Abstract
This paper analyzes the main reactions of the chilean dominant culture at the onset of film shows, in its first decade of deployment. The article argues that it’s not enough to conceptualize these attitudes with the traditional change/ continuity pair (or impact/skepticism), introducing a new linchpin: the sociocultural conflict. It is proposed that the diffusion of cinema is marked by the confrontation between an elite who wanted to give the activity a civilizing character, and managers who, in the medium term, chose a recreational and festive use.
References
“Actualidades porteñas”. La Película 9 (5 abril 1919): 148.
Allen, Robert y Douglas Gomery. Teoría y práctica de la historia del cine. Barcelona: Paidós, 1995.
Altman, Rick. “Otra forma de pensar la historia (del cine): un modelo de crisis”. Archivos de la Filmoteca 22 (1996): 6-19.
Baj, Jeannine y Sabine Lenk. “’Le premier journal vivant de l’Univers!’ Le Pathé Journal, 1909-1913”. La firme Pathé Frères 1896-1914. París: Association Française de Recherche sur l’Histoire du Cinéma, 2004. 263-272.
Bongers, Wolfgang; María José Torrealba y Ximena Vergara (eds.). Archivos i letrados. Escritos sobre cine en Chile: 1908-1940. Santiago: Cuarto Propio, 2012.
Bordwell, David; Janet Staiger y Kristin Thompson. El cine clásico de Hollywood. Estilo cinematográfico y modo de producción hasta 1960. Barcelona: Paidós, 1997.
Borge, Jason. Avances de Hollywood. Crítica cinematográfica en Latinoamérica, 1915-1945. Rosario: Beatriz Viterbo, 2005.
Burch, Noel. El tragaluz del infinito. Madrid: Cátedra, 2008.
Calm, Mont. “El año teatral. El teatro en 1904”. El Mercurio de Santiago (1 enero 1905): 6.
Cuarterolo, Andrea. De la foto al fotograma. Relaciones entre cine y fotografía en la Argentina (1840-1933). Montevideo: Centro de Fotografía, 2012.
De Los Ríos, Valeria. Espectros de luz. Tecnologías visuales en la literatura latinoamericana. Santiago: Cuarto Propio, 2011.
Díaz Garcés, Joaquín. Páginas de Ángel Pino. Santiago: Revista Chilena, 1917.
“El Biógrafo Lumiere”. El Mercurio de Valparaíso (13 febrero 1902): S/P.
“El cinematógrafo”. El Mercurio de Valparaíso (11 diciembre 1896): S/P.
“El cinematógrafo”. La Ley (25 agosto 1896): S/P.
“El cinematógrafo. La exhibición de ayer”. La Ley (26 agosto 1896): S/P.
Elena, Alberto. “Cine y públicos en América Latina: el período mudo”. Otrocampo. Estudios sobre Cine 4 (2001).
“El Kinetoscopio”. El Ferrocarril (5 marzo 1895): 2.
“Espectáculos inconvenientes”. El Porvenir (26 septiembre 1905): 3.
“Fonovitascopio”. El Mercurio de Valparaíso (11 diciembre 1896): S/P. Gaudreault, André. Cinéma et attraction. Pour une nouvelle histoire du cinématographe. París: CNRS, 2008.
Gaudreault, André. “Les vues cinématographiques selon Pathé, ou comment le cinématographe embraye sur un nouveau paradigme”. La firme Pathé Frères 1896-1914. París: Association Française de Recherche sur l’Histoire du Cinéma, 2004. 237-246.
González, Juan Pablo y Claudio Rolle. Historia social de la música popular en Chile 1890-1950. Santiago: Universidad Católica, 2004.
“Grave desorden en el Salón Apolo”. El Mercurio de Santiago (23 julio 1903): 6.
“Inauguración de los Campos Elíseos”. El Ferrocarril (5 diciembre 1896): S/P.
Iturriaga, Jorge. La masificación del cine en Chile, 1907-1932. La conflictiva construcción de una cultura plebeya. Santiago: LOM, 2015.
Jara, Eliana. Cine mudo chileno. Santiago: FONDART, 1993.
Letamendi, Jon y Jean-Claude Séguin. “Público y recepción de las películas Lumière”. La construcció del públic dels primers espectacles cinematogràfics. Girona: Fundació Museu del Cinema, 2003. 29-45.
“Los cuadros animados del cinematógrafo”. El Ferrocarril (26 agosto 1896): S/P.
Lusnich, Ana Laura. “Pasado y presente de los estudios comparados de cine latinoamericano”. Comunicación y Medios 24 (2011): 25-42.
Mannoni, Laurent. Lanterne magique et film peint: 400 ans de cinéma. París: De La Martinière, 2009.
Maturana, Carmen Luz. Teatro de sombras: Asia, Europa, Chile. Santiago: Equilibrio Precario, 2009.
Meusy, Jean-Jacques. Paris-Palaces ou le temps des cinémas (1894-1918). París: CNRS, 2002.
Meusy, Jean-Jacques. “La stratégie des sociétés concessionaires Pathé et la location des films en France (1907-1908)”. La firme Pathé Frères 1896-1914. París: Association Française de Recherche sur l’Histoire du Cinéma, 2004. 21-48.
Monsaingeon, Eglantine. “Les catalogues Pathé de 1900 à 1907: un registre de consignes de lecture”. La firme Pathé Frères 1896-1914. París: Association Française de Recherche sur l’Histoire du Cinéma, 2004. 247-252.
Mouesca, Jacqueline. El cine en Chile. Crónica en tres tiempos. Santiago: Planeta, 1997.
Núñez, Violeta. “El cine en América 1896-1910: empresarios y rutas”. Ponencia presentada en II Coloquio Internacional de Cine: Las Rutas del Cine en América, 1895-1910. Instituto de Investigaciones Estéticas de la UNAM/Instituto Mexicano de Cinematografía, 2011.
Ossa Coo, Carlos. Historia del cine chileno. Santiago: Quimantú, 1971.
Perejil, Luis. “La clausura de Teatro Variedades”. El José Arnero 74 (30 septiembre 1905): 3.
Purcell, Fernando. ¡De película! Hollywood y su impacto en Chile, 1910-1950. Santiago: Taurus, 2012.
Rinke, Stefan. Cultura de masas: reforma y nacionalismo en Chile 1910-1931. Santiago: DIBAM, 2002.
Ross, Steven J. “Struggles for the screen: workers, radicals, and the political uses of silent film”. The American Historical Review 96: 2 (1991): 333-367.
“Teatro Nacional”. El Mercurio de Valparaíso (7 septiembre 1905): 4.
“Teatro Odeón”. El Mercurio de Valparaíso (27 mayo 1902): 2.
“Teatro Santiago”. El Ferrocarril (1 octubre 1905): S/P.
“Teatro Unión Central. El cinematógrafo”. El Porvenir (26 agosto 1896): S/P.
“Teatros”. La Ley (5 mayo 1906): S/P.
“Teatros y espectáculos”. El Mercurio de Santiago (24 enero 1902): 1.
“Un nuevo y curioso espectáculo”. El Ferrocarril (23 agosto 1896): S/P.
“Una buena idea”. El Mercurio de Santiago (15 junio 1907): 4.
Vega, Alicia. Itinerario del cine documental chileno 1900-1990. Santiago: Universidad Alberto Hurtado, 2006.
Yáñez Silva, Nathanael. “Al reflejo de la pantalla”. Chile Cinematográfico 3 (1 agosto 1915): 2.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2022 Revista de humanidades (Santiago. En línea)