Subjectivity and Teacher's Body: Tension between an Ethical-Moralizing Textuality and Capitalist Valorization
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

Subjectivity
Teacher´s body
Discourse
Pedagogical practice
Morals
Power subjetividad
cuerpo docente
discurso
practica pedagogica
moral
poder

How to Cite

Moscoso-Flores, P. ., and B. Castro-Serrano. “Subjectivity and Teacher’s Body: Tension Between an Ethical-Moralizing Textuality and Capitalist Valorization”. Revista De Humanidades (Santiago. En línea), no. 48, July 2023, pp. 287-14, doi:10.53382/issn.2452-445X.736.

Abstract

The article carries out a critical analysis regarding the ways in which the construction of teaching subjectivity can be understood today around the production of the textual-reform form that tie together an ethical-legal normative determination within the pedagogical discourse. Within this context, we affirm that the 'teacher´s body', as a discursive function, is sustained as the result of an epistemic disjunction between a moral conception and a conception of value defined from a capitalist logic based on utility and efficiency and that finds, as one of its possible materialization effects, the production of a professional identity. The findings allow us to glimpse, among its consequences, a certain way of reading oneself, or a way of subjectivation that encourages the teacher to recognize himself as a sustained education professional based on homogeneous parameters with an objectivity and verifiability character. Finally, we will conclude by briefly pointing out a critical plot as a way out of this hegemonic 'subjective capitalistic production' that has been installed in the contemporary western educational context.

https://doi.org/10.53382/issn.2452-445X.736
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Altarejos, F. El Ethos docente: una propuesta deontológica. En F. Altarejos (Ed.), Ética Docente: elementos para una deontología profesional. Barcelona: Ariel, 1999. pp. 87-118.

Ascorra, P., V. López, C. Carrasco-Aguilar, I. Pizarro, O. Cuadros, y C.G. Núñez. “Significados Atribuidos a la convivencia escolar por equipos Directivos, Docentes y Otros Profesionales de Escuelas Chilenas”. Psykhe, vol. 27, n.º 1, 2018, doi:10.7764/ psykhe.27.1.1214.

Ball, Stephan. Foucault y la Educación. Disciplinas y Saber. Madrid: Morata, 1990.

Bernstein, Basil. Class, Codes and Control. Volume IV. The Structuring of Pedagogic Discourse. London: Routledge, 1990.

Bröckling, Ulrich. El self emprendedor. Sociología de una forma de subjetivación. Santiago de Chile: Ediciones UAH, 2015.

Castro-Gómez, Santiago. Historia de la gubernamentalidad. Razón de Estado, liberalismo y neoliberalismo en Michel Foucault. Bogotá: Siglo del Hombre Editores, Pontificia Universidad Javeriana-Instituto Pensar y Universidad Santo Tomás de Aquino, 2015.

Cortina, Adela. El Quehacer Ético: Una guía para la educación moral. Valencia: Universidad de Valencia, 1998. http://148.201.96.14/dc/ver.aspx?ns=000113343

Cox, Cristián y Gysling, Jacqueline. La formación de profesorado en Chile. 1842-1987. Santiago de Chile: Ediciones UDP, 2009.

Deleuze, Gilles. “Post- scriptum a las sociedades de control”. En G. Deleuze y C. Parnet. Conversaciones. 1972-1990. Valencia: Pre-Textos, 2014.

Deleuze, Gilles. La subjetivación: curso sobre Foucault III. Buenos Aires: Ed. Cactus, 2015.

Deleuze, Gilles y Guattari, Félix. Mil Mesetas. Capitalismo y Esquizofrenia. Valencia: Pre Textos, 2010.

Díaz, Ángel e Inclán, Catalina. “El docente en las reformas educativas. Sujeto o ejecutor de proyectos ajenos” Iberoamericana de Educación, n.º 25, 2001, pp.17-41. https://www.redalyc.org/pdf/800/80002502.pdf

Echeverría, Javier. La revolución tecnocientífica. Madrid: Fondo de Cultura Económica, 2003.

Espinoza Freire, Eudaldo y Campuzano Vásquez, John. “La formación por competencias de los docentes de educación básica y media”. Conrado, vol. 15, nº67, 2019, pp. 250-258. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/954

Foucault, Michel. Tecnologías del yo. Y otros textos afines. Madrid: Paidós Ibérica, 1990.

