Derrida and the problem of supplement: filmic trace’s spectral character
PDF (Español (España))

Keywords

Jacques Derrida
Supplement
Trace
Specter
Cinema
Deconstruction Jacques Derrida
Suplemento
Huella
Espectro
Cine
Deconstrucción

How to Cite

Molina Barea, M. del C. “Derrida and the Problem of Supplement: Filmic trace’s Spectral Character”. Revista De Humanidades (Santiago. En línea), no. 47, Jan. 2023, pp. 193-28, doi:10.53382/issn.2452-445X.701.

Abstract

The present paper addresses Jacques Derrida’s theory about the “supplement” in an attempt to present the “origin” as non-presence or erased origin, thus dismantling the metaphysical linkage between the sign and the represented. Methodologically, the paper explores a “performative” approach to deconstruction, which serves to analyze the category of supplement by subverting the notion of writing as “speech’s image” taken from derridian rereading of Rousseau. It will then be used the concepts of “différance” and “párergon” in order to argue the originary character of “trace”. This aspect will be specifically orientated to the study of supplement in the case of cinematographic image, that is why some films will be cited as relevant examples. Ultimately, the paper revisits derridian idea of “hospitality” as a way to enhance respect for all the spectral traces that reappear within cinematographic images.

https://doi.org/10.53382/issn.2452-445X.701
PDF (Español (España))

References

Agüero Águila, Javier. “El imposible duelo o la traición más justa. La política de los fantasmas en Jacques Derrida”. Daimon. Revista Internacional de Filosofía, n.º 83, 2021, pp. 217-29.

Balcarce, Gabriela. “El problema de la materia y el suplemento. Un rodeo por la noción de prótesis”. Instantes y Azares. Escrituras nietzscheanas, n.º 23, 2019, pp. 77-85.

Bredekamp, Horst. Teoría del acto icónico. Madrid: Akal, 2017.

Daney, Serge, y Jean-Pierre Oudart. “Work, Reading, Pleasure [On Salator]”. Cahiers du Cinéma 1969-72, III. The Politics of Representation. Editado por N. Browne. London: Routledge, 1996, 115-36.

De Peretti, Cristina. Jacques Derrida: texto y deconstrucción. Barcelona: Anthropos, 1989.

Deleuze, Gilles. Lógica del sentido. Barcelona: Paidós, 1989.

Derrida, Jacques. La voz y el fenomeno. Introducción al problema del signo en la fenomenología de Husserl. Valencia: Pre-Textos, 1985.

Derrida, Jacques. De la gramatología. México: Siglo XXI, 1986.

Derrida, Jacques. Memorias para Paul de Man. Barcelona: Gedisa, 1989.

Derrida, Jacques. Márgenes de la filosofía. Madrid: Cátedra, 1994.

Derrida, Jacques. Espectros de Marx. El Estado de la deuda, el trabajo del duelo y la nueva internacional. Madrid: Trotta, 1995.

Derrida, Jacques. El monolingüismo del otro o la prótesis de origen. Buenos Aires: Manantial, 1996.

Derrida, Jacques. La diseminación. Madrid: Fundamentos, 1997.

Derrida, Jacques. Mal de archivo. Una impresión freudiana. Madrid: Trotta, 1997.

Derrida, Jacques. Aporías. Morir – esperarse (en) los “límites de la verdad”. Barcelona: Paidós, 1998.

Derrida, Jacques. “El cine y sus fantasmas”. Desobra: pensamiento, arte, política, n.º 1, 2002, pp. 93-106.

Derrida, Jacques. La verdad en pintura. Buenos Aires: Paidós, 2005.

Derrida, Jacques. Artes de lo visible (1979-2004). Pontevedra: Ellago Ediciones, 2013.

Derrida, Jacques. Clamor (Glas). Madrid: La Oficina, 2015.

Derrida, Jacques y Anne Dufourmantelle. La hospitalidad. Buenos Aires: Ediciones de la Flor, 2008.

Derrida, Jacques y Safaa Fathy. Rodar las palabras. Al borde de un filme. Madrid: Arena, 2004.

Derrida, Jacques y Élisabeth Roudinesco. Y mañana, qué…Buenos Aires: FCE, 2009.

Derrida, Jacques y Bernard Stiegler. Ecografías de la televisión. Entrevistas filmadas. Buenos Aires: Eudeba, 1998.

Fontcuberta, Joan. El beso de Judas. Fotografía y verdad. Barcelona: Gustavo Gili, 1997.

Haddock-Lobo, Rafael. “Pensar-temer. La deconstrucción como crítica a la metafísica y a la ontología y como afirmación de la espectralidad constitutiva del pensamiento”. Instantes y Azares. Escrituras nietzscheanas, n.º 23, 2019, pp. 57-75.

Jerade, Miriam. “Repolitizando las diferencias. Derrida y la teoría de los actos de habla”. Isegoría, n.º 62, 2020, pp. 151-68.

Llevadot, Laura. “Fantasmagoría y espectralidad: Benjamin y Derrida ante la imagen cinematográfica”. Escritura e imagen, n.º 14, 2018, pp. 103-21.

Ludueña Romandini, Fabián Javier. “Espectros de Ma(r)x”. Instantes y Azares. Escrituras nietzscheanas, n.º 23, 2019, pp. 87-105.

Mitchell, W. J. T. Teoría de la imagen. Ensayos sobre la representación verbal y visual. Madrid: Akal, 2009.

Monroy, Vicente. Contra la cinefilia. Historia de un romance exagerado. Madrid: Clave Intelectual, 2020.

Nava Murcia, Ricardo. “Historia, escritura y acontecimiento”. Historia y Grafía, n.º 46, 2016, pp. 15-52.

Quintana, Ángel. Después del cine (imagen y realidad en la era digital). Barcelona: Acantilado, 2011.

Rocha Álvarez, Delmiro. “La imagen y el fantasma”. Escritura e imagen, n.º 6, 2010, pp. 73-85.

Sontag, Susan. Sobre la fotografía. México: Alfaguara, 2006.

Tudela Sancho, Antonio. “Jacques Derrida y los fantasmas del cinematógrafo”. Revista de Filosofía, n.º 45 (3), 2003, pp. 137-66.

Vignola, Jacopo. “De la pintura a la ceguera. Jacques Derrida y la imagen entre deconstrucción y trascendencia inmanente”. Aporía. Revista Internacional de Investigaciones Filosóficas, nº 17, 2019, pp. 22-35.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Revista de humanidades (Santiago. En línea)

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...