Imagined readers in children’s magazines: Chanchito Revista Semanal Ilustrada para Niños and Mamita Revista Semanal de Cuentos Infantiles
Keywords:
Reading, Children’s Magazines, Children´s Literature, Readers, Reception, NarrativeAbstract
During the 1930s, in the capital cities of Colombia and Chile, several publications incorporated children into their target audience. Among these, the Illustrated Magazine was a format that circulated at a local and national level, and shaped a reading public based on its textual body, which contained several literary and visual sections. This article aims to reveal
the significance of selecting two specific literary genres: Magical Tales (Literary Fairytales and Folk Tales) and Brief Biographies of founding fathers or heroes of the Independence, whose texts repeatedly appear in the Colombian La Revista Ilustrada para Niños Chanchito (1933-1934) and the Chilean Revista Semanal de Cuentos Infantiles Mamita (1931-1932).
Downloads
References
Anderson, Benedict. Comunidades imaginadas. México: Fondo de Cultura Económica, 1991.
Barthes, Roland. Lo obvio y lo obtuso. Imágenes, gestos, voces. Barcelona: Paidós comunicación, 1986.
Beauregard, Silva. “Capítulo 11 Un lugar para exhibir, clasificar y coleccionar: la revista ilustrada como una galería del progreso”. Galerías del Progreso. Museos, exposiciones y cultura visual. Beatriz Gonzáles Stephan y Jens Anderman. Rosario, eds. Viterbo editora, 2006. 373-407.
Campbell, Joseph. El héroe de las mil caras. Psicoanálisis del mito. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 2014.
Caro, Eduardo. “Nota editorial”. Chanchito. Revista Semanal Ilustrada para Niños. Número 1 (1933): 3-4
Ficha bibliográfica Biblioteca Virtual Luis Ángel Arango. Hernández de Alba Guillermo. Bogotá. Biblioteca Virtual Luis Ángel Arango. 15/7/2016. <http://www.banrepcultural.org/blaavirtual/biografias/hernguil.htm>.
Hernández de Alba, Guillermo. “Retazos de Historia: De como un niño como vosotros, conoció a Bolívar” Chanchito. Revista Semanal Ilustrada para Niños Número 3 (1933): 17-18.
Federici, Silvia. Calibán y la bruja. Mujeres cuerpo y acumulación originaria. Buenos Aires: Tinta limón ediciones, 2015.
Jurich, Marilyn. “Critical approaches to children’s biographies”. Burns, Tom, ed. Children’s literature review. Children´s Biographys. Volume 129. Detroit, Mich: Gale, 2008. 93-98.
“La Negra y la Tórtola. Cuento popular Chileno”. Revista Semanal de Cuentos Infantiles Mamita. Año I 14 (1931): 21-30.
Lenz, Rodolfo. “Notas comparativas”. Revista del Folklore chileno. Tomo III. Cuentos de adivinanzas. Santiago de Chile: Imprenta Universitaria, 1914. 52-53.
Littau, Karin. Teorías de la lectura. Buenos Aires: Manantial, 2008.
Machado y Álvarez, Antonio. Colección Biblioteca de las tradiciones populares españolas. Anotados y comparados con los de otras colecciones de Portugal, Italia y Francia Tomo I. Sevilla: Francisco Álvarez y C. eds., 1883.
“Nota editorial”. Revista Semanal de Cuentos Infantiles Mamita. Año I 1 (1931): 1.
Marroquín, José Manuel. “Prólogo”. Reminiscencias. Bogotá: Prensas de la Biblioteca Nacional, 1946. 7-19.
Osses Darío. “El diablo en el cuerpo y en el alma de Chile”. Mar.2009. Nuestrocl. El sitio del patrimonio cultural chileno. 15/7/2016. <http://www.nuestro.cl/chilecronico/pobre_diablo1.htm>.
Peña Muñoz, Manuel. Historia de la literatura infantil chilena. Santiago de Chile: Editorial Andrés Bello, 2009.
Perez Silva, Vicente. “Noticias Culturales, Instituto Caro y Cuervo, Nº 140”. 1 Sept. 1972. 15/7/2016. <http://www.banrepcultural.org/blaavirtual/literatura/autobiog/auto8.htm>.
Prieto, María. Veoverde.com. 4 Feb. 2009.10/07/2016. <https://www.veoverde.com/2009/02/guia-de-arboles-ulmo/>.
Propp, Vladimir. Morfología del cuento. Madrid: Fundamentos, 1981.
Revista Zig-Zag. “Editorial”. Revista Zig- Zag (1905): 2.
Robledo, Beatriz Helena. Todos los Danzantes. Panorama histórico de la literatura infantil y juvenil. Bogotá: Universidad del Rosario, 2012.
Salazar, Gabriel y Julio Pinto. Historia contemporánea de Chile I. Estado, legitimidad, ciudadanía. Santiago de Chile: LOM, 1999.
Sardi, Valeria. Políticas y prácticas de lectura. El caso de Corazón de Edmundo Amicis. Buenos Aires: Miño y Dávila editores, 2011.
Silva, Renán. “El libro popular en Colombia, 1930-1948”. Revista de Estudios Sociales 30 (2008): 20-37.
Subercaseaux, Bernardo. Historia del libro en Chile. Desde la Colonia hasta el Bicentenario. Santiago de Chile: LOM, 2010.
Autor desconocido. “Varia Guillermo Hernández De Alba 1906-1988”. Revista THESAURUS 1 (1989): 213-215.
Todorov, Tzvetan. Introducción a la literatura fantástica. México D.F: PREMIA editora de libros, 1981.
Tolkien, J.R.R. Árbol y Hoja. Barcelona: Minotauro, 1994.
Volosky, Linda. Poder y magia del cuento infantil. Santiago de Chile: Editorial universitaria, 1995.
Zipes, Jack. El irresistible cuento de hadas.Historia social y cultural de un género. Buenos Aires: Fondo de Cultura Economica, 2014.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista de humanidades (Santiago. En línea)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
-
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
-
NoDerivatives — If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
- You do not have to comply with the license for elements of the material in the public domain or where your use is permitted by an applicable exception or limitation.
- No warranties are given. The license may not give you all of the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rights may limit how you use the material.