Foucault, Michel. El orden del discurso. Buenos Aires: Tusquets Editores, 1992.

Foucault, Michel. Vigilar y Castigar. El nacimiento de la prisión. Madrid: Siglo XXI Editores, 2002.

Foucault, Michel. Seguridad, territorio y población. Curso en el Collège de France (1977–1978). Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 2006.

Foucault, Michel. La sociedad punitiva. Curso en el Collège de France (1972-1973). Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 2016.

Fullat, Octavi. Valores y Narrativa. Axiología educativa de occidente. Barcelona: Publicacions i Edicions. Universitat de Barcelona, 2004.

Garay, José Miguel. “Gubernamentalidad, Neoliberalismo y Educación. Descentrar la institución educativa para pensar un ‘afuera’ de la escuela”. La filosofía eclipsada. Exigencias de la justicia, la memoria y las instituciones. Valencia: Ed. Tirant lo Blanch, 2022. 127-167.

Gherardi, Silvia. “Sociomateriality in Posthuman Practice Theory”. The Nexus of Practices. Connections, Constellations, Practitioners. London: Routledge, 2016. 38-51.

Guattari, Felix y Rolnik, Suely. Micropolítica. Cartografías del deseo. Buenos Aires: Traficantes de Sueños, 2006.

Han, Byung-Chul. Psicopolítica. Neoliberalismo y nuevas técnicas del poder. Barcelona: Herder, 2014.

Kant, Immanuel. La Metafísica de las Costumbres. Madrid: Editorial Tecnos, 1989.

Karsz, Saül. Problematizar el Trabajo Social: definiciones, figuras, clínica. Barcelona: Gedisa, 2007.

Lanceros, Patxi. Política Mente. De la revolución a la globalización. Barcelona: Anthropos, 2005.

Lanceros, Patxi. La modernidad cansada. Y otras fatigas. Madrid: Biblioteca Nueva, 2006.

Larrosa, Jorge. Poder, Escuela y Subjetivación. Madrid: Ediciones de La Piqueta, 1995.

März, Virgine, Kelchtermans, Geert, Vermeir, Karen. “Artifacts as authoritative actors in educational reform. Routines, institutional pressures, and legitimacy in student data systems”. Educational Change, vol.18, 2017, pp.439-464.

Narodowsky, Mariano. Infancia y poder: la conformación de la pedagogía. Buenos Aires: Editorial Aique, 1994.

Nietzsche, Friedrich. La genealogía de la moral. Madrid: Alianza, 2006.

Oliverio, Stefano. “Subjetivación y existencialismo en la Teoría de la Educación contemporánea”. Teoría de la Educación, vol. 34, nº1, 2022, pp. 11-32. https://doi.org/10.14201/teri.26668

Popkewitz, Thomas. Struggling for the Soul: The Politics of Schooling and the Construction of the Teacher. New York: Teachers College Press, 1998.

Putnam, Hilary. El desplome de la dicotomía hecho-valor y otros ensayos. Barcelona: Paidós Ibérica, 2004.

Rolnik Suely. Esferas de la insurrección. Apuntes para descolonizar el inconsciente. Buenos Aires: Tinta Limón, 2019.

Stengers, Isabelle. En tiempos de catástrofes. Cómo resistir a la barbarie que viene. Barcelona: Ediciones Ned, 2017.

Sztulwark, Diego. La ofensiva sensible. Neoliberalismo, populismo y el reverso de lo político. Buenos Aires: Caja Negra Editora, 2019.

Torres, Rosa María. “Reformas educativas, docentes y organizaciones docentes en América Latina y el Caribe”. En Los docentes protagonistas del cambio educativo. Bogotá: CAB/Editorial, 2010. Magisterio Nacional.

Valdés, Antonia y Castro-Serrano, Borja. “Experiencias clave de aprendizaje de adultos chilenos en situación de vulnerabilidad: el reconocimiento como motivo de aprendizaje”. Estudios Pedagógicos, vol. 43, nº3, 2017, pp. 325-339. http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/1249

Weber, Max. La Ética protestante y el Espíritu del Capitalismo. Madrid: Alianza, 2004.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Revista de humanidades (Santiago. En línea)

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...