Happy Ungouvernability: Ojo líquido, Quebradas. La cordillera en andas y Esta parcela by Guadalupe Santa Cruz
DOI:
https://doi.org/10.53382/issn.2452-445X.936Keywords:
Poetics, Writting, Chilean Dictatorship, City, Chilean Literature, Guadalupe Santa CruzAbstract
The following article is a reading of the books Quebrada. Las cordilleras en andas (2006), Ojo líquido (2011), and Esta parcela (2015) by the writer and visual artist Guadalupe Santa Cruz. We are interested in exploring the impolitical character in her work through a poetics of the stain, the garden, drift, and its écart. This impolitical character, from its reflective, scriptural, and untimely thickness, unfolds an innovative and radical view regarding issues that are specific to Chilean literature and its writing field. For example, in Esta parcela, her latest book, published posthumously, we seek to ponder, between death and writing, the cadence of what is brief and what is casual; in Quebrada. Las cordilleras en andas, attention is paid to what operates its own epoché throughout the Chilean landscape, where “something happens, corrodes, fails, or interrupts”; while in Ojo líquido, the city, the violence, and “the vastness” that is done to Santiago is written to correct its muddle.
Downloads
References
Alvaro, Daniel. “El concepto moderno de comunidad”. Revista Sociedad, n.º 32,
2012, pp. 159-175.
Bachner, Andrea. “La corrosión del sentido: Quebrada, de Guadalupe Santa Cruz”. Taller de Letras, n.º 47, 2010, pp. 69-88.
Benjamin, Walter. “Desenterrar y recordar”. Cuadros de un pensamiento. Buenos Aires: Imago Mundi, 2013.
Catrileo, Daniela. “Prisma en el ojo líquido”. Revista Origami, febrero de 2024; www.revistaorigami.cl.
Decante, Stéphanie. “Algo se concentra y se expande… Guadalupe Santa Cruz: una poética del eco”. Revista Iberoamericana, vol. LXXXVI, n.º 273, 2020, pp. 1081-1096.
Didi-Huberman, Georges. Ante el tiempo. Historia del arte y anacronismo de las imágenes. Traducido por Antonio Oviedo. Buenos Aires: Adriana Hidalgo, 2008.
_. Sublevaciones. Buenos Aires: Universidad Nacional de Tres de Febrero (UNTREF), 2017.
Esposito, Roberto. Categorías de lo impolítico. Madrid: Katz, 2006.
_. Communitas. Origen y destino de la comunidad. Buenos Aires: Amorrortu, 2012.
_. "Inmunidad, comunidad, biopolítica". Traducido por Daniel Lesmes. Revista Las Torres de Lucca , n° 1, 2012. pp. 101-114.
Espíndola Hernández, Samuel. “‘Fatigosa e infalible nitidez’: borraduras del documento en Quebrada de Guadalupe Santa Cruz”. Revista Mapocho, n.º 88, 2020, pp. 188-203.
Foerster Montecino, Cristian. Irrupciones en el paisaje nacional: la geo-grafía en Quebrada: Las cordilleras de Los Andes de Guadalupe Santa Cruz. Tesis de licenciatura, Pontificia Universidad Católica de Chile, 2010.
Karmy, Rodrigo. “La jardinera china”. Fragmento de Chile. Santiago: DobleAEditores, 2019.
_. “La jardinera china. Cuerpo y lenguaje en el pensamiento de Guadalupe
Santa Cruz”. Revista Iberoamericana, vol. LXXXVI, n.º 273, 2020, pp. 1059-1079.
Marchant, Julieta. “Guadalupe Santa Cruz Ojo líquido”. Revista Aisthesis, n.º 51, 2012, pp. 241-244.
Nancy, Jean-Luc. “Conloquium”. Communitas. Origen y destino de la comunidad. Buenos Aires: Amorrortu, 2012.
Olea, Raquel. "Poética del territorio en la escritura de Guadalupe Santa Cruz". Variaciones. Ensayos sobre literatura y otras escrituras. Santiago: Cuarto Propio, 2019.
Rojas, Sergio. “Escribir… dejarse imaginar por el cuerpo. Una lectura de Esta parcela de Guadalupe Santa Cruz”. Revista Iberoamericana, vol. LXXXVI, n.º 273, 2020, pp. 1133-1138.
_. “La “epoché” de las quebradas”. Las obras y sus relatos II. Santiago: Ediciones del Departamento de Artes Visuales, Universidad de Chile, 2009.
Santa Cruz, Guadalupe. “Escritura, destinación y destino”. Revista Chilena de Literatura, n.º, 2007, pp. 149-153.
Esta parcela. Santiago: Alquimia 2015.
_. “La ciudad, mapa de tintas”. Lo que vibra por las superficies. Santiago: Sangría, 2018.
_. “La ciudad, mapas de agua y tintas”. Revista Iberamericana, vol. LXXXVI, n.º 273, 2020, pp. 1037-1045.
_. "Entrevista a Guadalupe Santa Cruz: La traducción como delincuencia". Por Víctor Íbarra, Julieta Marchan y Angélica Vial. Revista Grifo n° 21, 2011. Pp. 36-39, 2011.
_. Los conversos. Santiago: Lom, 2001.
_. Lo que vibra por las superficies. Santiago: Sangría, 2013.
_. Ojo líquido. Santiago: Palinodia, 2011; Santiago: Bisturí 10, 2023.
_. Quebrada. Las cordilleras en andas. Santiago: Francisco Zegers Editor, 2006.
Sotomayor, Áurea María. “Prólogo para Lupe”. Revista Iberoamericana, vol. LXXXVI, n.º 273, 2020, pp. 1031-1036.
_. “Aguas del capital: acequias y quebradas de Guadalupe Santa Cruz”. Revista Iberoamericana, vol. LXXXVI, n.º 273, 2020, pp. 1199-1210.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista de humanidades (Santiago. En línea)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
-
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
-
NoDerivatives — If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
- You do not have to comply with the license for elements of the material in the public domain or where your use is permitted by an applicable exception or limitation.
- No warranties are given. The license may not give you all of the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rights may limit how you use the material.