We admire a Photo of a White Man. Entry and exit of Racism in Chile according to "Perro Bomba"
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

chilean cinema
migration
photography
heritage
perro bomba
visual studies cine chileno
migración
fotografía
patrimonio
perro bomba
estudios visuales

How to Cite

Sepulveda, M. “Quot”;. Revista De Humanidades (Santiago. En línea), no. 48, July 2023, pp. 41-71, doi:10.53382/issn.2452-445X.740.

Abstract

The film Perro Bomba (2019) represents how racism enters social discourse and how an affected subject can flee discrimination. The protagonist discusses the regime of ethnocentric visibility, postulating that photography with images of whites has played an important role in racism. At the same time, the narrative sequence marks the Chilean and Haitian discrimination, which end up throwing the main character into a squat, where there really is a community, which is not afraid to face the laws of the country and which constitutes the only refuge against racism. The film not only represents this exit from racism, but also that it itself is not racist in that it exposes and values the Haitian heritage in Chile. In relation to heritage, the sound of the film makes us listen to Creole and Haitian music and, with respect to the image, allows us to visualize other forms of physical self-representation, where braids and dances are a central part of beauty. Given this exaltation of heritage, the film not only turns migration into a theme, but also makes the sound and visual signifiers of Chilean cinema migrate towards Haitian materialities in Chile.

https://doi.org/10.53382/issn.2452-445X.740
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Aristide, Jean-Bertrand. Toussaint L’Ouverture. La revolución haitiana. Madrid: Akal, 2008.

Cáceres, Juan. “Película Perro Bomba”. Agenda de actividades. Universidad de Chile, 23 de octubre de 2019. www.uchile.cl

Cáceres, Juan. “Autor material: Juan Cáceres”. Autor material, cap. 33. 12 de julio de 2022. www.ucvtv.cl

Corro, Pablo. “El cine documental y su estudio en Chile”. Universidad Andina Simón Bolívar, www.youtube.com/watch?v=ghYFKv-L4L0

Didi-Huberman, Georges. Desear desobedecer. Lo que nos levanta, 1. Madrid: Abada, 2020.

Esposito, Roberto. Comunidad, inmunidad y biopolítica. España: Herder, 2009.

Fanon, Frantz. Piel negra, máscaras blancas. Madrid: Akal, 2009.

Faúndez, Gustavo. “El lugar de los dreadlocks en el proceso de adaptación de la cultura Rastafari a la realidad chilena”. Revista Chilena de Antropología Visual, n.º 19, 2012, pp. 37-57.

Genschow, Karen. “Hatiano/as en Santiago de Chile. Representaciones del otro latinoamericano/chileno/haitiano como paria en Perro bomba (2019)”. Itinerarios, n.º 32, 2020, pp. 77-97.

Gutiérrez, Pamela. “Comunidades haitianas forman sus propias iglesias y los pastores podrían crear una nueva asociación”. El Mercurio, 7 de enero de 2019.

Gómez, Joseph. “Un nuevo paradigma: de visitar monumentos a postear en las redes”. Revista Universitaria, n.º 172, 2023, pp. 59-63.

Kelley, Shawn. Racializing Jesus: Race, Ideology and the Formation of Modern Biblical Scholarship. Londres/Nueva York: Routledge, 2002.

Loy, Benjamin. “Destinos contingents: estéticas y éticas de la migración en el cine chileno actual”. Contingencia y moral. El extranjero visto a través de la ficción. Compilado por Sussane Hartwig. Madrid: Vervuert, 2022, 341-58.

Mercado, Mercedes y Ana Figueiredo. “Construcciones identitarias de inmigrantes haitianos en Santiago de Chile desde una perspectiva interseccional”. Migraciones Internacionales, n.º 13, 2022, pp. 1-22.

Mignolo, Walter. “La opción de-colonial: desprendimiento y apertura. Un manifiesto y un caso”. Tabula rasa, n.º 8, 2008, pp. 244-81.

Paúl, Fernanda. “Por qué tantos haitianos se están yendo de Chile?”. BBC News Mundo, 24 de septiembre de 2021. www.bbc.com

Rattansi, Ali. Racismo. Una breve introducción. Madrid: Alianza, 2021.

Spivak, Gayatri. ¿Puede hablar el subalterno? Traducido por José Amícola. Buenos Aires: El Cuenco de Plata, 2011.

Stang, Fernanda, Antonia Lara y Marcos Andrade. “Retórica humanitaria y expulsabilidad: migrantes haitianos y gobernabilidad migratoria en Chile”. Si somos americanos. Revista de Estudios Fronterizos, vol. 20, n.º 1, 2020, pp.177-98.

Tschilschke, Christian von y Dagmar Schmelzer (comp). Docuficción. Enlaces entre ficción y no ficción en la cultura española actual. Madrid-Fráncfort: Iberoamericana-Vervuert, 2010.

Universidad de Chile. “Aprender creole haitiano: un desafío intercultural”. 24 de septiembre de 2021. www.uchile.cl.

Valenzuela, Luis. “Residuo, comunidad y futuro. El primero de la familia y otras escenas del cine chileno reciente”. Estéticas del desajuste. Cine chileno 2010- 2020. Compilado por Carolina Urrutia e Iván Pinto. Santiago: Metales Pesados, 2022, 137-47.

Vergara, Ximena. “Fertilizar la memoria, reconstruir la masacre: teorías y prácticas en el cine de Jorge Sanjinés”. Prismas del cine latinoamericano. Editado por Wolfgang Bongers. Santiago: PUC-Cuarto Propio, 2012, 167-93.

Vega, Matías. “Migrantes haitianos botan en masa sus cédulas chilenas antes de intentar entrar a EE.UU.”. Biobiochile, 23 de septiembre de 2021. www.biobio.cl.

Zúñiga Carrasco, Iván. (2022). “Vudú: una visión integral de la espiritualidad haitiana”. Memorias. Revista digital de historia y arqueología desde el Caribe, n.º 26, 2015, 152-76.

Filmografía

Perro bomba. Dir. Juan Cáceres. Producida por Infractor Films, Pejeperro Films y Promenades film. Con el apoyo del Instituto de Comunicación e Imagen de la Universidad de Chile. 2019

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Revista de humanidades (Santiago. En línea)

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...