Intertextuality and Bodies in Agony in Roberto Bolaño’s Monsieur Pain
Keywords:
Modernity, Mourning Experience, Bolaño, Vallejo, Avant-gardeAbstract
In Monsieur Pain by Bolaño we assist to a process of mourning of modernity under the form of the return of a repressed traumatic memory. Using the neo-detective genre together with features from the fantastic genre, Bolaño brings up an aesthetic of the sinister in order to express the ominous, the devastating effects of the Spanish Civil War. César Vallejo´s dying body becomes the future exquisite corpse in this tour through the mausoleum of memory, therefore, representing the death of Latin American poetic avant-garde. It is proposed that the topic of the dying body in a hospital together with the criticism of modern medical knowledge are both prefigured in the poem “The windows were shaken” by César Vallejo, being this novel a kind of tribute and homage to the Peruvian poet, as a symbol of the orphan nature of exile and the subordinate and peripheral nature of Latin American avant-garde art, one of the utopias of modernity.
Downloads
References
Auge, Marc. Los no lugares. Espacios del anonimato. Trad. Margarita N. Mizraji. Barcelona: Gedisa, 1993. Impreso.
Barthes, Roland. La cámara lúcida. Nota sobre la fotografía. Trad. Joaquim Sala. Barcelona: Ediciones Paidós, 2006. Impreso.
Bobadilla, Rodrigo. “Moralejas del bolañismo salvaje.” 8 Mayo 2011. Web <http://cuartoderevelado.cl/ensayo_03_bobadilla_moralejas.htm>.
Bolaño, Roberto. Monsieur Pain. Barcelona: Anagrama, 1999. Impreso.
Bolaño, Roberto. El gaucho insufrible. Barcelona: Anagrama, 2003. Impreso.
Bolaño, Roberto. Amuleto. Barcelona: Anagrama, 1999. Impreso.
Bolognese, Chiara. París y su bohemia literaria: homenajes y críticas en la escritura de Bolaño. Anales de literatura chilena. Madrid: Universidad Autónoma de Madrid, 2009. Impreso.
Campra, R. Teorías de lo fantástico. Lo fantástico: una isotopía de la transgresión. Madrid: Ediciones Arco/Libros, 2001. Impreso.
Candia, Alexis. “Todos los males el mal. La estética de la aniquilación en la narrativa de Roberto Bolaño.” Revista Chilena de Literatura. 76 (2010): 43-70. Impreso.
Deleuze, Gilles. Crítica y clínica. Trad. Thomas Kauf. Barcelona: Anagrama, 1993. Impreso.
Freud, Sigmund. Lo siniestro. Obras completas. Santiago: Pax, 1935. Impreso.
Foucault, Michel. El sujeto y el poder. Revista Mexicana de Sociología. 50.3 (1988): 3-20. Web. Oct. 2013. <http://www.philosophia.cl/biblioteca/Foucault/El%20sujeto%20y%20el%20poder.pdf>.
Foucault, Michel. “De los espacios otros.” «Des espaces autres». Conferencia dictada en el Cercle des études architecturals, 14 de marzo de 1967. Architecture, Mouvement, Continuité. 5. Oct. (1984): 46-49. Impreso.
Lazzara, Michael J. Prismas de la memoria. Narración y trauma en la transición chilena. Santiago: Editorial Cuarto Propio, 2007. Impreso.
Oyarzún, Pablo. “Hipótesis de lo siniestro.” Revista de teoría del arte. Facultad de Artes, Universidad de Chile. N°6. Vol. 1. Santiago: LOM ediciones, 2002. Impreso.
Pimentel, Luz Aurora. El relato en perspectiva. México: Siglo XXI editores, 1998. Impreso.
Quezada, Marco. “A la intemperie latinoamericana.” 2008. Web. Nov. 2013. http://www.no-retornable.com.ar/v1/
Sepúlveda, Magda “La narrativa policial como un género de la Modernidad: la pista de Bolaño.” Territorios en fuga. Estudios críticos sobre la obra de Roberto Bolaño, 103-15. Comp, y Pról. Patricia Espinosa. Santiago de Chile: Frasis, 2003.Impreso.
Todorov, Tzvetan. “Tipología de la novela policial.” El juego de los cautos. Comp. Daniel Link. Buenos Aires: La Marca, 1992. Impreso.
Todorov, Tzvetan. Introducción a la literatura fantástica. Trad. Silvia Delpy. Buenos Aires: Editorial Tiempo Contemporáneo, 1972. Impreso.
Trelles, Diego. “La novela policial alternativa en Hispanoamérica: detectives perdidos, asesinos ausentes y enigmas sin respuestas.” The University of Texas at Austin. 2008. Web. Nov. 2013. http://www.lib.utexas.edu/etd/d/2008/trellespazd97589/trellespazd97589.pdf
Vallejo, César. Poemas Humanos. Madrid: Ediciones Laberintos, 2007. Impreso.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista de humanidades (Santiago. En línea)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
-
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
-
NoDerivatives — If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
- You do not have to comply with the license for elements of the material in the public domain or where your use is permitted by an applicable exception or limitation.
- No warranties are given. The license may not give you all of the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rights may limit how you use the material.