Lost Battles. Realism, Capitalism and Childhood in Contemporary Latin America Cinema
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

latinamerican cinema
childhoods
realism
capitalism cine latinoamericano
infancias
realismo
capitalismo

How to Cite

Urrutia, C. ., C. Ide, and F. Lagomarsino. “Lost Battles. Realism, Capitalism and Childhood in Contemporary Latin America Cinema”. Revista De Humanidades (Santiago. En línea), no. 48, July 2023, pp. 73-104, doi:10.53382/issn.2452-445X.741.

Abstract

The place of childhood and adolescence in contemporary Latin American cinema has been established as a critical device that problematizes the geopolitical context, the accumulation of local conflicts that extend throughout the continent and whose causes reside in the fissures of the capitalist system. In this text, we will explore this territory in the cinema of Chile and Mexico through the study of films that situate childhood (updating and contradicting Buñuel’s approach in Los Olvidados more than seventy years ago) as the conflict space of a larger topic: the staging of a childhood that, although displaced from its position and subjected to the violence and intrinsic inequalities of the region, appears cinematically contained, weakening the access that the viewer has to particular contexts. As a counterpoint, the children’s sensibilities represented make it possible to intensify an internal world based on elements such as imagination, play and dreams, cinematically modulated through specific formal devices and functioning as a specific prism to approach their realities.

https://doi.org/10.53382/issn.2452-445X.741
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Aumont, Jacquesy otros. Estética del cine. Barcelona: Paidós, 2011.

Bernini, Emilio. “La indeterminación epistémica. Observaciones en torno a los labios”. Cine argentino contemporáneo: visiones y discursos. Editado por Bernhard Chappuzeau y Christian von Tschilschke. Madrid: Iberoamericana-Vervuert, 2016, 175-86.

Castillo Gallardo, Patricia. “Niñez en dictadura y tácticas de resistencia: desobediencia, dudas y compromiso político en el cine de memoria de Argentina y Chile”. Violencia e infancias en el cine latinoamericano. Editado por Andrea Gremels y Susana Sosenski.Berlín: Peter Lang, 2019, pp. 205-22.

Clement, Jennifer. Prayers for the stolen. Londres: Hogart, 2014.Donoso, Catalina.No somos niños: Representaciones problemáticas de la infancia. Santiago: Universidad Alberto Hurtado, 2019.

Fisher, Mark. Realismo capitalista. Buenos Aires: Caja Negra, 2017.González, Carlos Jesús. “Los lobos: entrevista desde Berlín con el director, Samuel Kishi”.Cine Premiere, 27 de marzo de 2021, www.cinepremiere.com.mx.

González Itier, Sebastián. “Mis hermanos sueñan despiertos: El fuego de Claudia Huaiquimilla”. El Agente. Crítica de Cine Chileno, www.elagentecine.cl.Gremels, Andrea y Sosenski, Susana. Violencia e infancias en el cine latinoamericano.Berlín: Peter Lang, 2019.

Horne, Luz. Literaturas reales: transformaciones del realismo en la narrativa latinoamericana contemporánea. Rosario: Beatriz Viterbo, 2011.

Jameson, Fredric. “El debate entre realismo y modernismo”. Youkali, n.º 7, 2009, pp. 1-13

Kohan, Walter Omar. Infancia, política y pensamiento Ensayos de filosofía y educación. Buenos Aires: Del Estante, 2007.

Luiselli, Valeria. Los niños perdidos. Madrid: Sexto Piso, 2016.

Luiselli, Valeria. Desierto sonoro. Madrid: Sexto Piso, 2019.

Lykidis, Alex. Art Cinema and neoliberalism. Nueva Jersey: Palgrave Macmillan, 2021.

Page, Joanna. Crisis and Capitalism in Contemporary Argentine Cinema. Durham: Duke UP, 2009.

Pinto, Iván y Carolina Urrutia. Estéticas del desajuste. Cine chileno 2010 a 2020. Santiago: Metales Pesados, 2022.

Ramírez, Ronald Antonio. “Juego duro, vale todo: Sicario (1994), cuerpo-residuo y compostaje de la violencia”. Violencia e infancias en el cine latinoamericano.Editado por Andrea Gremels y Susana Sosenski. Berlín:Peter Lang, 2019, 65-92

Urrutia, Carolina y Ana Fernández.Bordes de lo real en la ficción. Cine chileno contemporáneo. Santiago: Metales Pesados, 2020.

Valenzuela Prado, Luis. “Formas residuales en la narrativa de Nona Fernández”. Mitologías Hoy, vol. 17, 2018, pp. 181-197.

Filmografía

millas. Dir. Gabriel Ripstein. Lucia Films, 2015.

B-Happy. Dir. Gonzalo Justiniano. Sahara Films Producciónes, 2003.

Blanquita. Dir. Fernando Guzzoni. Don Quijote Films, 2023.

Cómprame un revólver. Dir. Julio Hernández Cordón. Woo Films, Burning Blue, 2018.

Crónica de un niño solo. Dir. Leonardo Favio. Real Films, 1965.

De jueves a domingo. Dir. Dominga Sotomayor. Cinestación, Circe Films, Productora Forastero, 2012.

Club Sándwich. Dir. Fernando Eimbcke. Cinepantera, 2013.

El niño pez. Dir. Lucía Puenzo. Historias Cinematográficas, Ibermedia, INCAA, ICAA, Wanda Visión, RTVE, MK2 Productions, 2009.

El lugar más pequeño. Dir. Tatiana Huezo. Centro de Capacitación Cinematográfica (CCC), FOPROCINE, 2011.

El Tila, fragmentos de un psicópata. Dir. Alejandro Torres. Cinepsis, Escuela de Cine de Chile, MG Fílmicas, 2015.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Revista de humanidades (Santiago. En línea)

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...