remembranza-snob>.

Poniatowska, Elena. Leonora. Barcelona: Seix Barral, 2011.

Prada, Juan Martín. La apropiación posmoderna: arte, práctica apropiacionista y teoría de la posmodernidad. Madrid: Fundamentos, 2001.

Revista S.Nob. México D.F.: Editorial Aldus, 2008.

Speranza, Graciela. Manuel Puig: después del fin de la literatura. Buenos Aires: Norma, 2000.

Speranza, Graciela. “Tiempo recuperado. Apropiación 2.0”. Revista Otra Parte 28 (2013): 1-9.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Revista de humanidades (Santiago. En línea)

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...